KN
90-49

Gewondentransporter KN 90-49 met voertuignummer S126 deed dienst bij het 43 painfbat op de Johan Willem Frisokazerne in Assen. Een Staf, Staf -en Verzorgingscompagnie van een pantserinfanterie bataljon had de beschikking over drie van deze voertuigen. De GWTs van o.a. Assen werden regelmatig ingezet bij levensbedreigende situaties, ontruimingen en gijzelingen.

De KN 90-49 was een van de eerste YPs die bij treinkaping De Punt in 1977 na de bevrijdingsactie de trein bereikten. Op de voorzijde is nog het gele embleem van de 43 painfbat te zien, de Citadel van Antwerpen. De contouren van de citadel met een dolk er loodrecht op. Het enig bekende voertuig waarbij dit embleem nog origineel is.

In de jaren 90 werd de KN 90-49 geruild met het Brusselse tankmuseum en heeft tientallen jaren onaangeroerd in Fort Kapellen bij Brasschaat (BE) gestaan. Bijgevolg is hij vrijwel ongewijzigd en origineel. Hij werd in 2019, speciaal voor het evenement '55 jaar DAF YP408', technisch in orde en rijdend gemaakt en krijgt een vaste plek in het Gunfire museum naast de Nederlandse M113 C&V.

Een van de drie GWT's van het 43 painfbat in Assen, de KN-90-49, S126. Foto: Rob Groen 1973.

Foto: 90-49 chauffeur Hans Hogedoorn [ klik voor groot ]

Gewondentransporter 90-49 met chauffeur Hans Hogedoorn, nabij De Punt 1977.

Hans: "De YP GWT inzet bij treinkaping De Punt was puur als inzet voor afvoer van gewonde mariniers hetgeen niet nodig is geweest. Ook in de YP aanwezig een arts en assistent die als eerste de trein in gingen na sein veilig.
Op het veld waar wij 2 weken waren was alleen deze YP en de 1 tonners GWT van het 42 Gnk.comp. uit Assen en heel veel ziekenauto's en een afdeling van het rode kruis. De YP was er nog de hele dag en later kwam er de afzetting van het gebied door het 48e. Infanterie collega's van het 43e heb ik eerder niet gezien bij onze positie.

We hebben daar vanaf dag 1 gezeten en de kogelvrije pakken ook van begin af aan uitgereikt gekregen. Waarom? Wel nodig als er een vuurgevecht tijdens ontknoping zou zijn en gewonde mariniers weggehaald moesten worden, hetgeen de reden van de inzet van de YP was. Mijn andere collega's kpl1 Koos van der Hoek en kpl1 Hans de Munnick waren de volle gijzelings periode in Smilde erbij met hun YP-GWT."

11 juni 1977, de 90-49 bij de trein.

Hans: "Het moment dat deze foto genomen is zal zijn 10 minuten vanaf de start van de actie. De start voor ons was klaar staan bij de spoorwegovergang op zo'n 1200 meter vanaf de trein, kregen daarna het commando op te rijden naar de trein en gelijk achter ons vandaan die vliegtuigen en spervuur links van ons op de trein in combinatie met de naverbranders van de F104's. Op deze foto kan je dus geen beschadiging aan de trein zien omdat er alleen van links van de trein is gevuurd. Zie foto hieronder"

Foto: Hans Hogedoorn. 1977

10 jaar later, 1987 op foto's van Ren van Lint

Kapellen, Brasschaat (B) 2003

Het Koninklijk Legermuseum in Brussel is nu de eigenaar van de 90-49. Het voertuig werd in 1993 geruild met het Legermuseum Delft en stond jaren in de reserves van het museum in Fort Kapellen ten noorden van Antwerpen, dat normaal niet open staat voor publiek.

 
     
De barakken van Fort Kapellen aan de Fortsteenweg 47 te Kapellen (B). Deze foto's zijn gemaakt op 15 juni 2003, tijdens de Open Dag ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van het depot.   Achterin de laatste loods, geen deel uitmakend van de expositie, de KN 90-49. Zo op het oog is het voertuig de laatste 10 jaar niet meer verplaatst.

Voor de belangstellenden is op het rechter spatbord een A-4tje gelegd, met de tekst: "DAF YP408 oorsprong Nederland."

Volledig origineel. De dennennaalden uit Soesterberg liggen er nog op.

