door Jan de Weijer
Enige jaren na de schitterende viering van 40 jaar DAF YP408 op het museum terrein van ISK Harskamp, liep ik te prakkiseren van wie gaat eigenlijk het 50 jarig jubileum organiseren!? We konden dit jubileum van het door ons zo geliefde voertuig natuurlijk niet zomaar voorbij laten gaan! Nadat ik eens voorzichtig bij de grote der grote op het gebied van YP’s geïnformeerd had was het me wel duidelijk, niemand had nog plannen ……..! Tja , iemand zal toch iets moeten doen, dan zou ik het zelf wel ff doen.
Het was denk ik begin 2014 dat ik de eerste dingen maar eens op papier ging zetten (ik had toen al het idee dat er veel onthouden moest worden)
Eerst zelf op onderzoek uit, punt 1, een locatie (de duizenden andere punten volgde in rap tempo). Waar vindt je een
locatie wat voor publiek gemakkelijk toegankelijk is, plaats biedt aan
diverse voertuigen, overnachting, sanitaire voorzieningen, gelegenheid
bied om rondritten te doen etc. Mijn eerste keuze viel op
een gebied tussen Rhenen en Veenendaal, dit werd ook gebruikt als
motorcross baan, dus je zou zeggen ideaal. Na een gesprek met de
beherende partij was het ideale in één klap weg (en een halve
snipperdag). Dit 'geintje' zou me ongeveer €3000.- gaan kosten, excl.
aggregaat, toiletunits, catering etc. Dit werd hem niet!
Toen
contact gezocht met de beheerder van het terrein van het voormalige ISK
museum in de Harskamp. Ik dacht men kent daar de klappen van zweep wel,
voor wat betreft evenementen en YP’s. Het museum was toen al gesloten.
Dit pad moest als burger zijnde via Defensie bewandeld worden. Dit was
een zeer hobbelig pad waar ik op een gegeven moment van af gesprongen
ben, pffff! Dus dit werd hem ook niet.
Ook navraag gedaan bij enkele boeren bij mij in de buurt of er een stuk
land ter beschikking gesteld kon worden, maar helaas was dit ook geen
optie. Na nachten lang liggen te denken en puzzelen had ik de oplossing.
Waarom vraag ik het niet aan m’n vrienden van het NMM?
... NMM, gigantisch terrein
Afspraak gemaakt bij het NMM. Dit was ff andere koek, hier was men super enthousiast en stemde meteen in met het idee. Ondertussen spreken we al over half november 2014, plan van aanpak ingeleverd bij de NMM directie voor intern overleg.
Ondertussen waren er ook drie grote kopstukken op
het gebied van YP kennis en organisatie aan het team toegevoegd, te
weten Henk Goos, beheerder van de website www.dafyp408.nl, Simon Le
Fèvre, mede organisator van het 40-jarig jubileum en YP kenner en
beheerder en maatje Albert Vrijborg. Nu we met z’n vieren waren ging het
toch wel iets makkelijker, wat de één niet wist dat wist de ander wel.
Van Simon kreeg ik ook het draaiboek van het 40 jarig jubileum, heel
veel tips en tricks zijn hier dan ook uitgehaald en verwerkt in ons
draaiboek. Een hele belangrijke beslissing die er toen al genomen moest
worden was, op welke datum doen we het!!
Mijn eerste plan was om vanaf
Hemelvaartsdag 14-05-2015 op te bouwen, dan het publiek erbij tot zondag
17-05-2015. Dit was teveel van het goede, waarna er besloten werd om op
vrijdag 15-05-2015 op te bouwen, waarbij toevallige bezoekers een uniek
iets konden aanschouwen en het grote publiek op zaterdag en zondag
welkom was.
De communicatie met het NMM verliep af en toe een beetje stroef, dit was te wijten aan het feit dat bij hun de GROTE opening van het museum voor de deur stond op 11 december 2014. Maar desondanks heeft het NMM een zeer grote rol gespeeld aan ons feestje.
Het NMM is geopend en nu zijn wij aan de beurt, er wordt van alles in gang gezet, ook dingen waarvan wij zeiden oh ja, dat moet ook gebeuren! Diverse malen hebben we met het NMM om tafel gezeten om diverse dingen uit te werken. Ook hier zal ik niet teveel details over plaatsen. De grove plannen zoals wij het uit gedokterd hadden was als volgt. We hopen 10 of meer YP’s bij elkaar te verzamelen met wat 'groene' aankleding er omheen.
