Berry Dekker

Ik zal hier wat over mezelf vertellen.
Ik ben van de lichting 78-5 en in september van 1978 opgekomen. Ik had voor 6 jaar getekend als KVV-officier.
Ik kreeg mijn opleiding op de Jan van Schaffelaar kazerne in Ermelo, destijds de SROKI genoemd. SROKI stond voor “School Reserve Officieren en Kader Infanterie”. Tegenwoordig zit hier de KMS.

Na mijn opleiding kwam ik eerst bij het 11e Pantserinfanteriebataljon Garde Grenadiers op de Saksen Weimar kazerne in Arnhem terecht omdat men daar kader tekort kwam en werd vervolgens na een half jaar einde 1979 bij het 12e Pantserinfanteriebataljon Garde jagers op de Oranjekazerne in Schaarsbergen geplaatst. Daar heb ik vervolgens mijn tijd uitgediend.

Ik zat in de school set zoals dat heette en leidde de opgekomen mannen op gedurende een half jaar waarna ze paraat werden. Zodoende heb ik alle drie de infanterie compagnieen gehad. Tweemaal ben ik zelf paraat geweest. 1 Maal bij de Charlie compagnie in 1980/81 en 1 maal bij de Bravocompagnie in 1983/84.

Al met al was het een hele leuke tijd en heb ik veel dingen mee mogen maken zoals het 150 jarig jubileum in 1979 en de kroning van Koningin Beatrix in 1980. Ik heb met mijn neus vooraan gestaan, haha. Weet nog wel dat we daar heel lang voor hebben geoefend en kan me nog heel goed herinneren wat een feest dat was(maar niet heus) destijds. Ook heb ik natuurlijk een paar keer op het binnenhof gestaan als erewacht. Dat zijn toch wel dingen die je bijblijven.

Zoals je op de foto’s kunt zien heb ik heel wat oefenterreinen gezien. Oirschotse heide, Beekhuizerzand, Elspeetsche heide Vogelsang, Halteren, Sennelager en nog wat meer. We hebben daar heel wat afgeoefend.

Ook de grote oefening Eenhoorn-EM heeft een blijvende indruk gemaakt. Met name omdat deze zich niet op een oefenterrein afspeelde maar gewoon in de bossen, heide en wegen en sliepen we bij burgers. Groeven schuttersputten in tuinen en sjeesden met de YP’s door mais- en graan velden. Mooier kon het niet. Ook hebben wij met onze compagnie destijds een luchtmobiele actie gedaan waarbij we de helikopters van de Duitsers leenden. Geweldig was dat, behalve voor de chauffeurs, boordschutters en plaatsvervangend groepscommandanten. Die moesten bij de YP’s blijven.

Zodoende heb ik van verschillende YP’s diverse foto’s kunnen maken en wat ik leuk vind is dat mijn oude PC voertuig de KN-87-03 C-30 bewaard is gebleven. Ik heb er mooie foto’s van en hoop je daar een plezier mee te doen. Ook hoop ik een bijdrage te kunnen leveren aan een aantal ontbrekende kentekens want volgens mij heb ik een paar foto’s van YP’s die nog niet in het overzicht staan.

Met vriendelijke groet,

Berry 

Aankomst in Sennelager 1980. Dichts bij de camera de KN-85-47 C-13, 1e pel. C-Cie.
2e van rechts de KN-85-45 C-11 1e pel. C-Cie.

Winter 1979/80 oefening Fox-Terrier. Dichts bij de camera de KN-87-02 C-31, 3e pel.

Winter 1979/80 oefening Fox-Terrier. Vastmaken van de camouflagenetten op de voertuigen. Geen idee welk voertuig dit is. Wel een groepsbak.

Winter 1979/80 oefening Fox-Terrier. Rijtje YP’s onder de netten met hoezen over de .50’s in afwachting van wat komen gaat.

Sennelager zomer 1980. De voertuigen van mijn 3e peloton C-Cie tijdens mijn parate periode. We komen hier terug van een optreden als oefenvijand vandaar op sommige van de voertuigen de witte borden met de gele driehoek.