"43-I" en "S-126" is weggeschilderd en ook de kentekenplaat ontbreekt, maar dit is in Soesterberg gedaan.

Al met al zou de technische staat (motorisch, loopwerk) mee kunnen vallen. Hij staat tenslotte binnen en droog. (2003).

Zie en lees ook het foto-album van Ren van Lint, chauffeur van de KN 90-49 in 1987.

 Foto's 2003 door Paddy van der Baan.

Kapellen, Antwerpen 18 november 2007
"Ik kan u met plezier melden dat de Daf YP die in Kapellen in Antwerpen in de reserve van het tankmuseum stond, verhuist is naar de werkplaats om terug in volle glorie te hersteld te worden. Daar wij vrijwilligers zijn die aan de voertuigen werken zal der natuurlijk wel even een beetje tijd over gaan.

Hierbij stuur ik u een paar fotos door van het voertuig in zijn huidige staat. Op webshots heb ik een album gestart waar er nog een paar meer te bekijken zijn en dit zal later aangevuld worden naar mate we vooruitgang maken.

Met vriendelijke groeten Marco en Johan het DAF team "

Foto: www.warwheels.net

Foto's: William Testaert juni 2011 [ klik voor groot ]

Wings & Wheels Ursel (B) 2011. 

Bericht van Kris Zwiers van 19 februari 2013
"Deze DAF is onlangs overgebracht naar onze nieuwe locatie in Brasschaat en ondergaat restauratie. Het nieuwe Gun Fire museum zal vermoedelijk later dit jaar open gaan voor het publiek. De DAF zal deel uitmaken van deze collectie."

Alles informatie over Gunfire Brasschaat hier: https://site-gunfire-brasschaat.be/

Zomer 2016. Foto door Marc Tempels [ klik voor groot ]

Zondag 23 juli 2017.
Rondleiding in de werkplaats van het Gunfire Museum in Brasschaat. Met veel dank aan Johan. De 90-49 neemt er een prominente plaats in.
Op een paar onderdelen na is de 90-49 inmiddels bijna rijvaardig. Hij bleek vanaf het begin al in goede technische staat. Het project ligt stil in afwachting van de restauratie van een Churchill tank. Maar het team is enthousiast, is zich bewust van de bijzondere historie van de 90-49 en is vastbesloten hem weer rijdend te presenteren. Voorlopig staat hij warm en droog.

[ klik voor groot ] Overzicht werkplaats

[ klik voor groot

[ klik voor groot ] Beschildering na 30 jaar nog helemaal origineel

[ klik voor groot ]

[ klik voor groot

[ klik voor groot

In het midden van de foto. Het laatste restje van de allerlaatste originele 'Citadel van Antwerpen'.

[ klik voor groot ]  Voorzien van een nieuwe, in eigen beheer gemaakte uitlaat.

[ klik voor groot

[ klik voor groot

[ klik voor groot ]

[ klik voor groot

[ klik voor groot ] Voor meer foto's van het Gunfire museum zie het archief.

Zondag 13 januari 2019

Foto: Alex De Groot Ernst.
Op zondag 13 januari 2019, in voorbereiding op de deelname aan '55 jaar DAF YP408' en na drie jaar stilstand, wordt de 90-49 weer opgestart met hulp van Dick Sleutelbak, Wesley Neven en Alex De Groot Ernst. En er volgt ook een proefrit. Foto's en filmpje hiervan worden gedeeld op Facebook. Het team gaat de komende weken de 90-49 technisch in orde maken voor het evenement. Na afloop krijgt het voertuig een vaste plek in het Gunfire museum naast de Nederlandse M113 C&V.

Update: 18 mei 2019. Tot ieders verdriet is het niet gelukt om de 90-49 naar Nederland te halen. Als voornaamste oorzaak de beperkte financiele middelen van de organisatie van '55 jaar YP' en het ontbreken van een (transport) sponsor.

Alles informatie over Gunfire Brasschaat hier: https://site-gunfire-brasschaat.be/


De KN-90-49 1 op 16. 39 cm x 15 cm x 11 cm. Open scratchmodel inclusief brancards door Jan Snippe februari 2014.

Het door Artitec uitgebrachte schaalmodel 1-87 van de KN-90-49, kant en klaar te bestellen in hun webshop.

TERUG