De Vliehors - Vlieland

KAMP DE VLIEHORS bevindt zich bij het begin van de Vliehors.
In 1956 rolden de eerste Centurion tanks het strand van Vlieland op en had de Landmacht, naast de toen al gevestigde Luchtmacht, Vlieland ontdekt als oefengebied. Eerst was er alleen een tentenkampement. Op 26 januari 1961 werden de tenten vervangen door permanente gebouwen, en was het CSK -Cavalerie Schiet Kamp - op Vlieland een feit.

Ook YP 408 chauffeurs en boordschutters konden oefenen op het CSK. Een voordeel was dat op Vlieland met normale .50 munitie geschoten kon worden in tegenstelling tot een vervangende .30 of korte baan munitie op de Harskamp.

Hiertoe waren een nog onbekend aantal, maar minstens twee YP's permanent op het eiland gestationeerd. En daarvan was een vrachtuitvoering, mogelijk bedoeld voor het munitie vervoer. Weet je er meer over te vertellen? Mailen!

Foto: Dirk Bruynius. Schietoefening .50 op de Vliehors 1968

Foto: Dirk Bruynius.

"In 1966 ben ik 2 weken chauffeur van een YP op Vlieland geweest.
We zijn met 2 chauffeurs en alle boordschutters van de C Cie van het Garde daar aan het oefenen geweest. Ik heb daar 2 mooie weken gehad voordat we weer terug moesten naar de Saxen Weimar. Overigens, als je op de Vliehors eenmaal een wielspoor had getrokken hoefde je eigenlijk niet veel meer te doen want dan zette je hem op handgas en moest je alleen het keren nog zelf doen.
Alleen het elke avond afspoelen met zoet water nam wel veel tijd in zodat je als chauffeur vaak een van de laatsten was voor de warme hap.

Voor zover ik weet waren de YPs daar vast gestationeerd. Lijkt me ook wel logisch gelet op de kosten. Nu hoefde je alleen maar van elk onderdeel de boordschutters en een paar chauffeurs met de veerboot over te laten varen.
Wat trouwens ook leuk was, dat de overige vliegoefeningen gewoon doorgingen. Alleen werden we niet via de radio ingeseind, want die waren niet ingebouwd, maar werd er vanaf de toren een sirene gestart. Dan stopten we bij de startopstelling totdat de straaljagers en dat waren toen nog de Starfighters hun run hadden gedaan. Je snapt wel dat we dat prachtig vonden."

Henri Tollenaar
65-5 C Cie 11 Painfbat

Twee YP's zijn uiteindelijk zelf als doel op de schietbaan beland. De codes die op de doelen geschilderd stonden verwezen waarschijnlijk naar het soort doel en het doelnummer, in dit geval C= coax doel en doelnummer 2 of 4.

De YP's stonden in het westelijke doelenveld op het CSK (Cavalerie Schiet Kamp) met een aantal AMX'en. Verder stond er een Schutzenpanzer HS30 en ernaast lag het tankdoelenveld met 15 tankdoelen waarvan de meeste Leo 1V's en een aantal M47's.
Het oostelijke coax doelenveld bestond uit een aantal C&V voertuigen en 1 HS30. (tekst Niels Quist)

De YP met markering C2 was waarschijnlijk de enig overgebleven YP408 Vracht uitvoering. Op de achterzijde is nog voertuignummer 90 te lezen. Op de C4 staat 13 painfbat geschilderd, maar was gezien de antennevoet geen V uitvoering, maar een GR. Waren beiden van het 13 painfbat geweest, dan is de C2 dus de KN-90-77.

April 2005:
Het CSK op Vlieland is opgeheven en het doelengebied opgeruimd. De 'C2' en 'C4' zijn weggesleept en gesloopt. Er was ook weinig eer meer aan te behalen. Zie vooral ook: http://www.flickr.com/photos/dirk_bruin_vlieland

'C2' KN-90-77?

'C4'

Foto's door Dirk Bruin, waarvoor dank! Klik op de plaatjes.

Foto: Niels Quist (d.d. 16-01-2003)

Foto: Rene Lodder

Foto: Rene Lodder

Foto: Nico Plnes

Binnenin is het hek achter de bestuurder te zien, kenmerkend voor de V (vracht) uitvoering.
Lees hier over dit hekje van de laatste YP408 PW-V (link)

Het voertuigtype van de C4 is onbekend maar op de achterzijde is het teken van het 13e Painfbat uit Schalkhaar te lezen.

Foto: Niels Quist (d.d. 16-01-2003)

Foto: Niels Quist (d.d. 16-01-2003)

Foto: Rene Lodder

Foto: Rene Lodder

Foto: Rene Lodder

TERUG