Ontwikkeling & beproevingen 1   [ 1 ] [ 2 ] [ 3 ] [ 4 ] [ 5 ] [ Home ] [ TERUG ]

Over de ontwikkeling en beproevingen van de DAF YP408 van 1956 tot 1964

Als basis voor het YP408 ontwerp werd gekozen voor de YA328. Dit eveneens door DAF ontwikkelde werkpaard stamt uit het begin 50er jaren. De aandachtige lezer zal zich hebben afgevraagd of de letters YA en de getallen 328 enz. maar willekeurig genomen zijn, of dat zij een bepaalde betekenis hebben. Dit zit zo in elkaar: De "Y" betekent dat het een militair product is van de DAF fabrieken. De "A" betekent vrachtauto, de "K" kipauto, de "B" bergingsauto(kraanauto), de "T" staat voor trekkers, de "F" voor brandstofauto's (F van Fuel) en de "P" voor pantservoertuigen. Aan het eerste cijfer van het getal wat daar achter komt, kan men zien hoeveel tonnage dit voertuig heeft. Zo is een YA126 een een-tonner en de YA314 een drietonner. Het tweede cijfer geeft de uitvoering aan, 2 is de 2e uitvoering, 1 de eerste en 0 het prototype. Het laatste cijfer van het getal geeft het aantal wielen aan, de YA314 heeft er dus 4. Recapitulatie: de YP408 is dus een pantservoertuig (P) van de militaire productie van de DAF fabrieken (Y), het is dus een 4 tons auto (4) van het prototype (0) en heeft 8 wielen (waarvan 2 steunwielen).  De officiŽle volledige aanduiding werd 8 x 6 YP408, 24v.

Het eerste prototype van de YP408, aanvankelijk uitgerust met de motor uit de YA 328 (type JXLD) met verhoogde compressie, waardoor het motorvermogen steeg van 131 naar 133 pk.
(De later in de YP 408 ingebouwde DAF dieselmotor type DS 575 werd in 1959 gepresenteerd en werd ook toegepast [v.a. 1960] in de YT 514 trekker voor oplegger).
Lucht voor de radiateur wordt aangezogen via de frontplaat en maakt hierdoor het plaatsen van lamellen noodzakelijk. De commandant zit nog rechts voorin onder een rond luik en de geschutsaffuit ontbreekt. Aan bovenzijde van de hull zijn 12 gedeelde luiken aangebracht. De kachel is geplaatst in de middelste kast aan de linker buitenzijde. De banden waar hij op staat heeft nog het oude nato-profiel.

Een filmpje van een demonstratie in 1959 van ťťn van de proto-versies. 

Prototype opgesteld in de DAF fabriekshal in 1958. De neus is nog hoekig, de uitlaat rechts geplaatst  en de achterdeuren in drieŽn verdeeld. Klik op de foto's voor een uitvergroting.

De KN-53-72 wordt gedemonstreerd aan DAF- en Landmacht bobo's. Duidelijk te zien zijn de drie achterdeuren, de standkachel in de middelste kast en de brandblusser op het linker achterspatbord.

Defensie tijdschrift "Herkenning" september 1959.
(klik op de omslag)

Dank aan Martin Hoogerwerf

De bediening van de topluiken treffend in beeld gebracht. Het zal voor de constructeurs moeilijk zijn geweest om van dit concept af te stappen, maar het is duidelijk onpraktisch. Bij gevaar moesten 12 luiken in precies de juiste volgorde worden gesloten waarbij de inzittenden zich bloot moesten stellen aan vijandelijk vuur. Ook drie van de toen nog vier brandstofvulopeningen zijn hier goed te zien.

De KN-53-73 van binnen. Zowel de bestuurder als de commandant hebben een in hoogte verstelbare stoel. De brandstoftanks zijn voorzien van 4 vulpijpen. In plaats van stoeltjes nog twee lange banken. De 10 rugleuningen zijn opklapbaar en dienen dan als zitting. Een prachtig afgewerkte hemel met stootkussen, lampjes en frisse lucht pijpjes. De topluiken worden hier nog met hefboompjes afgesloten. Onderin de kabels waaraan de onderste van de drie deuren hing. (klik op de foto's)


fabriek07.jpg (87638 bytes)

 [ Home ] [ TERUG ] [ volgende ]