G-Eskadron Koninklijke Marechaussee

Foto's Peter Nijmeijer.

Foto's boven en onder. Het G-Eskadron Koninklijke Marechaussee in 1958 voor de brigade in Soestdijk. Oer-YP KN 53-74 in een colonne-opstelling waarvoor hij werd ontwikkeld; evacuatie van onze Koninklijke familie bij een Russische inval. Let ook op de ringaffuiten op de begeleidende YA328.

De YP's die ingezet waren bij de Koninklijke marechaussee, waren zowel van buiten als van binnen identiek aan de normale uitvoeringen.
Er waren binnen het zogenaamde G-Eskadron van het District Utrecht Kmar een 8-tal YP's in dienst.
6x PWI :
KN 75-53
KN 75-54
KN 75-57
KN 75-59
KN 75-73
KN 75-78
2x PWCo
KN 89-83
KN 89-85
Deze zijn tot hun einde in 1989 bij de Kmar in dienst geweest.

De 85-20 ( en 21) waren ook op enig moment in dienst van het G-Eskadron Koninklijke Marechaussee. De foto is gemaakt in de zomer van 1971, voor de munitiebunker op het terrein van de KMar brigade Soestdijk. Foto dankzij Henk Aalbers.

De KN 75-73 augustus 1985. Foto: Sander Ruys

Uit: KMar-blad "Ons Wapen" van 26 juni 1986. Met dank! aan Fred Klijndijk

Peter Nijmeijer:
Ik heb in het G-Eskadron gezeten vanaf eind 1974, toen ik voor de eerste keer op Soesterberg geplaatst werd.
Zo ongeveer iedereen van het toenmalige District Utrecht Kmar was ingedeeld in het G-Eskadron. Als chauffeur, schutter .50, beveiliging, motorrijder of Cogroep.
De vtgn stonden over een aantal Brigades geparkeerd.

2 op Soesterberg,
2 op Utrecht, de 83 en 85
2 op Soestdijk (brigade ) en
2 op Amersfoort. Deze zijn later ook naar Soestdijk verhuist.

Ik ben natuurlijk als boordschutter begonnen. Soesterberg was toen een kleine brigade van ongeveer 25 man. Ik heb mijn rijbewijs in februari 1978 gehaald op het Piroc.
Vanaf dat moment was de 75-54 mijn auto.

1x per maand hadden wij een rij en radio oefening met alle wagens.
1 dag rijden via bepaalde voorbestemde routes en 1 dag onderhoud op de brigade Soestdijk.

Verder 1 of 2 x per jaar een meerdaagse oefening ergens in Nederland.
Ook gingen we twee keer per jaar naar het ISK om de boel in brand te schieten.........
Ik bedoel, om schietoefeningen te houden.
Verder konden we als chauffeur/boordschutter nog in overleg individuele rijoefeningen houden in het kader van onderhoud rijvaardigheid.

Brigade Soestdijk 2010

Soestdijk
Wat de meeste (Oud) collega's uit het "G" is bijgebleven was de beveiliging van Paleis Soestdijk. We hadden die avond op Soesterberg een verjaardag gevierd. We zaten toen als ongetrouwde marechaussee's natuurlijk intern. Niets wees erop, dat er zich iets ernstigs zou gaan afspelen, dus het bier vloeide rijkelijk uit de tap. Aangezien we de andere dag wel weer gewoon ons werk moesten doen, werd de zaak om ongeveer 01.00 uur afgesloten en opgeruimd.

We lagen nog geen uur in onze bedden, toen we met veel lawaai werden gewekt door de dienstdoende collega's. "ALARM VOOR HET G" Binnen een half uur moesten de wagens in vol ornaat op Soestdijk staan. Persoonlijke wapens (pistool en karabijn) op de man, inclusief munitie. Ik zal je zeggen, dat je dan wel wakker bent, want bij andere alarmoefeningen kreeg je meer tijd en geen wapens mee. Alleen..............wie ging er rijden. (Er was toen net een nieuwe alcoholwetgeving) Maar gezien de ernst van de situatie en het feit dat we begeleiding van collega's kregen, gingen we daar niet moeilijk over doen. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt.

