Rein Nijdam

... lichting 63-4 [ klik voor groot ]

Hallo

Ik heb het boek van Hans Stoovelaar "DAF YP 408 en tijdgenoten" aangeschaft en op de website gesnuffeld en zag dat U nog foto's zocht van bepaalde kentekens. Ik heb er één die U nog niet heeft nl. de KN 75-23. Ik heb er ook nog een paar andere foto's bij gedaan. Zelf ben ik van de lichting 63-4.
Ik was toen ingedeeld bij de eerste opleidingsgroep voor de YP408. Op de groepsfoto sta ik op de 1e rij de 1e van links.
Ik was geselecteerd voor demo rijden met de YP408 in Eindhoven. We waren allemaal uit verschillende afdelingen van de landmacht. Ik was zelf bij de Huzaren (cavalerie) en was toentertijd gelegerd in Hohne Duitsland. We zijn toen naar R.T.S. in Eindhoven gestuurd, maar dit gebeurde wel vrijwillig. We brachten meer tijd door op de DAF fabriek en in de bossen dan in de R.T.S. hier kwamen we alleen om te slapen.
Zelf was ik chauffeur op de KN 75-22. We gingen toen naar verschillende kazernes om mee te oefenen met de YP408, zelfs in Duitsland. We hadden zelf de verantwoording voor ons voertuig. Toen de tijd om was moesten we de voertuigen afleveren bij de Saxen Weimar kazerne in Arnhem. Daar aangekomen hadden we gelijk een groot probleem. Ze noemden ons een stel ongeregelde soldaten en samen met iemand anders moesten we onze zwarte baret inleveren wat we dus niet hebben gedaan. Toen wilden ze ons gelijk wegsturen maar ze waren vergeten dat hun eigen chauffeurs nog niet mochten rijden in de YP408. Met als resultaat dat we ook parade rijden moesten voor de bevordering van de hogere militairen. Toen dat afgelopen was konden we gelijk naar huis, wat voor ons geen bezwaar was.
Zelf ben ik toen naar mijn oude onderdeel in Hohne geweest en gelijk weer met de verloftrein naar huis in afwachting van einde diensttijd.
Dat was in de 2e week augustus 1964 en einde diensttijd was 28 januari 1965. Dit was in het kort hoe mijn diensttijd verlopen is, en ik heb er nooit spijt van gehad.
Zelf ben ik nu in het bezit van een REO M32 A2, eerst had ik ook nog een DAF YA314 maar die heb ik inmiddels verkocht. Ik heb nog een paar foto’s bijgevoegd van de Reo en de Daf en ook nog een paar van mijn diensttijd.

Groetjes

Rein Nijdam, november 2010

In de bossen bij Oirschot tijdens lessen

Onderhoud in Eindhoven

Op de brug in Arnhem

Op de p-plaats Arnhem

Op een heuvel in Hohne

Rijbewijzen

Vast in moeras

De KN 75-22

De KN 75-23 en 75-22

Eindresultaat

...eerst had ik ook nog een DAF YA314

Zelf ben ik nu in het bezit van een REO M32 A2 BE-40-33 [ klik voor groot ]

 [ klik voor groot ]

TERUG