DAF YP408 model 1:13 door Jean Marie Nolle

Ik ben JM Nolle en ben met het bouwen van een RC model begonnen als hobby. Ben altijd als monteur werkzaam geweest waarvan een tijd in militaire dienst. Waarschijnlijk ben ik toen al besmet geraakt met het groene virus.

Na het bouwen van diverse bouwpakketjes vond ik dat dit het toch niet helemaal was. Na veelvuldig bezoek aan de site van YP 408 begon langzaam het idee te komen om een YP 408 te bouwen. Dit zou dan wel een rc uitvoering moeten worden. Enkele jaren geleden was ik met mijn gezin op de landmachtdagen en kwam bij de RC armour group holland terecht. Deze club van tank hobbyisten reed met zelf gebouwde tanks over een zand parcours. Bij de volgende landmachtdagen toch maar even kennis gemaakt met enkele mensen van deze club en besloten om hiervan lid te worden. De YP krijgt heel langzaam zijn vorm na heel veel zoek en denkwerk want een RC model is toch heel iets anders. Heel wat anders dan een 1:1 voertuig. Dat er altijd wel wat gerommeld moet worden met een model blijkt wel tijdens de bouw. In samenweking met de beheerder van deze site komt er dan ook een verslag van de bouw van deze YP 408 in de schaal van 1:13 in PW GWT ( gewonden transport) uitvoering.

Tekst, uitleg en foto's door Jean Marie Nolle

De hull bestaat geheel uit plaatstaal van 2 mm dik. Dit om toch een redelijk sterk frame te verkrijgen wat toch goed te bewerken is. Het voordeel is ook dat je nu gaatjes kunt boren om 2 en 3mm draad in te tappen. In dit geval was het ook prettig omdat de hull al enige malen met de slijptol in aanvaring is gekomen omdat de tekeningen nogal eens niet overeen kwamen met de werkelijkheid. De hull is helemaal leeg om later de nodige eletronica en batterijen te kunnen plaatsen. Alleen het maken van de hull is al een hele opgave hopelijk is de rest eenvoudiger.

De update van deze maand (maart 2011): De neus ( klemkast ) begint ook zijn vorm te krijgen, zo op het eerste oog is het niet veel maar het werk is er niet minder om. Rookgranaat steunen, 4 koplampsteunen, 2 opstapbeugels, sleepogen en staken en natuurlijk een heleboel bevestigings gaten. Ook de motorkap geeft meer werk dan het in lijkt. Intussen is ook de verdeelbak en versnellingsbak besteld, wat op zich ook een flinke klus is om in te bouwen. De juiste maat banden zijn ook verkrijgbaar wat weer een heleboel werk minder is omdat je ze nu niet zelf hoeft te gieten.

Update april 2011

De neus krijgt langzaam de vorm zoals hij zijn moet , elk zijschot of motorkap deel komt op zeker 1,5 uur werk om het geheel sluitend te maken. Ook aan de aandrijving word gewerkt. De motor met verdeelbak zit inmiddels ook op zijn plaats zoals te zien is aan de zijkant ter hoogte van de 2e vooras.

De motor met verdeelbak

Update juni 2011

Ben even verder gegaan met wat klein zichtwerk omdat de aandrijflijn veel tijd vergt. De kenners zullen aan het bijrijdersluik het model wel herkennen omdat dit het enige type YP is met dit soort luik. Van boven af in de YP gezien, de verdeelbak waar nu aan gewerkt word. De uitlaat met beschermkappen is ook goed gelukt.

Update juli 2011

De luiken zijn aangebracht en kunnen nu verder compleet gemaakt worden. Alleen de rechter luiken kunnen open zoals op het orgineel. De uitlaat is aangepast aan de lengte die hij moet zijn. De antenne pot zit ook op de goede plaats. Het gereedschaprek is ook geplaatst. Intussen ben ik begonnen aan de achterdeuren wat een klus op zich is ,de luikjes kunnen open, nu verder met de scharnieren en de sluitingen

Update september 2011

De deurtjes hangen op hun plaats. Moet nog een simpele oplossing bedenken om de raampjes te sluiten, ze vallen nu open. De spijkers dienen even als scharnier omdat de deuren er tijdens de verdere bouw weer uitgaan.

Update oktober 2011

Draaistuk achteras

De eerste foto laat het draaiwerk zien van de achteras tappen De tweede foto de astappen met begrenzing beugels. De derde foto de astappen met de beugels voor de begrenzings kabels.

Achteras tappen

Astap met begrenzer

Update november 2011

Héél veel achteras onderdelen

As gemonteerd

Update december 2011

De achteras zien zonder de wormkasten. De as dient nog uitgelijnd te worden ,waarna hij terug onder de YP kan.volgende foto de vooras, vooras samenstel en de vooras gemonteerd.

