[ START ] [ TERUG ]
OCI -Opleidingscentrum Infanterie - Harderwijk
 

Jan van Nassaukazerne 1976, op de achtergrond de huizen van de Prins Frederik Hendriklaan in Harderwijk. Links YP's, rechts AMX-PRI en rechts achterin een van de eerste YPR-365.

Foto van Muus de Waart [ link ] 1978

Hoeveel DAF YP408 waren organiek ingedeeld bij het OCI en welke? Wat waren hun taken? Wat zijn de ervaringen van hun chauffeurs en andere gebruikers?
Twee YP pelotons; 1e PW pel. infanterie, 2e PW pel. AT en mortier? Uit hoeveel vrtg bestonden de pelotons, hoe waren ze verdeeld?
Kun je hier wat over vertellen, opmerkingen, correcties, mailen! [ info@dafyp408.nl ]

Muus de Waart, lichting 78/2, OCI Harderwijk:
"Heb mijn op leiding gehad op piroc Veldhoven. Daarna ingedeeld in Harderwijk OCI. Geweldig tijd gehad. Ons werk bestond uit voertuigen te leveren met chauffeur en boordschutter voor opleidingen vanuit de Generaal Spoor kazerne in Ermelo.
Elke maandag rond 8.00 uur moesten wij ons melden in Ermelo voor een bivak van maandag tot en met donderdag voor de opleiding van stip / sergeant/ luitenant dienstplichtigen. In mijn tijd reed daar geen beroeps mee in mijn team.
Vrijdag was een dag van onderhoud van de YP met de groep waar we de midweek mee weg waren. Schoonmaken, bandenspanning, vetnippels na lopen en nog veel meer."

Marcel Zwarts, lichting 85/6 [ link ]
"De eerste keer dat wij in aanraking kwamen met de YP was in het donker na het sporten op Kranenburg Noord. Groot, donker, breed met lichten aan maakte deze veel indruk op ons. Na een korte opleiding YP408 en .50 kregen we onze bestemmingen te horen. In mijn geval werd dat de Verzorgingscompagnie van het Opleidingscentrum Infanterie (OCI) te Kranenburg Zuid in Harderwijk. Dit leek in eerste instantie een mooie plek, niet te ver van huis, goed bereikbaar en Harderwijk is een gezellige stad. Dit bleek echter een vergissing. Elke lichting twee verse mannen erbij en twee man afzwaaien, een kader dat er geen zin in had was een voedingsbodem voor een slechte diensttijd. Het saamhorigheidsgevoel wat je bij veel mannen leest die bij de parate hap hadden gediend ontbrak volledig bij deze eenheid. Ook zouden de YP408 Pelotons een paar maanden na mijn diensttijd opgeheven worden.
Het werk in deze periode bestond uit het onderhouden van de wapen systemen van de YP's welke diende bij het tweede YP peloton. Het eerste Peloton was uitgerust voor infanterie opleiding en ons tweede voor Antitank en Mortier. Wij leverden en onderhielden de voertuigen die gebruikt werden voor de opleiding van Onderofficieren en Officieren te Ermelo op de Generaal Spoor Kazerne ( J.v Schaffelaar). Zo werden de leerlingen opgeleid op de Ermelose heide en de Elspeetse heide. Aan het einde volgde er altijd een oefening in het landelijk gebied rondom Zwolle."

1970 - 1996
Het OCI heeft vanaf de oprichting in 1970 zijn thuisbasis gehad op de Harderwijkse Jan van Nassau kazerne, die in 1913 werd geopend. Ook voor 1970 was een aantal infanterieopleidingen al in Harderwijk gevestigd. Het Opleidingscentrum Infanterie (OCI) werd op 1 juni 1996 opgeheven.

Wat er tot nu toe bekend is:

Nummering
Net als bij het PIROC waren de OCI voertuigen doorgenummerd. Met een complete lijst van deze nummers wordt het herkennen van voertuigen een stuk eenvoudiger.
Uitgaande van de tot nu toe op foto's gevonden nummers zijn door de jaren heen kennelijk drie reeksen gebruikt:

1. Vanaf 1971 tot 1976: 170-171-172 ... 195 hoogst tot nu toe bekende
2. Vanaf 1976 tot 1982: 351-352-353 ... 387 hoogst tot nu toe bekende
3. Vanaf 1982 tot 1988: 301-302-303 ... 369 hoogst tot nu toe bekende
350 en opvolgend AT pel.(1985)
360 en opvolgend MT pel.(1985)

Het tegeltje van Marcel Zwarts.
2 YP peloton.
Het nummer 362 op de YP wijst naar periode '76 - '82 en niet naar lichtingsjaar '85.
Oude tekening op nieuwer tegeltje?

OCI - YP's
De 49 tot nu toe bekende voertuigen welke op enig moment bij het OCI hebben gediend. In de kolom ernaast het voertuigtype en indien bekend, het(de) OCI volgnummer(s).

