Jan Sampers

Jan Sampers, lichting 70-5, voertuigcommandant SSV-Cie. Wachten voor vertrek naar Schalkhaar na oefening in Duitsland.

Maandag 14 september 1970 moest ik me melden voor de opleiding boordschutter op het PIROC. Liever had ik de opleiding als chauffeur YP408 gedaan wat een stuk leuker was en ook al omdat ik het vrachtwagen rijbewijs al had. Jongens die helemaal geen rijbewijs hadden kregen wel een chauffeursopleiding. Dit heeft me nooit iemand kunnen uitleggen. Wel heb ik nog geprobeerd om daar te blijven als instructeur maar omdat ze een tekort hadden aan boordschutters ging dit ook niet door.

Tijdens de opleiding deden we ook een orientatietocht route Limburg. De nacht van vrijdag op zaterdag geslapen op een oud vliegveld te Venlo en vandaar via Roermond naar het zuiden des lands. Omdat ik woon in Roermond kon ik aan de hand van het routeschema zien waar we naar toe gingen en waar de eerste rustplaats was. Met twee YP's zijn we toen naar mijn huis gereden. Mijn ouders stonden in de slagerij te werken. Na de eerste schrik reactie hebben we eerst ontbeten en daarna koffie met Limburgse vlaai gegeten. Ook had ik nog eerst mijn vriendin gebeld die direct kwam. Dus heb ik ze toch nog gezien dat weekend. Daarna zijn we direct naar het rustpunt gereden waar we als eerste aankwamen. De sergeant snapte er niks van. Toen we terug op de kazerne waren heb ik het allemaal uitgelegd. Er werd mee gelachen. Dat hadden ze nog niet eerder meegemaakt.

Na de opleiding werd ik ingedeeld bij 13 Painf-Bat B-cie 2-pel. dat tijdelijk in de Detmerskazerne in Eefde was gehuisvest, dit was omdat het gebouw van de B-cie in de Westenbergkazerne in Schalkhaar werd gerenoveerd. De datum wanneer we zijn verhuisd naar Schalkhaar weet ik niet meer. Maar de eerste week van april werd door een kapitein van de st-st-vzg-cie gevraagd of er mensen waren die de 4 ts-ers konden vervangen bij het BOS transport. De keuze was snel gemaakt. Transport: betekent rijden toch! Dus ik heb me direct aangemeld. Met nog drie andere jongens zijn we dat gaan doen. Hans v.d. Kooy, Peter Kleier en Jan Scheeve.

Eerst moesten we naar het PIROC voor een rijopleiding van ongeveer twee weken. We hebben alle vier het rijbewijs gehaald op 4-5-71. Yes!! Hans en Peter deden de administratie om de voorraden op peil te houden voor de TD ( kero en OMD) en diesel en benzine voor dagelijks gebruik en voor op oefeningen. De st57 en de st56 werden ook ingezet voor transport in en om de kazerne. Voor de keuken moesten we brood, groente en vlees halen bij de groothandel in Zwolle. Ook bij een kleine verhuizing werden we ingezet. Ook prive. Omdat de sergeant soms wel drie of vier per dag mijn rijopdrachten moest aftekenen, deed ik hem het voorstel of ik dat niet zelf kon doen. Hij vond dat een goed idee. Dus nog meer vrijheid.

Daar heb ik dus de rest van mijn diensttijd handig gebruik van gemaakt. Omdat we op vrijdag onderhoud aan de voertuigen hadden had ik met Hans afgesproken dat ik bijna altijd een ritje had op die morgen. Het maakte niet uit wat. Ik ben al een keer voor twee jerrycans kero naar Austerlitz gereden. Met de st58 heb ik twee keer een "parade" gereden op de kazerne met de vlagdrager en vier man als wacht achter in de bak. Dit ivm met de overdracht van de kazernecommandant.

Op oefening in Duitsland kon ik 's avond of 's nachts pas de YP's van de A en/of B-cie aftanken omdat ze dan in "stelling" lagen. Omdat de jongens soms dagen achterelkaar verstoken bleven van normale dingen bracht ik voor hen trays met bier mee. Dus niet alleen de YP's werden af getankt maar ook de manschappen. Bij het vullen van de jerrycans op 'n kazerne werd er ook weer bier bijgevuld. Een keer was ik 's morgens vroeg pas laat terug want ik moest een tweede keer terug om af te tanken. Dit kwam door het grote aantal trays bier (20) daardoor kon ik niet genoeg diesel meenemen om alle YP's in een keer af te tanken. Handig als je je eigen rijopdrachten mag tekenen. Geen enkele PC, kapitein of sergeant heeft dit ooit doorgegeven. Gek he. Ondanks dat ze hiervan wel op de hoogte waren.

Ook drie dagen achter de wacht. Na oefening Duitsland op de kazerne gekomen snel YP op de parkeerplaats, douchen, omkleden en met verlof. Wel nog aan de sergeant gevraagd of alle spullen in de YP mochten blijven tot maandag. Geen probleem. Omdat ik de deuren achter ook kon afsluiten. Dit ivm brandstof diefstal. Op maandag moest ik op rapport komen bij de kapitein. Daar lag mijn uzi op tafel die ik vrijdag niet had ingeleverd. De wachtcommandant had de uzi samen met twee wachtlopers onder de voorste laadvloerdeksel weggehaald bij de accubak terwijl de laadvloer nog vol stond met volle jerrycans diesel. Naast de accubak legde ik altijd m'n uzi neer in een handdoek gedraaid in een plastikzak zodat ik hem na de oefening weer zo kon inleveren bij de wapenkamer. Deze jerrycans hebben ze door een luik naar buiten getild de uzi gepakt en toen alle jerrycans weer terug gezet. Drie dagen achter de wacht. De kapitein vond het zelf ook een beetje een absurde actie van de wachtcommandant. Maar de straf viel lager uit dan verwacht. Misschien kwam dit door de biertjes van de laatste oefening.

M vr gr Jan Sampers

PS. Voor eventuele reacties jansampers@ziggo.nl

Het rijbewijs gehaald op 4-5-71.

Ik met boordschutter, geleend van st st verz com.

Ik was thuis de zolder aan het opruimen en ik kwam nog formulieren tegen

Kaartje leggen met de andere jongens van BOS transport. Twee chauffeurs met hun bijrijders DAF 328.

De staf 58 KN-90-79. Hiermee heb ik twee keer de vlag met wacht in gereden op het kazerne terrein. Zie de sticker voorop de YP. Maar ook als de S57 bij de TD stond.

De jongens van BOS transport met tweede van rechts Hans van der Kooy. En helemaal rechts mijn boordschutter helaas weet ik zijn naam niet meer. 

Nog even pauzeren voordat de B-Compagnie afgetankt moest worden.

 Makkelijk scheren met nieuwe grote spiegels

Oefening Duitsland 1971

Bezoek Pr. Bernhard in Duitsland.

Effe pauze.

Administratie BOS transport.

Parkeerplaats st-st- verz comp Westenbergkazerne Schalkhaar.

50 jaar jubileumspektakel DAF YP408, 17 mei 2015. Zo zagen ze er ook in 1970 uit.

Toch nog iets geleerd die dag.

Zelf rijden jammer. Had wel mijn rijbewijs mee genomen.

Een moment voor een monument...

TERUG