Suriname 'Bofroe'

Foto: Jan Meijer 2009. De 'Bofroe' vrij vertaald: 'de Tapir'. 25 november 2009, Henck Arronstraat Paramaribo. Vlak voor aanvang van de onafhankelijkheidsdag parade. Voor zover bekend (2015) is dit de enig nog rijvaardige YP in Suriname. Het gaat hier niet om een TRIS YP, maar om een Vracht YP van het gemodificeerde type. Een van de vier YP's welke kennelijk na de onfhankelijkheid aan de SKM zijn geschonken, kennelijk met de bedoeling om met de onderdelen hiervan de ex-TRIS YP's rijdend te houden.

[ Lees hier meer over de Surinaamse YP's ]

De Bofroe blijkt een YP-PWV, een vrachtuitvoering. Hier goed te zien de topluiken zonder luik hefbomen. Bij YP's van het type Vracht en GWT ontbraken deze. Ook aan de verkorte uitlaat op de foto's verderop deze pagina is zien dat het hier om een vrachtuitvoering gaat.

Dezelfde YP408 PW-V, uit dezelfde hoek gefotografeerd, maar nu in 1982. De Bofroe tijdens de couppoging onder leiding van Hawker en Rambocus. Aan het witte laken op de voorkant is te zien dat deze YP op dat moment aan de kant van Bouterse stond.

Start 15.0 min. Uitleg bij de Bofroe in deze documentaire uit 2018 over de gebeurtenissen rond 11 maart 1982.

Een kijkje achterin de Bofroe. Frame uit de bovenstaande docu. Duidelijk zichtbaar: de deurklink en de trekstang van de deursluiting zijn tegen beschadiging en blokkering door de lading met stangen en platen beschermd. Een voorziening die enkel bij YP's van het type Vracht werd toegepast.

Op 21 juli 1986 vond de eerste actie van het Junglecommando plaats. Vanuit het Nationaal Leger werden hiertegen YP's ingezet. Aan de verkorte uitlaat is de Bofroe herkenbaar.

Onafhankelijkheidsdag 2009. De uitlaat van de Bofroe is nu verlengt. Topluiken zonder luik hefbomen, zoals bij de Vracht uitvoering.


Te zien op deze foto; op de flank de beugels voor de riemen voor het bevestigen van twee brancards. Enkel de GWT en de PW-V waren hiermee uitgerust.
Deel van foto Beeldbank NIMH.

Foto's door Jan Meijer 2009

Deze en volgende foto's: Ton Verzendaal 2009 (2e voorzitter TRIS Kontakten en TRIS-ser)
met dank aan Ad Weeda www.45painfbat.nl.

De foto's zijn genomen op het Militair complex, de TD loodsen van het voormalige Prins Bernhard kampement aan de zuidwest zijde van de Memre Boekoe kazerne.
WGS84: N5° 49.420 - W55° 10.807 Hier stonden ook de twee uitgebrande YP wrakken.

[ klik voor groot ] Bron: Google Earth.

Foto: Ton Verzendaal 2009. De van oorsprong korte uitlaat is provisorisch verlengt.

Foto: Ton Verzendaal 2009

Foto: Ton Verzendaal 2009

Foto: Ton Verzendaal 2009

Foto: Ton Verzendaal 2009

Foto: Frits Tor, waarvoor dank! [ klik voor vergroting ]
Onafhankelijkheidsdag, 25 november 2011, de Henck Arronstraat in Paramaribo met op de achtergrond de St. Petrus en Paulus Kathedraal.

Foto: Frits Tor 2011

Parade tijdens Onafhankelijkheidsdag november 2014. De Bofroe rijdt mee!
Still uit https://youtu.be/VkvwUhkRWG4

25 november 2015, met rechts een delegatie van de TRIS en de Hendrikschool op de achtergrond. Henck Aaronstraat richting Onafhankelijkheidsplein. Foto van Stuart Vrede, dankzij Han van Amersfoort. [ klik voor groot ]

Nogmaals 25 november 2015, laatste rit van de laatste rijdende Surinaamse YP?

2016 en 2017. Wel de Urutu en de Cascavel, maar de Bofroe niet meer......???

De Bofroe staat nu (2018) onderdak in een van de TD-loodsen ten zuiden van de Memre Boekoe kazerne. Of hij nog rijdt is onbekend.

De Bofroe op een schilderij te zien in de Surinaamse Militaire Academie. Kunstenaar onbekend. Foto's dank aan Ad van Wingerden en Ad Weeda. [ klik voor groot ]

De nieuwe en eerste Surinaamse Militaire Academie aan de Verlengde Keizerlaan in Paramaribo werd geopend op 20 september 2019.

TERUG