Want als we 10 YP’s op het gigantische terrein neer zetten is het geen gezicht, dus wat aankleding erom heen in de Daf sfeer zou leuk zijn. Toen dit bekend werd dat er legergroene Daf aankleding gezocht werd voor het YP jubileum bij 'het nieuwe museum in Soesterberg' was het hek van de dam! Bijna alle Nederlanders met een leger Daf incl. opa’s, oma’s, tantes en daar een zus o.i.d. van die wilde komen!!! Dat ging hem niet worden, dus hebben we helaas moeten besluiten om een selectie te maken van een aantal voertuigen.
Er werden dan ook door ons ook zoveel mogelijk clubs/verenigingen/particulieren etc. uitgenodigd die in één klap zoveel mogelijk materieel mee konden brengen en een mooie aankleding konden neerzetten. Om een paar voorbeelden te noemen en te beginnen met de grootste, RCKL (Rekwisieten Commissie Koninklijke landmacht) DKO (Dienstplicht Koude Oorlog) Bravo-Cie, Stichting War-Horses, TRIS museum Zwijndrecht (Troepenmacht in Suriname) UNIFIL vereniging (roadblock) het NMM en diverse particulieren met mooie verzamelingen in radio’s, miniaturen en modelbouw.
Aangezien we vanaf vrijdagmorgen tot zondag avond
druk waren en ook gasten hadden, moest er onderdak komen, normaal
gesproken geen probleem, maar we zitten midden in een natuurgebied. Nu
zullen er bij de meeste die dit lezen onmiddellijk kampeergedachten naar
boven komen. Dit had een optie kunnen zijn, ware het niet dat alle
deelnemers en organisatie (ongeveer 70 personen) voor zonsondergang van
het terrein moesten zijn …!
HOE gaan we dit aanpakken? Campings werden gebeld, hotels, motels,
scouting, boerencamping, Defensie etc. etc. etc. We hadden een GROOT
probleem. Op het allerlaatste moment heeft het NMM de oplossing gevonden
en wat voor één. Er was voor een ieder een bed, douche en TV ergens buiten het NMM
terrein. We hebben hier dan ook niemand over horen klagen…!
Alle deelnemers aan ons jubileum feestje waren geheel op eigen kosten naar het NMM getogen in hun eigen vrije tijd met de meest mooie en complete spullen die men mee kon nemen. Gezien het feit dat er geen vergoedingen uitgekeerd konden worden, had ik zoiets van er moet toch iets gedaan worden. Nu was het luxe onderkomen voor de twee nachten al iets bijzonders, maar ik vond dat er minstens een 'blauwe hap' op zaterdagavond bij moest kunnen. Ook dit weer met diverse partijen overlegt en uiteindelijk is de cateraar van het NMM aan de slag gegaan om een geweldig hap klaar te stomen op de zaterdagavond.
... eigen website
Er moest reclame gemaakt worden voor het jubileum!
Ondertussen was er door Henk een website de lucht in geslingerd, ook
hadden we de luxe over een organisatorische mailbox! Op deze website zat
ook een teller verwerkt, en het mooie was dat de grafieken maar groeide
en groeide na gelang de grote dag naderde, geweldig.
De contactlijsten
van de organisatie werden door gespit, diverse mensen, clubs, websites,
verenigingen etc. werden verzocht het grote nieuws te delen en/of linken
te plaatsen. Ook het NMM heeft hier een flinke bijdrage aan geleverd,
men ontwikkelde de beroemde poster en flyer, hun contacten en relaties
werden aangeschreven, websites bijgewerkt etc.
... de beroemde NMM flyer [ .pdf ]
Een aantal punten waar we ook mee te maken kregen
en niet verder gedetailleerd vernoemd zullen worden waren milieu,
brandgevaar, veiligheid, calamiteiten, BHV, EHBO etc. etc.
Gelukkig hadden we een geweldig team van vrijwilligers om ons heen die
ongekend hun best gedaan hebben om het voor zowel bezoeker als
organisatie in de best mogelijke banen te leiden.
Omdat er tijdens een
aantal demo’s gebruik gemaakt werd van wapens, moest hier uiteraard ook
een wapenvergunning/verlof voor komen. Voor voertuigen die zich wilde
verplaatsen van static naar rondrit terrein werd een gids/begeleider
geregeld (wat is een portofoon toch een handig ding). Er waren diverse
legerradio’s in gebruik tijdens het weekend, hier moesten afspraken mee
gemaakt worden voor wat betreft de frequenties en hoogte van zendmasten
(i.v.m. de zweefvliegclub) Het moest allemaal ff gebeuren…!
