KN
85-46
UNIFIL 4347

Historie

De KN 85-46 klaar voor verscheping naar Libanon? Maart 1983. Op de achtergrond de watertoren bij het Churchilldok in de haven van Antwerpen. Maps: N51 17.064' E004 22.212'.
De klep aan de linker zijkant van de motorkap staat open. Technisch probleem? Mogelijk de reden waarom hij uiteindelijk niet in Libanon terecht kwam, maar in het Legermuseum Delft?
Foto Directie Voorlichting Min. van Defensie. Archief Wim den Dunnen [ klik voor groot ]

Foto: Hans de Lijser, copyright © legermuseum

Foto: comtourist.com

De 85-46 is oorspronkelijk een PC (Pelotons Commandant) uitvoering. Volgens opgave van het Legermuseum (nu NMM) werd het voertuig in de 502 Herstelwerkplaats in Alphen a/d Rijn wit gespoten, in afwachting van verscheping naar Libanon ter ondersteuning van het Dutchbat Unifil detachement. Toen deze levering niet door ging kreeg hij een plek in het, in juni 1986 geopende Koninklijk Nederlands  Leger- en Wapenmuseum in Delft. Waar de 85-46 daarvoor 20.000 km heeft gereden is nog onbekend. De 85-46 is tegenwoordig eigendom van de Rekwisieten Commissie KL.

(2012) Het Legermuseum in Delft wordt in januari 2013 gesloten en in afwachting van de nieuwbouw van het Nationaal Militair Museum zal de collectie worden overgebracht naar Soesterberg. In het NMM Soesterberg zal straks de KN 85-88 worden tentoongesteld als vertegenwoordiger van de Unifil-inzet. De 85-46 zal door beheerder en vaste chauffeur Albert Vrijborg in Havelte weer operationeel worden gemaakt, waarna deze als rijdend monument bij militaire evenementen, zoals Veteranendag, Bridgehead en reunies, wordt ingezet.

Op 21 februari 2013 werd na een urenlange voorbereiding de 85-46 na ruim 25 jaar stilstand weer gestart. Het Legermuseum bleek 'm uitstekend geconserveerd te hebben weggezet, want het was 'starten-lopen' en op wat verdroogde rubbers na is het loopwerk oke en zijn de remmen in goede conditie. Zodra er een aantal andere museumstukken zijn verplaatst kan de 85-46 later dit voorjaar op eigen kracht het Armamentarium uitrijden.

Opstarten van de KN-85-46 in het legermuseum verslag door Albert Vrijborg.

Op 21-02-2013 zijn we begonnen met startend maken en rijdend van de KN-85-46. De mensen die er bij waren zijn:

Albert Vrijborg (rekwisieten KL en beheerder KN-85-88/KN-85-46)
Auke Osinga (geneeskundige museum en chf/monteur van de gwt yp KN-90-55)
Jan de Weijer (kmar museum en chf/monteur van de kmar yp KN-75-74)
Bert Keizer (kmar museum en chf/monteur van de kmar yp KN-75-74)
Andre Terlouw (unifiler en eigenaar van een witte web radiobak )
Henk Goos ( beheerder van de grote yp site www.dafyp408.nl

Na veel overleg de afgelopen maanden tussen Legermuseum en mij/rekwisieten zijn we op 21-02-2013 ermee begonnen.

Samen met Jan ben ik begonnen om te gaan kijken of de motor vast zat dat was niet het geval. Jan heeft toen nagekeken of de turbo niet vastzat en de filter nagekeken, zijn toen begonnen om leidingen aan te sluiten zodat we de tanks konden omzeilen.

Samen met Jan heb ik toen de fijn filter verwijderd en hebben ze toen schoongemaakt en nieuwe filters er in gedaan, daarna hebben we het weer gemonteerd.

Andre en Auke zijn ondertussen met het onderstel aan de gang gegaan, accu gemonteerd en gekeken of de stroom beestjes wilden lopen dat was gelukkig het geval.

Daarna zijn Auke en Andre begonnen met het nakijken van het onderstel hoe het met de worm wielen was die waren gelukkig perfect.

Na ongeveer 3 uurtjes konden we de motor gaan starten eerst met motor stop erop zodat er eerst olie druk kwam.

Toen kwam het grote moment, het eerste sinds 1984, eerst met de leidingen los zodat lucht uit het systeem kon en daarna de leidingen weer dicht en toen kwam het moment, het was gelijk starten lopen zoals jullie op het filmpje kunnen zien. Zie link hieronder:

http://youtu.be/FT8Es0Aj_CY

We hebben ook gekeken of die kon rijden en remmen dat was gelukkig ook het geval kun je ook zien in het filmpje hierboven.

Nu is het wachten op bericht van legermuseum wanneer we met een dieplader mogen komen en de KN-85-46 daar weg te halen en er aan te beginnen.

Met vriendelijke groet, Albert vrijborg

Met dank aan Auke Osinga, Jan de Weijer, Bert de Keijzer, Andre Terlouw, Henk Goos en het personeel van het Legermuseum.

Jan, Bert en Albert bespreken een warteltje.

Het loopwerk werd door Andre en Auke onder handen genomen.

Jan de Weijer aan het gidsen voor de camera. Op vrijdag 7 juni 2013 was het eindelijk zover. Nadat Albert voor overdracht van Legermuseum naar Rekwisieten had getekend, kon de 85-46 na heel veel manoeuvreren naar buiten worden gereden.

Omdat Albert de remmen niet vertrouwd, gesleept door een 4440 naar de dieplader buiten het centrum.

Aangekomen op de Johannes Post in Havelte.

Bekijk de foto's van de restauratie van de 85-46 in het archief.

April 2014. Na de uitgebreide restauratie door Albert Vrijborg en zijn team staat de 85-46 weer te glimmen op de wasplaats in Havelte.

Na complete restauratie door Albert & friends.
2015 naast het NMM Soesterberg. Foto: Sjaak Duine. Klik voor groot.  

Uit checkpoint 6-2015.

25 maart 2016
YP staat klaar om opgehaald te worden, het tijdperk stalling in Havelte is voorbij. Foto: Albert Vrijborg

Vanwege een tekort aan opslagcapaciteit op de Johannes Post kazerne in Havelte moet de YP uitwijken naar een andere locatie.
Albert Vrijborg hierover op Facebook:"Het bataljon heeft het lang kunnen tegenhouden maar nu moesten ze wel toegeven. Het zat er al jaren aan te komen .. Maar samen met Paul Held heb ik een nieuwe locatie gevonden en die heeft RCKL geregeld voor ons. De locatie gaat worden Vriezeveen waar ik werk. Daar zal de YP ook droog staan en ik kan er op de vrijdagen aan verder werken."

Nieuwe onderkomen in Vriezeveen. Foto Albert Vrijborg.

7 mei 2016 Hembrugterrein. Foto: Peter Hoep [ klik voor groot ]

Nieuwe Michelin banden en een onderhoudsbeurt, mei 2019. Foto Albert Vrijborg

[ klik voor groot ] Foto Albert Vrijborg

Tijdens evenement '55 jaar DAF YP408' mei 2019 in het Nationaal Militair Museum

 Op weg naar de Unifil Reünie op 29 september 2019 in Breda. Foto Albert Vrijborg.

Februari 2020. Albert: "Begonnen met het vervangen en reviseren van het handrem systeem. De handrem zelf is al helemaal gereviseert. Nu alles nog aan de buitenkant los halen, richten en stralen."

Website KN 85-46:

Eigendom: RCKL, beheer: Albert Vrijborg, thuisbasis Vriezeveen.

TERUG