Wim van Hoof

Wim van Hoof was gelegerd Zuidlaren 44e Bcie eerste peloton.
65-6 MAG schutter Daleman was mijn maatje.

Ik ben in de Frederik Hendrik kazerne in Vught opgeleid tot zandhaas. Na de opleiding ben ik overgeplaatst naar Zuidlaren. De eerste paar maanden waren er nog geen yp 408’s. Er werd geoefend met de dikke Daf, het zogenaamde rijdend uitstijgen. Er moest al rijdend van de achterklep gesprongen worden. De yp408 chauffeur was Hazenbroek en boordschutter was Beelen. Tijdens het rijden konden we o.a. eieren bakken.

Van het kader weet ik niet veel namen. Kan ook niet anders na 48 jaar. Namen die ik nog weet zijn: Kaptein Gillich, Sergeant eerst klas Sneijder, Sergeant Ten Kate, Sergeant Majoor Jansen.

Een oefening in Duitsland Sennelager Oktober 1966, 3 weken bivak. Wassen deden we in een beekje, af en toe een douche in een oude Duitse kazerne. In het weekend op stap naar leuke cafés. 1 januari 1967 werd soldij vervangen voor wedde van 1,10 gulden per dag naar 25 gulden per week. Oefening Drents dorpje Anne. Het beteugelen van woelingen was een leuke ervaring. Zaterdags af en toe vertier o.a. wad lopen in Pieterburen.

Oefening oktober 1967 Sennelager Duitsland.

Oefening onbekend. Namen . van Hoof. Hazenbroek . Beelen . Bastiaanse. Meer namen schieten niet te binnen.

Oefening oktober 1967 Sennelager Duitsland.

YP408 met kenteken 87-84. Namen Hazenbroek . Bastiaanse. Oefening onbekend.

YP408 met chauffeur Hazenbroek, dienstplichtige.

Wadlopen Pieterburen georganiseerd door de compagnie. Namen: Jansen . vd Helm . Kuit . v Hoof . Hese. Konijn. Daleman . Beelen.

Na het wadlopen op de boerenkar even een foto. Namen: Jansen - vd Helm - Kuit - v Hoof - Hese - Konijn - Daleman - Beelen.

Oefening Drents dorpje Annen. Het beteugelen van woelingen was een leuke ervaring.

Oliebol Wim van Hoof Vught December 1965.

Foto boven: Ron Hagen [ link ]
De YP408. 7 soldaten liggen op de YP408. Van een paar weet ik de namen nog:
Lagendijk
Daleman
Corsilius

Staat me nog iets bij. Een van de YP408 is total loss gereden. Door een stuurfout kwam de YP408 in de berm terecht. De wagen wel weer op de weg gekregen, maar vervolgens frontaal op een boom geklapt. De pantserplaat 20 a 30 cm in gedrukt en een wiel afgebroken. De bemanning kwam er redelijk van af. Ik weet geen kenteken meer en heb ook geen foto.

TERUG