75-34 PC 351 76-30 AT 351 85-76 GR 366
75-35 GR 76-31 AT 86-18 MT 367
75-36 GR 76-32 AT 384/353 86-19 MT 191/359
75-40 GR 170 76-33 AT 354 86-20 MT 369/360
75-41 GR 355 76-34 AT 86-75 MT 361/370
75-46 GR 175 76-48 GR/AT 86-80 MT
75-48 GR 76-50 GR 304 87-37 GR 310 (verm)
75-51 GR 351 76-51 GR 356 87-80 GR 188/374/314
75-54 GR 76-52 GR 357/306 87-97 GR 315
75-58 GR 76-53 AT 88-21 GR
75-64 GR 173/359 76-56 GR/AT 88-34 GR 377
75-66 GR 360 76-64 GR 358 88-44 GR 320
75-69 AT 76-86 GR 164 88-85 CO 378
75-86 GR 361 76-93 GR 364/308 88-87 CO 363
75-88 GR 362 85-20 GR 89-99 CO 379
76-27 AT 350 85-49 AT 371 90-08 CO 195/365
    85-65 GR 365/311    

Hieronder vier OCI YP's op rij in 1978 met kenteken en vrtg nummer [ klik voor groot ]

75-66 75-41 88-34 85-45
360 355 377 365

Verschillende logo's
Goed te herkennen, de verschillende logo's aan de voorzijde, een dolfijn, letters OCI in witte rechthoek, een tactisch teken, het COKL embleem en meer... Aan de hand hiervan kan grofweg het opnamejaar van een foto worden achterhaald.

Dolfijn als logo (1971-1980), opschrift OCI en volgnummer 378 uit de tweede reeks. Foto is dus genomen tussen 1976 en 1979.
[ link ]
   
351, tweede reeks, OCI in rechthoek met witte rand.
   
363, embleem van het Commando Opleidingen van de Koninklijke Landmacht (COKL), tactisch teken(welk?) en het 'nulli cedo' schild met zwaard.
   
387, embleem van het COKL, tactisch teken en de gele driehoek. Leo Tap: 'De gele driehoek was een dromedaris bedacht door Hans Wicherschreur'
   
Embleem COKL en een tactisch teken.
Voertuignummer 301, foto dus genomen tussen '82 en '88?
   

Tabel OCI volgnummers voor zover tot nu bekend

OCI nr. Jaar Kent Vrtg type Bijzonderheden
Eerste reeks (1971 - 1976 )
170 1971 75-40   dolfijn embleem
171        
172        
173   75-64   later 359
174   87-80 GR eerst 188 dan 174 als laatste 314
175   75-46 GR dolfijn embleem
188 1973 87-80 GR eerst 188 dan 174 als laatste 314
195 1973 90-08 CO later als 380? en 365(1985)
Tweede reeks (1976 - 1982 )
351 1977 75-34 PC In 1982 nr. 351 op KN 75-51 ( lot 75-34? )
352        
353        
354   76-33 AT  
355 1979 75-41 GR dolfijn
356   76-51 GR  
357 1981 76-52 GR 306 in 1982
358        
359   75-64 GR eerder als 173
360   75-66 GR 86-20
361   75-86 GR  
362 1976 75-88 GR dolfijn embleem
363   88-87 CO  
364 1979 76-93 GR  
365 1978 85-65 GR later 311
366 1976 85-76 GR dolfijn embleem
367 1977 86-18 MT dolfijn
368 1976   MT  
369 1982 86-20 MT OCI in rechthoek
370 1981 86-75 MT geen logo. ook als 361 met tactisch teken
371 1982 85-49 AT OCI in rechthoek en tactisch teken.
372        
373        
374   87-80 GR eerder als 188, later als 314
375        
376        
377 1978 88-34 GR dolfijn
378        
379   89-99 CO  
380 1982 90-08 CO ook als 365
381        
382        
383        
384 1982 76-32 AT geen logo (AT)
385 1985 ? 90-08 CO  tactisch teken, eerder als 195
386        
387 1982 76-64 GR tactisch teken, gele driehoek
Derde reeks (1982 - 1988 )
301   75-51 GR eerder 351
302        
303        
304        
305        
306 1982 76-52 GR eerder(1981) als 357
307        
308 1986 76-93 GR eerder als 364
309        
310 1984 87-37 GR (10 op vredeskap)
311 1984 85-65 GR eerder als 365
312         
313        
314   87-80 GR tactisch teken. eerder als 188 en 374
315 1985 87-97 GR  
320 1983 88-44 GR  
350 1985 76-27 AT  
351 1985 76-30 AT  
352        
353 1985 76-32 AT  
359 1984 86-19 MT was eerder 191
360 1985 86-20 MT 86-20 was 369 in '82
361 1985 86-75 MT  
362        
363 1985 88-87 CO  
369 1982 86-20    

Opmerkingen, aanvullingen en correcties: info@dafyp408.nl

tot zover, augustus 2023 bijgewerkt.

TERUG