Op Soestdijk (brigade ) aangekomen. moesten de 2 PWCo's door een achterafpaadje naar de flanken van het paleis. De .50's werden geplaatst en voorzien van munitie. We kregen toen ook te horen, dat er een groep Molukkers onderweg was in een vrachtauto om een poging te doen de koningin te gijzelen. Deze zijn (naar later bleek) onderweg "opgevangen" , maar wij kregen maar 1 opdracht. Alles wat door het hek probeerde te rammen, werd zonder pardon onder vuur genomen. Dan schiet je adrenalinepeil toch behoorlijk door het plafond, dat kan ik je zeggen! De torens en de .50 waren in een soort van kruisvuur vastgezet op het midden van de twee toegangshekken. Het was gewoon een kwestie van de trekker overhalen en vasthouden. Dit bleef een tijdlang zo gaan met 8-uurs diensten, tot de dreiging over was. Koningin Juliana is nog wel boos geweest over het feit, dat de YP-s bij het "parkeren" de gazons aan de zijkanten danig hadden gemold. Maar ja, het was natuurlijk in het donker en het was niet voorzichtig gedaan. Maar ze had er natuurlijk begrip voor.

Peter Nijmeijer en de PW-CO KN 89-83, Brigade Utrecht 1980

 Amsterdam
Bij de gijzeling van het consulaat in Amsterdam, hebben 2 YP's nog een tijdje bij het woonhuis van de consul gestaan. Maar dat is niet lang geweest. Daar was ik ook niet zelf bij. Ik zat toen in Wassenaar op een beveiligingstaak. Ik denk niet, dat er veel collega's van het G weten, dat de YP eigenlijk ontwikkeld is voor de KMar. Het is wel een leuk detail.
Ik zal dan ook oude bekenden uit het G opmerkzaam maken op de site en vragen om eventuele verdere gegevens en anekdotes. Trouwens, na de gijzelingsacties en de actie bij het paleis, kwam eindelijk de erkenning waar wij zo lang op gehoopt hadden. Op de zijkant kwamen grote stickers " KONINKLIJKE MARECHAUSSEE" . Het geheim was eraf. Daar waren we toen best wel trots op, want voor die tijd was je gewoon een soldaat in een pantserwagen (niets ten nadele natuurlijk), maar wij voelden ons toch wel een beetje apart.

De KN 75-78 in 1983 op de Kolonel van Royenweg in Soesterberg. Foto: Sander Ruys

Trouwens weetje, dat je met 6 motoren, 4 VW combi's en 8 YP's van 10 ton over een 6-tons bruggetje kunt "jagen" zonder (al te veel) schade aan te richten.
Dit was bij een oefening in het Noorden des Lands, waarbij de hele colonne op tijdstip X in plaats Y moest zijn en de spitsrijders een verkeerd weggetje in waren gereden!
Het was gewoon gas erop en gaan! Stevig spul maken ze daar in het Noorden hoor!
Dat is het weer even.
Zoals ik al zei: Ik zal mijn contacten eens informeren.
Foto's heb ik nog niet gevonden, maar daar moet ik even tijd voor hebben.

De KN 75-54.
Deze is in gebruik geweest bij het zgn. G-Eskadron Kmar in het District Utrecht.
De "54 " en de "73" stonden altijd op de Brigade Soesterberg.
Veel foto's zijn er niet uit de tijd van het G-eskadron, want we waren toen erg geheim. Foto's maken was een doodzonde. Er stond ook alleen een brugclassificatie op de buitenkant. Dit veranderde na de gijzeling van het Indonesisch consulaat in Amsterdam.

Gijzelingsdrama Indonesisch Consulaat. 10 december 1975, vijf KMar-wagens op de Willemsparkweg thv 210 Amsterdam [ streetview ]. Voorop de KN 75-54. Nederlands Dagblad; dankzij Barry van der Aart.

Een wagen van het G-Eskadron in 11 december 1975, afzetting Koninginneweg. [streetview ]
Foto: Nationaal Archief. [ link ]

KMar afzetting met YP en zandzakken, Dufaystraat Amsterdam, 11 december 1975. [ streetview ]
Foto: Nationaal Archief. [ link ]

De KN 75-54, hier nog op de Bernhardkazerne, werd op 6 augustus 2014 definitief verplaatst naar het Opleidings Centrum Koninklijke Marechaussee in Apeldoorn. [ meer over de 75-54 ] Foto: Peter Nijmeijer

2015________________________________________________

Zeker drie YP's van het 'G' hebben het overleefd.

Apeldoorn, Koning Willem III kazerne 2014, de KN 75-54. Foto: Roel van Essen [ klik voor groot ]

De KN 75-73 Brigade Utrecht. In 1992 aan Portugal overgedragen en daar staat hij (2015) nog steeds. Foto Gertjan Schut.

Ook de KN 76-24 begon aan een tweede leven bij de Policia Aerea. Hier tijdens een parade op de vliegbasis van Sintra Portugal enige jaren geleden.

TERUG