Opknappen van een instrumentenpaneel

Volle bus WD-40 er tegenaan

En jawel hoor, het kan nóg gekker. Dichter bij een echte YP zal de samensteller van deze site wel niet komen, een YP408 instrumentenpaneel voor enkele tientallen euro's op de kop getikt bij legerdump Boogert in Leiden. Geheel compleet met alle meters, schakelaars en lampjes. Met dank aan Paddy van der Baan en Ron de Bie voor de gouden tip. De bedoeling is om het na de "restauratie" op een of andere manier aan de muur te hangen.

Kaal maken, ontvetten, ontroesten, gladschuren en in de primer. Rechts de starthandel, ontroest, gangbaar gemaakt en gepolijst. Als nieuw!

Ik heb nog overwogen de afgeknipte draadbomen te laten zitten, maar aangezien ze straks buiten zicht vallen en geen doel meer hebben daarvan afgezien

Probleempjes: Het armpje van de richtingaanwijzerschakelaar bleek afgebroken en niet aanwezig. 

Het kunststof (lexaan?) glas van o.a. de snelheidmeter is flink gekrast. Nieuw glaasje is geen optie want demontage overleeft de meter-rand niet. Polijsten met Commandant autocleaner gaf het beste resultaat.

Firma Vis in Nunspeet bracht uitkomst vwb het richtingaanwijzer armpje. Dit is standaard DAF en kostte 3 Euro. Ook bij Vis aangeschaft een spuitbus RAL 6014 matgroene verf. 

Weer een stapje verder. De verf dekt uitstekend en we kunnen langzaam gaan opbouwen.

Inmiddels is het instrumentenpaneel weer in oude glorie hersteld. Nu nog een manier om het netjes aan de muur te hangen.

  


Voorbeeld van een fraaie display. de Unifil verzameling van Auke.

  


Oktober 2017, een dashboard op Marktplaats. Onderstaande foto's dankzij verkoper John.

Werk aan de winkel voor de nieuwe eigenaar. Ben jij dat? Stuur een foto als hij af is!


Hier hoeft niets meer aan opgeknapt te worden. Een fabrieksnieuw (‼) DAF YP408 dashboard aangeboden op Marktplaats, september 2018 in Gasselternijveen. Richtprijs €500.-. Met dank aan verkoper Jerry voor het gebruik van de foto's.


Meer over aluminium naam, waarschuwings- en instructieplaten hier.

Over het hekje van de laatste YP408 PW-V

Lees hier alles over het over het hekje van de laatste YP408 PW-V [ klik ]


Restauratie tips door Wout Jansen

Het restaureren van de zwarte gegevens/type plaatjes:
1: Alle zwarte verf (wat er van over was) heb ik verwijderd. Dit moet je niet doen met schuurpapier, want dan schuur je de opschriften eraf want die steken, als het het goed is, een fractie van een millimeter boven het plaatje uit. Misschien afbijt, ik weet dat niet meer. 

2: Daarna moet je het plaatje goed vetvrij maken en bespuiten met goede zwarte spuitlak. Voordat je dat doet moet je er weer voor zorgen dat het plaatje perfect vlak is. Ik heb daar toendertijd de spuitlak van Motip voor gebruikt.

3: Nu komt het fijne werk.......................... De belettering moet weer tevoorschijn komen. Daarvoor moet je bijzonder fijn waterproof polijstpapier strak opspannen op een plankje. Nu ga je heel voorzichtig met het plaatje over het polijstpapier waardoor de letters weer te voorschijn komen.
Dit moet je heel secuur doen, anders verdwijnt teveel zwarte lak van het plaatje. Op die plekken waar dat echt niet lukt moet je het verder heel voorzichtig doen met een scalpelmesje.
Ik heb dit gedaan onder een loeplamp!
Evt. beschadigingen heb ik bijgewerkt met wat spuitlak. Dan moet je even met de spuitbus in de dop spuiten en dan heb je voor eventjes wat zwarte lak van dezelfde kleur en samenstelling om het zwarte bij te tippen wat met het schuren toch verdwenen is.

4: Als laatste heb ik de plaatjes ingespoten met zijdeglans blanke lak. Van tevoren wel even controleren of de zwarte en blanke lak elkaar wel kunnen verdragen, anders heb je al het voorgaande voor niets gedaan!

5: Op deze manier heb ik de plaatjes op de Munga gedaan en ze gaan al elf jaar mee.

TERUG