Mijn naam is Andries de Knegt, afgezwaaid als korporaal YP chauffeur bij het 12 Painfbat OST compagnie, TOW peloton, lichting 77-5.
Gestart met de opleiding tot YP chauffeur in het PIROC te Veldhoven, een prachtige tijd met vooral aandacht voor voertuig techniek en het behalen van het groot rijbewijs, veel oefenen onder korporaal Hendrix in de stad Eindhoven. De militaire vorming moest dan ook na 2 maanden na het behalen van het rijbewijs in Harderwijk gaan gebeuren onder leiding van korporaal Blauw en Sergeant van Gestel. Na spiltsing van de chauffeurs, waarbij ik zelf met enkele mede PIROC chauffeurs geplaatst werd in het toekomstig TOW peloton, waaraan tevens 6 TOW schutters werden toegevoegd, welke duidelijk al meer militair gevormd waren en dus ook wat makkelijk dan wij tot marsen te bewegen waren.
De marsen e.d overtuigde ons des te meer van de juiste keuze YP chauffeur te worden, vooral daar de YP’s met TOW raketten aan boord ook nog eens over een goede kachel beschikten.
Met rijbewijs op zak en een naar ons idee zware militaire opleiding togen wij met gepoetste schoenen en gepoetste emblemen in januari 1978 naar de Oranje kazerne in Schaarsbergen naar het 12 painfbat en wel de C OST Compagnie als TOW peloton, waar de dienstplichtig Vaandrig en zijn 5 sergeanten werden toegevoegd.
Dienstplicht was in deze tijd al een stuk vrijer dan ik de verhalen kende van mijn 10 jaar oudere broer, echter het werd al snel duidelijk dat de “Garde Jagers” nog veel waarde hechtten aan orde en netheid, 3 maal daags appèl was nog steeds 3 maal daags poetsen.
Het zelfde gold ook de voertuigen inclusief hun TOW installatie welke onder toezicht van beroeps sergeant de Hartogh tip top in conditie werden gehouden.
De twee grootste oefeningen vonden voor onze diensttijd plaats in zowel de winter als het najaar van 1978 op de Lüneburger heide, waarbij de winter duidelijk beter was voor de YP dan de vreselijk natte september maand tijdens oefening “Saxon drive”
Boven: Sgt van Zon, Schutter?, Sgt Moor, Sgt Batenburg, Sgt van Eck,
A. de Knegt en Hans Valkenborg.
Midden: J. Bastemeijer, Sgt de Vries, R v/d Sande, H. Dirven, H. Smolders
en C. de Jong.
Onder: L. Kluijfhout, C. Uijland, C. Disseldorp ( liggend), 2 schutters
naam even kwijt), Chabot? En Vaandrig R. Seegers. Voertuig de KN 76-44 [
klik voor groot
]
Aanvullingen en of correcties van harte welkom.
De volgende foto’s genomen in de winter van 1978 tijdens de oefening op de Lüneburger heide, van die grote witte vlaktes was een sensatie om te zien en het lastigste van het camoufleren met sneeuw was nog wel de temperatuur van de YP welke door de kachel goed op temperatuur werd gehouden.
Stelling ingenomen winter 1978.
Eerst een gat gegraven met een ackermans kraantje dn daarna de YP erin geparkeerd.
Net een schuttersputje, maar dan wat luxer, gelukkig moest de kachel aan voor de raketten.
Foto’s werden gewoon wat wazig door de magische omstandigheden.
In kolonne rijdend door het Duitse landschap, hoofd volop in de wind was best koud te noemen. Schermen en kappen waren voor vredestijd. Een ding scheelde had je ook geen ruitenwisser nodig, werkte n.l. nooit omdat het snoer meestal een keer teveel tussen het luik had gezeten.
Heerlijk zo’n grote oefening mocht je bijna bij de bevolking binnen rijden.
Prachtige plaatjes in een mooi landschap.
Tevens nog wat foto’s van oefening “Saxon drive”in september 1978.
Andries de Knegt ( Chauffeur YP) in overleg met zijn sgt Batenburg.
Andries de Knegt vult de diesel bij van de YP terwijl op de YP sgt Batenburg
en Cees Disseldorp toekijken.
Op de grond staan Cees de Jong ( TOW schutter ) en rechts sgt de Vries .
Andries de Knegt geeft hierbij uitvoering aan de regel dat een chauffeur moest zorg dragen maximaal zijn rust te pakken.
Zoveel regen in september 1978, heerlijk door die diepe plassen rossen met die YP, echter te veel modder werd sommigen funest.
Was het vermoeidheid na Saxon drive of gewoon verveling, Loe Kluijfhout was op de weg naar Nederland even letterlijk en figuurlijk van het pad af.