Eerste DAF YP408 bij de parate troepen

Aankomst in de Saksen Weimarkazerne

Door de invoering van de AMX - hoe kort is dat eigenlijk nog maar geleden - raakten veel infanteristen voetvolk af en nu heeft dan ook de YP-408 zijn intrede bij de parate troepen gedaan. Het zijn er nog weinig: maar vr wij een jaar verder zijn zal deze loot van de DAF-stam een vrij algemeen verschijnsel in ons legerkorps zijn geworden.
Overigens is de YP-408 niet zo maar uit de lucht komen vallen. Een prototype van het nu ingevoerde gepantserde wielvoertuig toerde reeds in 1960 rond op de oefenterreinen van La Courtine, waar wij, met een aantal Franse medepassagiers, diep ontzag kregen voor zijn prestaties. Donderdag 23 juli hebben wij in Harderwijk de kennismaking kunnen vernieuwen met de YP-408, die in tegenstelling met toen nu een Dieselmotor bleek te bezitten en ook op andere punten afweek van de vroegere versie.

Na een korte inleiding door generaal-majoor G. H. Christan gaf majoor W. Oliemans uitvoerig inlichtingen over de nieuwe aanwinst. Aanvankelijk bestonden de toehoorders uit officieren en onderofficieren van Staf 4 Div, maar allengs zwol de toeschouwerschare aanmerkelijk aan door belangstellende dienstplichtigen, die in groten letale hun cantinepauze verzuimden om eens kennis te kunnen maken met de YP-408. Dit gepantserde wielvoertuig kent een versie als commandovoertuig en als groepsvoertuig en maakt een veel bredere indruk dan de bekende dikke DAF, hoewel hij nauwelijks breder is. Dat wordt veroorzaakt door het lage silhouet dat in het terrein goede diensten bewijst. Het gewicht is 9500 kg, de maximum snelheid op de weg 80 km (door het lage zwaartepunt ook op bochtige wegen gemakkelijk te handhaven) en in het terrein 40 km (ook in die gebieden waar een normale vrachtwagen slechts met de uiterste behoedzaamheid schuddend en schokkend stapvoets vordert) . Het groepsvoertuig kan 12 personen vervoeren (het pelotons-commando-voertuig 8), is uitgerust met
een M.A.G.-mitrailleur en bezit voorts links- en
rechtsvoor twee rookgranaatwerpers.
Het pelotons-commando-voertuig, alsmede alle overige commando-voertuigen beschikken over een .50 mitrailleur. De motor levert 165 PK, de tankinhoud is 220 liter en de actieradius bedraagt ongeveer 500 km. Het voertuig (dat niet amfibisch is) kan door 1.20 meter water rijden en door zijn speciale wielophanging hoogten van 1.20 meter over schrijden.

Er zijn acht wielen, waarvan de voorste helft gekoppeld bestuurbaar is. Daardoor is - zoals even werd gedemonstreerd - de draaicirkel slechts 18 meter. Zonodig kunnen twee voorwielen (van de vier wel te verstaan) vr de aanvang van de rit worden opgetild. Na afloop van de demonstratierit werd het nieuwe voertuig door de vele belangstellenden van binnen en van buiten terdege bekeken.

Daar zijn ze
Veertien militairen van diverse onderdelen van de 4e Divisie haalden in juli op de Rij- en Traktieschool aan de Oirschotsedijk in Eindhoven hun rijbewijs op de YP-408. Vrijdagmiddag 31 juli tegen half vijf kwamen zij - verdeeld over acht van die voertuigen - triomfantelijk de poort van de Saksen Weimarkazerne in Arnhem binnenrijden. Van alle kanten keek men nieuwsgierig naar de stalen monsters en zelfs de exercitie werd er voor stopgezet. Even later stonden zij keurig op een rij in een hoekje van de parkeerplaats en ook daar ontbrak het natuurlijk niet aan belangstelling. Eindelijk was het dan zover: het nieuwe voertuig had zijn intrede gedaan bij de parate troepen. De Koningscompagnie van 11 Gardebataljon Grenadiers zou de eer te beurt vallen als allereerste met de nieuwe aanwinst te mogen oefenen.
In het terrein
De eerste week van augustus werd onder leiding van het speciaal samengestelde instructieteam voorzichtig overgegaan van de verharde naar de niet verharde weg, maar de week daarna werd het al echt terreinleer. Maandag 10 augustus verplaatste de Koningscompagnie zich met de YP-408's naar een bivak in de hei achteraan de Oirschotsedijk, vlak bij de autoweg Tilburg-Eindhoven. De volgende morgen begonnen de oefeningen op de Oirschotse heide. Net als met de AMX vergt het gebruik van dit voertuig een bepaalde drill, die z vaak beoefend moet worden dat tenslotte alles automatisch gaat. Die eerste dag volgden de voertuigen - verdeeld in twee groepen - stuk voor stuk een bepaalde route welke door vijandelijke troepen onveilig werd gemaakt.
Degenen die misschien gedacht hadden zich uitsluitend heerlijk wiegend op de prachtige vering door het terrein te kunnen laten rijden, kwamen natuurlijk bedrogen uit. Een groot gedeelte van het werk bestond uit bliksemsnel het voertuig verlaten, de vijand onschadelijk maken of verdrijven en dan weer snel stuk voor stuk in de juiste volgorde instijgen.
De tocht voerde naar de bekende Kapel in het bos bij de zandverstuiving en onder meer langs een bivak van wapenbroeders van 13 Gardebataljon Fuseliers "Prinses Irene" uit Schalkhaar. Nadat de instructeurs hun ervaringen over het verloop van de tocht hadden uitgewisseld was het tijd voor de koffiemaaltijd, die door de goede zorg van csm Seeuwen naar het oefenterrein was opgevoerd. Na de middagpauze herhaalde het spel zich en dag na dag ging men zo voort zich vertrouwd te maken met de allernieuwste aanwinst van ons leger.
~~~~

bron: Legerkoerier sept. 1964, met dank aan John Bom

TERUG