We schrijven half april 2015, nog een week of 4 en
dan gaan we ervoor. De laatste reglementen worden aangepast/herschreven
of gemaakt. Het mailverkeer rijst de pan uit!! Nogmaals met elkaar om de
tafel. Druk met een vergunning regelen voor een 25 ponder, via omwegen
en veel heisa nogmaals proberen , om een lang verhaal kort te maken,
door een verlopen papiertje alle moeite voor niets dus!
Blijven mailen
met NMM en RCKL, wat is er mogelijk, wat kunnen jullie voor ons
betekenen wat breng je mee etc. etc. Ondertussen ook hevig aan het
touwtrekken via allerlei wegen en manieren om mijn, sorry de KMAR YP,
troetelkind naar het NMM te krijgen, transport staat al achter de hand,
is het ja is het nee, het is ja yes!! Transport regelen, tijden
afspreken, jammer joh het is toch nee en dat zal het ook blijven wel
verd@#$%& !
Vrijdag 15 mei 2015
En dan na eindeloos geregel en gedoe de
GROTE dag in de YP geschiedenis , eindelijk…!
Op vrijdagmorgen
verzamelen we op de carpool om in colonne fort NMM in te nemen, daar
gaan we dan. Bij het NMM aangekomen meld ik ons aan bij de slagboom met
de woorden, team YP gereed voor duty. Ik hoor uit de speaker, u bent Jan
de Weijer? Voor ik ja kan zeggen vliegt de boom al omhoog, dat wordt
weer wat! We nemen onze positie in bij loods 8 alwaar ook de crewroom is
gepositioneerd, tijd voor koffie!!
Langzamerhand verschijnen er steeds
meer enthousiaste mensen en er wordt van mij verwacht dat ik samen met
de dame en heer van de NMM events een briefing geeft voor alle
partijen…dus juist ahum!? Na even snel wat punten op een rijtje
gezet te hebben de briefing gedaan, portofoons worden uitgereikt en daar
gaan we. Gezien het vroege tijdstip heerst er nog een serene rust op de
voormalige luchtmachtbasis, dit zou snel veranderen.
... diepladers arriveren
Na een klein rondje NMM de serene rust en nog snel even overleg
tussen de organisatoren, wordt een ieders oor gespitst en hoofden
richting slagboom gewend. Whoeha de eerste voertuigen komen eraan!! In
een schitterende colonne arriveert de YP van de Geneeskundige
verzameling uit Hilversum met daarachter twee mooie Daf’s YA126 met
radiobak, waarvan één UNIFIL uitvoering en een mooie groene van de DYC
afvaardiging die hun restauratie project kwamen promoten. Onmiddellijk
komt het begeleidende team in actie om de voertuigen in de line-up te
zetten. Na deze mooie aftrap volgt al snel vriendje Vrijborg met zijn
YP, die wordt meteen verzocht om op de dieplader te springen en ff een
vrachtje Zwijndrecht te doen( tijdens het avond eten was hij nog aan het
sturen).
Ook de diverse andere verenigingen/clubs/voertuigen arriveerde
nu in rap tempo. Tijdens het arriveren werden er heel veel vragen aan
mij gesteld waarvan hier een aantal uitgelicht, Jan waar kom ik te
staan, Jan waar komen hun te staan, en die willen bij elkaar staan, mag
die eventueel daar staan, als die daar staat dan pas dit en dat niet
meer, is er al stroom, m’n koffiepot doet het niet, zal ik daar me
zendmast neer zetten, ja is goed maar niet teveel op het gras lopen(!),
als die mast daar staat dan kan ik er niet meer onder door, zullen wij
alvast beginnen…!
Het mooie van het hele verhaal is, van een paar
wisten wij 100% zeker van die zetten we daar neer, van de rest van de
voertuigen wilde ik eerst een overzicht hebben en dan een mooie
opstelling maken, en verdomd het is gelukt. Hierbij wil ik meteen de
deelnemers danken voor hun geduld haha! Alles staat eindelijk,
afspraken met beveiliging en brandweer gemaakt etc. Jammer joh de
plannen zijn gewijzigd i.v.m. brandveiligheid en de beveiliging
aaagghh. Diverse aanpassing gemaakt om alle partijen te vriend te houden
en voilà, dag één zit erop pfff.
Diegenen die met eigen voertuig
richting de slaapvertrekken rijden worden verzocht om op de betonplaat
op te stellen, zodat ik later met een lange stoet groen spul achter me
aan de poort kan verlaten. Uiteraard zit ik steeds in de achteruitkijkspiegel te kijken, waarbij het me ernstig opvalt dat ook deze jongen
nodig bijgetankt moet worden. Zaterdag toch maar eens vaker ff wat vocht
naar binnen gieten.