De KN-87-03, C-30 het PC voertuig (leuk te weten dat dit voertuig bewaard is gebleven). Van links naar rechts; Jgr. 1e klas Oppel(Plv gcdt), Sgt Vos, pelotonssergeant, ikzelf, namen chauffeur en boordschutter weet ik niet meer. [ klik voor groot ]

De KN-87-02, C-31. 1e van links Jgr 1e klas Spiegels, Plv. gcdt. A-gp. Namen Chauffeur en boordschutter weet ik niet meer.[ klik voor groot ]

De C-32 kenteken weet ik niet. 2e van rechts Sgtt. Heerschop de groepscommandant. Rest weet ik niet meer. [ klik voor groot ]

De C-33 kenteken weet ik niet. 2e van rechts Sgt. Van Rijssel de groepscommandant. Rest weet ik niet meer. [ klik voor groot ]

Noot admi:
Eric Faber schreef op 1 mei 2020:  "Hallo, ben van lichting 79_6 12e painfbat Garde Jagers Schaarsbergen. Mijn pelotons commandant was Berry Dekker. Dit is de YP408 waar ik als boordschutter op sta. Dat is de C33 met sgt van Rijssel. De chauffeur is Nico Bobeldijk en groepsoudste is Scipio Blüme."

15 t/m 25 september 1980 oefening Eenhoorn EM. Een grote divisiegeleide oefening in de buurt van de (toen nog) Duitse oostgrens tegen de DDR. We verkenden toen tevens onze oorlogsopstellingen.

Hier staan de voertuigen op het dorpsplein van het plaatsje Lutten. De hele bak werd leeggehaald voor onderhoud en om de boel schoon te maken zoals je ziet. Het voertuig dat je ziet is mijn PC voertuig de KN-87-03, C-30.

Wederom de KN-87-03, C-30 onder de camouflagenetten. Wij hadden het geluk dat we destijds de vijand waren en dat gaf veel meer vrijheid dan de ander partij. We deden een aanval en kwamen weer terug in ons verzamelgebied. Hier staat mijn voertuig dus in afwachting van wat er weer komen gaat. We sliepen gewoon bij een burger in de achtertuin. Die had een vakantiehuisje waar ik met mijn kader in sliep. Weet nog wel dat onze CC boven een varkensstal sliep, haha.

Mooie sfeerfoto ’s morgens vroeg. We trokken toen op naar de startlijn en het was een beetje mistig. Links de achterkant van mijn bak de KN-87-03, C-30, de volgende YP is de KN-87-02, C-31.

Einde van de oefening voertuig schoonmaken. Alle rommel eruit. Foto is niet zo heel scherp maar dit is wederom mijn voertuig de KN-87-03.

Medio 1980 ergens op de Elspeetsche heide. De KN-87-03, C-30. We rijden hier met de luiken open en zijn aan het kleurrijden. D.w.z. we gebruikten vlaggen om naar elkaar te seinen. Weet niet meer wie er allemaal op de foto staan.

Als boven maar nu in opstelling. De KN-87-03 onder de netten. Blijkbaar was het toen warm want mijn boordschutter had zijn buitenjas uitgedaan.

Mooie foto van de werkplek van de boordschutter. Staan leuke details op. Let op het handwiel waarmee de toren werd gedraaid helemaal onderin. Als de toren soepel liep draaide de schutter hem met zijn schouders. De .50HB is goed in beeld met de afvuurknoppen. Links ervan zie je het handwiel met schroefstang waarmee de .50 vastgezet kon worden in een vaste afvuurrichting. Op het rechterluik de vergrendeling van de luiken met hangslot. Aan het linker toren luik zie je de headset van de boordschutter hangen.

Vogelsang februari 1981. Een oefening waarbij ik met een collega als oefenleider optrad bij de Alfa compagnie. Dit is de A-10 van de vaandrig Thie. De PC van het 1e peloton van de Alfa compagnie. Weet niet wat het kenteken is.

Als boven. Hetzelfde voertuig net na de actie. Nabespreken van de actie met de mannen terwijl de boordschutter toekijkten de chauffeur de remcylinder controleert. Beide hebben hun tankoverall aan tegen de kou zoals te zien is.

