Alfred van Bommel

Ik ben Alfred van Bommel, en zoals dat heette kwam ik op voor mijn nummer. (reg nr 5551011029) Lichting 76-5 bij de Bravo compagnie van de 43e PAINFBAT op de JWF kazerne in Assen. Eerste indruk was best wel een beetje spannend, alles nieuw voor mij en wat later als gebruikelijk uit de schoolbanken. De paradox was voor mij dus groot. In het begin was er de oude eetzaal, een soort van Romny-loods, en deze werd dan ook vreetschuur genoemd. Wanner je daar dan binnen kwam als bolletje met 'per ongeluk' je baret nog op werd er onmiddellijk door de oudgedienden luid met de messtins op de tafel geklopt zodat het ook bij de poort kon worden gehoord. Kort daarop werd de Brammert geopend en deze fraaie traditie die ik nog juist heb kunnen ervaren was voorbij.

Er werd gevraagd wie er boordschutter wilde worden bij een mortierpeloton en dat leek mij wel aardig, omdat ik al had gehoord dat daar ook een rijopleiding aanvast zat. Helaas was de opleiding juist ingekort waadoor we als boordschutter slechts reserve chauffeur zonder rijbewijs werden. Niettemin heb ik geweldig genoten van het rijden in Piroc en dat ging me niet slecht af. De rest van onze tijd in Assen waren we gelegerd in het voormalige van Heutsz gebouw vlak bij de voertuig parkeerplaats en het onderofficiers onderkomen.

Hoogtepunten uit mijn diensttijd zijn de rijopleiding in Piroc, de hilarische humor van een aantal maten en de oefening return forces to Germany in 1977. Ook de legering naast de gekaapte trein was als gebeuren voor mij een bijzondere ervaring.
Hoewel ik me besef dat ik niet een model soldaat was (en ik wilde dat ook vooral niet zijn) heb ik toch een prettige herinnering aan mijn diensttijd. Het gegeven dat je met een behoorlijke groep op verschillende momenten collectief uitleeft en afzet tegen het instituut waardoor je je genept voelt maken denk ik het gevoel van kameraadschap groot.

Hoewel luitenant Verhoog ÚÚn beoordelingsfout heeft gemaakt ten aanzien van mij wil ik zeker mijn waardering uitspreken voor de manier waarop hij leiding heeft gegeven aan ons peloton.
Voor wat betreft de soms zo verguisde YP's ik zal zeker als zich een gelegenheid voordoet weer even willen kijken en luisteren ! Na de restauratie van mijn Austin Healey zou ik er wel een in mijn schuur willen als object, ruimte zat..
Voor oude maten die dit lezen, laat eens wat van je horen, misschien kunnen we er nog eens een pintje op pakken.

met vr. gr. Alfred

Boonstra & Jos te Stroete vlnr

De YP van voornoemde heren klaar voor inspectie.

Wij gaan naar Piroc.

Ondergetekende achter het stuur tijdens mijn eerste rijles, als boordschutter leerde je wel rijden op de YP maar kreeg je geen rijbewijs.

Paul de Jager en de ritselkist.

Paul de Jager en de ritselkist.

Piet van Dijk.

Oefening in de sneeuw.

Aankomst van onze YP's voor oefening Return Forces To Germany 1977.

Johan Breeuwsma oef. Return Forces To Germany.

Bart van Bracht en ondergetekende.

Aankomst bij De Punt, de YP's waren voor dit doel niet met ons ingezet.

Onze stelling in De Punt.

Foto gemaakt door sergeant ?Snitjer ge´mproviseerd mbv een verrekijker.

De groep zoals wij in de stelling naast de trein stonden.

lichting 76-5 (ged.4) 43 Painfbat Ost mortier peloton van de Bravo Cie

TERUG