De chauffeur en de bedieningsorganen

Leeuwarder Courant 14 december 1970, dankzij Barry van der Aart.

Werkplek van de YP chauffeur [ klik voor groot ]

"Het besturen van een kostbaar en speciaal voertuig als de YP408 is geen eenvoudige zaak en het is dan ook daarom dat de candidaat-chauffeurs welke een opleiding krijgen bij het PIROC grotendeels gerecruteerd worden uit jongemannen die vóór het vervullen van hun dienstplicht in het bezit zijn van een burgerrijbewijs C-E. Deze beschikken daardoor over de nodige ervaring met het besturen van zware voertuigen en kunnen in kortere tijd een rijopleiding volgen."
Uit het Dafblad 1966

Lees [ hier meer over het PIROC en de dubbele bediening in een lesuitvoering.]

Barry Dekker [ link ]: "Hier sta ik in het chauffeursluik van de B-30. Je ziet, van boven naar beneden, de handgreep, de vergrendeling van het luik, het schuimrubber om het hoofd van de chauffeur te beschermen met ervoor het gat voor de periscoop en als laatste de handgreep om het luik dicht te trekken."

  "Rijden in het terrein met de DAF YP-408"
Artikel in uit "de onderofficier" februari 1967, met dank aan 
Sander Ruys

"Het heeft me altijd enorm verbaasd hoe uit dat 6-cylinderblok van 165 pk zoveel kracht kon worden gehaald om die 13 ton door modder en greppels te krijgen maar ook op snelwegen naar bijv. Atlantic Lion in Duitsland. Je kunt rustig stellen dat die prestaties hoofdzakelijk te danken waren aan de chauffeurs, voor wie de YP's zo ongeveer persoonlijke huisdieren waren. Ik heb erg goede herinneringen aan de YP en de diensttijd is zo ongeveer de beste tijd van m'n leven geweest"
Gerard Schreurs






Ontleend aan de techn.handleiding DAF YP408 april 1966.
Met dank aan Jan en Barry van der Aart

TERUG