Zaterdag 16 mei 2015
nu gaat het komen! Diverse
mensen en wat al niet te meer hebben op Facebook en via andere wegen
aangekondigd te komen, de ene club nog groter als de andere, ieder met
zijn eigen manier van aantreden, waarbij ik nooit de aankondiging van de
club met Grenadiers zal vergeten. Deze groep had een compleet plan van
aanpak in elkaar gezet incl. cd speler met de Grenadiers mars (waarbij
heel internet is platgelegd om de mars te downloaden). Voor deze mensen
ben ik dan ook even speciaal naar de ingang gelopen om ze persoonlijk te
verwelkomen, geweldig mannen, top dat jullie er waren. De eerste YP’s
worden op deze druilerige dag verzocht om naar het rondrit terrein te
gaan.
... en doorrrr
Hey ze gaan rijden en hoppa ze hebben niet meer stil gestaan, chauffeurs werden onderling afgelost en doorrrrrrrr! Het UNIFIL road-block was uit de grond gestampt en stond er weer schitterend bij. TRIS had zijn draai gevonden, DKO stond op een mooie plek, die ook alvast aan het droog oefenen voor de geplande demo. De radioverbindingen werden vanuit HQ loods 8 opgezet, de DYC afgevaardigden hadden hun project op een spandoek staan, TRIS had de dikke takeldoos uitgestald, War-Horses stond paraat, etc. etc. Het was geweldig, jammer van het weer maar het zij zo. 17:00 uur, bezoekers worden verzocht om te vertrekken, voertuigen opstellen voor de rit naar de slaapvertrekken, maar eerst de ‘blauwe hap’, en donders wat smaakte dat. Nadat een ieder gevoed was weer richting de slaapplaats om na een heerlijke douche en na het genot van een drankje (of 2-3-4-5 etc.) heerlijk te gaan slapen.
Zondag 17 mei 2015
Verdikkeme, alweer de laatste dag
zucht…! Maar wel mooi weer. Na de gebruikelijke briefing en het
verwelkomen van wat nieuwe deelnemers, gaan we er weer vrolijk en vol
frisse zin tegenaan. Eerst even snel een ritje in de YP regelen voor een
groepje VIPS van het NMM. Heel stiekem ga ik net voor de opening even
boven bij de ingang kijken hoe het daar allemaal verloopt, wat ik daar
te zien krijgt is met geen pen te beschrijven. Rijen met mensen die voor
de kassa staan, als men mij zie lopen in m’n groene vestje en groene
outfit kijkt men mij hoopvol aan en met vragende ogen zo van, waar is al
het moois????
... rijen mensen
De dag verloopt weer geweldig, de YP’s draaien onvermoeibaar hun rondjes met allemaal blije mensen achterin, alle deelnemers zetten hun beste beentje voor, DKO gaat voor perfectie en studeert en demo er lustig op los, de nodige verbindingen worden weer gelegd, verhalen komen los, herinneringen worden opgehaald, kinderen weten zo gauw niet waar ze eerst naar toe willen, de vrijwilligers doen hun ding perfect, kortom iedereen happy en wij helemaal!
... blije gezichten
Maar aan al het moois komt helaas ook een eind, het is 17:00 uur, bezoekers worden van het terrein gewerkt, en het opruimen kan beginnen, dit verloopt bijna nog gladder dan het opbouwen, een ieder weet wat hem te doen staat. Her en der wordt er al opgesteld door diverse voertuigen om de reis huiswaarts in te zetten. Handen worden geschud, bedankjes vliegen van hot naar her, de eerste voertuigen vertrekken. Tropco’s arriveren, RCKL verhuist met de voertuigen richting de Bernhard, beveiliging komt een kijkje nemen, this is it .
We babbelen nog even na over wat voor moois in elkaar gezet hebben en we zijn het er allemaal over eens dat het wat voeten in aarde had, maar dat het ruimschoots de moeite waard was om het te doen. Later volgen er op Facebook, de website via de mail de tig bedankjes en complimenten van super enthousiaste mensen.
Graag wil ik afsluiten met een woord van dank. Allereerst naar Henk, Albert en Simon, mannen zonder jullie was het nooit gelukt. In het bijzonder wil ik ook danken het NMM en RCKL voor hun geweldige inzet. En uiteraard alle deelnemers en het team vrijwilligers hartstikke bedankt, zonder jullie was er helemaal niets van terecht gekomen…! Mensen nogmaals hartelijk bedankt namens de organisatie van 50 jaar Daf YP408. (en hou ons in de gaten, want de raderen draaien alweer haha)
Met vriendelijke groet, Jan, Henk, Albert en Simon.
Belijk ruim 300 foto's in het foto-archief