KN
88-31

Foto onder en boven van Jacco Terlouw, eind jaren 80.

Soesterberg 12 september 1992

PIROC 1990. De 88-31 op een foto van Bart Habraken [ klik voor groot ] via Facebook.

 

 

Inmiddels 2003. Museumpark Harskamp. Foto dank aan Rob Meinenp

Museumpark Harskamp, 29 juli 2004. Nieuw in de verf n.a.v. '40 jaar YP408' een paar weken eerder.

Foto: Jan de Weijer 2011

Jan de Weijer op 2 augustus 2011:
"Dan de KN-88-31 op het ISK. Deze ziet er een stuk beter uit dan de 75-54 in Amersfoort, het zwart op de bodem is verf, hij krijgt zijn onderhouds(beurtje) met minimale kosten om de zoveel tijd.
Toen ik daar aankwam stonden de achterdeuren open en ben er natuurlijk ingekropen. Als ex-YP monteur kon ik het niet laten om de massaschakelaar even om te zetten en de gloeistarthendel even te bewegen.

Wat er toen gebeurde verbaasde mij, er zat nog stroom in de accu’s en het gloeilampje ging branden. Alles uitgezet en ietwat overrompeld op zoek gegaan naar iemand die er meer vanaf wist.
Toen deze persoon gevonden was, heb ik daar eens een praatje meegemaakt en gevraagd of ik eens het bestuurdersluik mocht openen. Dit werd goed bevonden.
Ik heb me op de chauffeursstoel laten zakken en alles eens goed in me opgenomen; de huidige kilometer stand is 20630 ( !?). Ik dacht; een brutaal mens heeft de halve wereld, dus vroeg ik of de YP gestart mocht worden. "Ha ha", zei de museummijnheer, "..de kruk van de massa schakelaar zit er niet in". "Jawel hoor" zei ik "..en er zit ook nog stroom in". Nu begon ook hij verbaasd te kijken.

Ietwat twijfelend zei hij (uiteraard nadat ik hem had uitgelegd dat ik YP monteur was geweest ): "Nou ja , probeer maar" en meteen er achteraan:  "..hij zal het wel niet meer doen hoor!"
"Ja ja" dacht ik  "..dat zullen we nog wel eens zien". Ik gooi de massa schakelaar om, ik gloei een 10 seconden voor, draai door naar start, de motor gaat 4 x rond en slaat aan of hij gisteren er was neergezet!

Met een flinke gil maakte ik nogmaals duidelijk dat hij het deed. Meteen na de start alles gecontroleerd; oliedruk 4 bar, compressor vulde het luchtsysteem, accu’s werden weer even lekker opgeladen etc.
Ik heb niet onder de motorkap kunnen kijken, deze zat op slot en ik had me inbussleutels niet bij me.
Na een kwartier alles weer uitgezet en dicht gedaan, en met een mooi momenten informatie rijker weer huiswaarts gekeerd .

En waarom ben ik nu zo vreselijk enthousiast over dit alles? Omdat het doodzonde is, wat er her en der nog aan prachtige voertuigen gewoon staat weg te rotten.  Een stuk Nederlandse geschiedenis keert weer terug als stof."

Met vriendelijke groet:
RC Armour Group Holland
Jan de Weijer
Voorzitter en forumbeheerder
RCAGH. www.rcagh.nl

"...het zwart op de bodem is verf"

"...en slaat aan of hij gisteren er was neergezet!"

.....met een flinke gil maakte ik nogmaals duidelijk dat hij het deed."

Foto: Jan de weijer 2011.

Foto facebook Dutch Docu Channel [ klik voor groot ]

Per 1 september 2014 werd het museumpark in Harskamp gesloten.

15 mei 2015, de 88-31, inmiddels in beheer van de Rekwisieten Commissie Koninklijke Landmacht, komt aan bij het Nationaal Miltair Museum ter gelegenheid van '50 jaar DAF YP408'. Hij rijdt nog steeds prima.

Bij de line-up op 15 mei 2015.

Model van de 88-31

Eigendom/beheer: Rekwisieten Commissie KL; thuisbasis 2016: Mob-complex Ede Driesprong

TERUG