Vooras

Vooras samenstel

Vooras gemonteerd

Update januari 2012

Ik ben nu bezig met de stuurinrichting en de beide voorassen. Dit is een flink project op zich omdat dit het meest beweeglijke deel van het vtg is. De stuurinrichting gaat worden zoals het orgineel, dus geheel buiten het vtg om. Een stuurservo bedient de stuurhevel die via een hulpstuurhuis de 1e en 2e as aan de linkerzijde aanstuurd en dan via 2 stuurarmen voor in de neus de rechter assen bediend. De krachten die hier bij vrijkwamen waren zo groot dat de gehele neus aangepast moest worden omdat de bodemplaat mee boog.

Tweede vooras

Tweede vooras gemonteerd

Stuurservo

Update februari 2012

15 februari 2011, het 1e filmpje; de stuurinrichting.

De achterzijde begint ook vorm te krijgen. Als de beugels rond de achterlichten erop zitten en de reflectoren lijkt het meteen veel meer op een YP.

Ook voor de voorkant geldt dit verhaal. Koplamp beugels, infraroodlampen, schijnwerper maken er een robuust geheel van.

Wat ook een blikvanger is. Het pioniersrek met schop bijl en pikhouweel en natuurlijk het hitteschild van de uitlaat. Kleine dingen zoals de spiegels zijn vaak na de eerste testrit al aan slijtage onderhevig (kapot) toch vind ik dat deze zeker niet mogen ontbreken. Het volgende aan de YP zal de aandrijving gaan worden. Het streven is om hem op de landmachtdagen op 12 en 13 mei rijdend te hebben.

Update augustus 2012

Problemen met de aandrijving van de yp hebben het project ernstig vertraagd. De achterwielen hebben gedraaid. De verdeelbak was uitgevoerd als een wormkast wat op zich een goed systeem was. Helaas was de vertraging die hierbij optrad zodanig dat de wielen bijna stilstonden.

Heel lang bezig geweest om zelf haakse tandwielen te maken, was geen sucses, dus uiteindelijk maar tandwielen besteld. Het wachten is dus nu op de onderdelen.

Intussen heb ik nog wel wat kleine dingen aangebracht en verbeterd zoals geheel nieuwe elektra, koplampbeugels, achterlicht beugels, zij opstap met gereedschapkist. Het begint nu toch wel wat meer op een YP te lijken.

Op 8 en 9 Sept stond ik samen met de bravo cie in Overloon bij - Op Herhaling -.

Update oktober 2012

Eindelijk waren de haakse tandwielen binnen, waarna begonnen kon worden aan de verdeelbak.
De bak werkte eerst goed maar na een test op de YP bleek een uitgaande as krom te zijn waardoor de motor te heet werd.
Na het monteren van een nieuwe as en het aanpassen van het diff. Liep de verdeelbak zonder weerstand. Tijdens een volgende test op het vtg. Bleek dat de aandrijfassen onder een te grote hoek kwamen te staan. Dus nu dient de verdeelbak zover mogelijk naar beneden geplaatst te worden. De wormkasten zijn werkend maar zijn op dit moment nog te breed zodat ze tegen het verenpakket en de hull komen. Deze worden nu nog smaller gemaakt.
Op de foto is de verdeelbak met tandwielen te zien, in de verkeerde stand deze zal zeker een centimeter moeten zakken.
Verder nog wat kleine details aangebracht zoals NL stickers, ontstoorde S, brugclasificatie en natuurlijk de reflectoren.
Volgende keer hopelijk een rijdende YP

Update februari 2013

Na vele tegenslagen met de aandrijving heb ik toch maar besloten om de hele achteras incl. 2evooras en verdeelbak opnieuw te bouwen.
De wormkasten moesten 1mm smaller worden omdat ze tegen de beugels van de achterveren aan kwamen. De gehele achteras werd 2mm verbreed en de lagers van de remtrommels werden vervangen door bronzen bussen,waardoor de wielen ook wat meer ruimte kregen. De verdeelbak werd voorzien van een diff. en haakse tandwielen met een doorlopende as om zodoende de voor en achterwielen aan te kunnen drijven.
Het grote probleem bleef om de 2eas voldoende uitslag te geven. Na al deze problemen opgelost te hebben kon de eerste proefrit plaatsvinden. Helaas ging na een rit van 75 cm de zekering stuk, na vele pogingen en het verzwaren van de zekeringen naar 20 amp. Bleef dit probleem zich voordoen. De motor werd bloedheet en vervangen door een zwaarder type.
Helaas gaf dit ook niet het gewenste resultaat,waarna werd besloten om de gehele verdeelbak te voorzien van andere tandwielen. Het resultaat was nog niet geheel naar verwachting maar omdat de modelbeurs in Goes te dichtbij kwam heb ik maar besloten om dit voorlopig zo te houden.

Als je veel veranderd aan een model dan heb je ook veel onderdelen over. Daarom heb ik meteen maar wat instructie modellen gemaakt van de 2eas en de achteras met schokbreker en gereedschapkist.

TERUG