Oefening Halteren december 1981. Hier zie je een ingegraven YP. Het was bitterkoud destijds en we hadden veel mensen met bevriezingsverschijnselen. Ook toen was ik oefenleider en had daardoor minder last van de kou. Je ziet dat er gasgevaar dreigt omdat de mannen hun gasmasker ophebben. Je ziet ook de kap over het chauffeursluik zitten. Deze werd normaal nooit in het veld gebruikt maar alleen tijdens verplaatsingen. Echter vanwege de kou was dit nu toegestaan.

Hier zie je een, helaas, niet zo scherpe foto van de KN-87-23, B30 van het 3e peloton B-cie. Halteren, december 1981. Men maakt hier de remcylinders ijsvrij.

Medio 1984. Hier zie je de 4 voertuigen van mijn 3e peloton, B-cie op de parkeerplaats van de kazerne “de strip’ of ook wel “de plaat” genoemd. Van links naar rechts de KN-87-41 B-33, de KN-76-02 B-32, de KN-87-38 B-31 en mijn bak de KN-87-23 B-30. Zelf sta ik op de B-32. [ klik voor groot ]

Hier sta ik in het chauffeursluik van de B-30. Je ziet, van boven naar beneden, de handgreep, de vergrendeling van het luik, het schuimrubber om het hoofd van de chauffeur te beschermen met ervoor het gat voor de periscoop en als laatste de handgreep om het luik dicht te trekken. Op de achtergrond zie je op de YP rechtsboven op de motorkap een blauwe jachthoorn. Elke compagnie had destijds zijn eigen kleur. Rood voor de Alfa, wit voor de Bravo en Blauw voor de Charlie compagnie

Bravo compagnie opgesteld voor de achterpoort in Schaarsbergen om te vertrekken naar de Oirschotse heide voor de oefening Hazewind juni 1984. Kijkend richting de poort. Foto genomen vanuit de B-30.

Als boven maar dan naar achteren kijkend. Voorste voertuig is de KN-87-38 B-31. Rechts staand achter de chauffeur de Sgtt Roes. Groepscommandant. Erachter staan, natuurlijk, de KN-87-41 B-32 en de KN- 87-41 B-33. Hekkensluiter is de viertonner van de Foerier.

Juni 1984 Oirschotse heide. Oef. Hazewind. Groepsfoto met het kader van het 3e peloton B-cie. Staand v.l.n.r. Ikzelf, Sgtt Dijkstra C-gp, Sgtt Roest A-gp. Zittend op YP v.l.n.r. Sgtt. Van der Wal B-gp, Sgt. Van der Heyden pelotonssergeant.

Juni 1984 Oirschotse heide. Doorsmeren van de YP tijdens de break in het weekend. Hier controleer ikzelf of het goed is gedaan. Zoals je ziet maakten we gebruik van een “takeldoos” om er goed bij te kunnen. Zo ging dat tijdens onderhoud te velde!

Als boven. Ditmaal controle door Sgt. van der Heyden mijn pelotonssergeant.

Juni 1984 Oirschotse heide. Oef. Hazewind. Hier passeert de KN-87-38 B-31 mij na een bereden aanval. Daarom zijn de luiken open met de mannen boven de luiken.

Beekhuizerzand 1984. Hier zie je een ingegraven YP. Jute werd gebruikt om de randen te camoufleren vastgehouden door zandzakken. Als je goed kijkt kun je zien dat de boordschutter een NBC-pak aanheeft. Was nogal warm om te dragen dat weet ik nog wel.

Mei 1984 Elspeter heide, oef. Fox-Terrier. Hier staan de voertuigen netjes opgesteld.

Als boven. Hier kom ik met de voertuigen aanrijden na het einde van de oefening om ons op te stellen. Op de voorgrond zie je net de achterkant van de KN-87-35 B-20 van het 2e peloton.

Het tegeltje van de B-cie zoals dat rond 1983 in zwang kwam.

Het tegeltje van de A-cie in 1981 in gebruik.

Het tegeltje van de B-cie van voor 1983

Het tegeltje dat gemaakt was vanwege de viering van 150 jarig bestaan van de regimenten Grenadiers en Jagers in 1979.

TERUG