Treinkaping bij De Punt

Maandag 23 mei t/m zaterdag 11 juni 1977

Uit: Nieuwsblad van het Noorden (met dank aan John Bom) de KN 75-96 van het 44 painfbat.

Een detachement parate marechaussees uit Nunspeet moest de voertuigen escorteren van de Koning Willem I kazerne in Den Bosch naar de plek des onheils. Foto: dank aan Fred Klijndijk

Uit: De Telegraaf dinsdag 24 mei. Het 44 painfbat arriveert als eerste ter plekke. In week twee van de kaping neemt het 43 painfbat uit Assen de wacht over. Week drie is voor het 45 painfbat. Een dag voor de ontknoping op 11 juni is de wisseling met het 48 painfbat.

Uit: de Volkskrant donderdag 26 mei 1977.  "Bokke" passant of opgesteld van het 44 painfbat. De voertuigen van het 44 painfbat in die periode hadden namen. "Bokke" met de B van Bravo Cie.

De KN 85-90 van het 44 painfbat in de eerste week van de treinkaping.

De bemanning bij de KN-85-90 op 23 mei 1977. De YP is voorzien van periscoop en een 8 en 30 km radio set, zoals aan de antennes is te zien. De incomplete uitlaat van de 85-90 is goed te zien.

De aflossing van de KN 85-90 van het 44 painfbat door een vrtg van het 43 painfbat in beeld? Het 44 painfbat werd in week 2 afgelost door het 43 painfbat uit Assen.

Uit: De Vrije Stem 2 juni 1977. Zelfde voertuig als bij de aflossing van de 85-90.

Uit: Nieuwsblad van het Noorden 1 juni 77 (met dank aan John Bom)

De spoorwegovergang. Voertuig van het 43 painfbat.

Bevoorrading van de trein met de lorrie.

Archief John van Hest

De pers bij de spoorwegovergang in week 2

Het kamp van het 43 Painfbat uit Assen in het nabijgelegen bosperceel.

Het kamp, met rechts groepsvoertuig KN 85-15 (2e Pel. B-Cie)

Blik op de trein vanuit het naastgelegen bosperceel in week 2.

Uit: Het Nederlands Dagblad 13 juni 1977.
"het 45 painfbat uit Steenwijk neemt de wacht over van het 43 painfbat uit Assen op vrijdag 3 juni 1977"
[ hele artikel ]

http://www.imcdb.org/i305119.jpg

De KN 88-58, de C2 van het 45 painfbat, voertuig van de Cie-Commandant C-Cie, herkenbaar aan het nummer 39 op de gereedschapskist. Week drie van de kaping.

Gewondentransporter 90-49 van het 43 painfbat uit Assen met chauffeur Hans Hogedoorn

Zie ook het verhaal achter de inzet van de 90-49 [ hier ]

Op dood spoor 2007
Dit document gaat over de treinkapingen in Nederland in 1975 en 1977. "Op dood spoor" bevat een bundeling van wat eerder reeds in bulletins van onze stichting, in de media (radio en TV), archieven en internetwebsites daarover is teruggevonden. De auteurs Rob Neutelings en Sander Wegereef publiceerden eerder een tweetal artikelen in de Informatiebulletins van de Stichting Mat'54 Hondekopvier; die artikelen zijn integraal overgenomen. Verder is nieuw materiaal gevonden waar middels bronvermelding naar verwezen wordt. Nieuw fotomateriaal is verwerkt.
Ook foto's van deze site.

.pdf dankzij Nico Split.

Lichtingstegeltje uit die periode:
Lichting 76-5 van het 43 painfbat maakte deel uit van de buitenste ring rond de trein tijdens de tweede week van de drie weken durende kaping, samen met eenheden van de Mobiele Eenheid en de Kon. Marechaussee. Hun taak was het afgrendelen van het gebied voor indringers van buiten. Een van de weinige gelegenheden waarbij tijdens vredestijd scherpe munitie voor alle wapens werd uitgereikt. De ontknoping vond plaats in week drie met het 48 painfbat in de buitenring. Ter herinnering aan die inzet werd voor de B-Cie 43 painfbat dit tegeltje gemaakt.

Defensie film: [ De Punt ] over de ontknoping.

TERUG