Geniecomplex Hendrik-Ido-Ambacht

Het braakliggende Genieterrein in 2016 (Streetview) in Hendrik-Ido-Ambacht. Rij na rij DAF's YP408 stonden hier begin jaren '90 te wachten op sloop. Google maps N51º 51.027 E004º 39.326

Nieuwe Bosweg 4a Hendrik-Ido-Ambacht in de jaren 90. Aan de horizon de gebouwen van Nedstaal en de watertoren van de N.V. Alblasserdamsche Waterleiding op de noordpunt van de polder Rapenburg. In juni 1999 is deze toren afgebroken. Op het complex werden o.a. Bailey-bruggen van de Genie opgeslagen. Meer heb ik er niet over kunnen vinden. Wie? info@dafyp408.nl

Ron de Bie Plv C_ONHGP 41DKO: "In 1981 werkte ik op Mobcomplex Ede-Driesprong als wielmonteur. Wij reden toen regelmatig ingeleverde GMC’s daar naar toe. Stonden daar toen net zo in rijen opgesteld. Voor zover ik me herinner klaar om verscheept te worden naar Indonesië."

Edwin Kal: "Ergens begin 90-er jaren heb ik met peloton 385 Nationale Reserve dit complex een keer een weekend bewaakt.
Best spannend want we liepen met scherpe munitie. De YP’s stonden er toen nog. En er was een loods waar we niet aan de deuren mochten zitten vanwege de alarmen die er op zaten. Wat ik me ook nog herinner was een groot aantal keukenwagens. Tussen die wagens liep de patrouille route, maar niemand liep daar vanwege duizenden spinnenwebben met vette spinnen."

Nico Alderliesten, woonachtig in H.I.Ambacht: "Ik kan me het Genieterrein aan de nieuwe Bosweg nog goed voorstellen. Als 14-jarige had ik er twee bezorgadressen van het Reformatorisch Dagblad. Eentje bij de (dienst?)woning die links naast de hoofdpoort stond en iets voorbij de poort had je de ingang van Frank Rijsdijk scheepssloperij/metaalhandel waar een dienstwoning op stond. Ik heb er destijds de GMC zien staan. Er lagen enkele Daf neuzen/rompen 126 op een hoop.
Later als TS-er wist ik pas dat het YA 126en zijn geweest toen ik er nog aan enkele heeft gewerkt bij 135 hrstcie.

Ook weet ik nog van de dag dat alle GMC verkocht werden en enkele dagen later was het terrein leeg. Verhalen gingen dat de meeste GMC gewoon starten en er heel veel nog rijdend vertrokken zijn. Weer enkele weken later stond het terrein vol met YP 408. Met lede ogen heb ik ook die zien vertrekken. Daarna is het terrein geruime tijd braak gebleven en werden de bomen die er waren mooi groot.

Het zien als jochie van de stoere legervoertuigen was de basis voor de TS-er in me. Dus in 88-5 in de nu reeds half overleden Ernst Casimr kazerne was het zover. Langzaam maar zeker heb ik het terrein zien veranderen naar het huidige volgebouwde industrie terrein. Je zal er geen aanwijzing meer terugvinden dat terugvoert dat er ooit een YP408 gestaan heeft."
Groet Nico

De 75-15 en 76-28. Foto's dankzij René Pijper.

Hendrik-Ido-Ambacht 08-08-1991 Archief John van Hest

Hendrik-Ido-Ambacht 08-08-1991. Archief John van Hest.

Telegraaf 29 mei 1992. Bieden maar! Particulier sloopbedrijf Van Leeuwen uit Katwijk bracht het hoogste bod uit. Artikel dankzij Barry van der Aart.

Hendrik-Ido-Ambacht 23-06-1992 Archief Wim den Dunnen

Hendrik-Ido-Ambacht februari 1993. Foto's dankzij Bianca van der Teems de Vries.

TERUG