Cees Gadella

Dienstplichtig YP Chauffeur van april 1966 tot september 1967. Ik heb op de KN-85-19 gereden bij het 43e Pantser Infanterie Bataljon in Assen. Wij waren de laatste dienstplichtigen die YP chauffeur werden.

Bij de kentekens zag ik de KN-85-18 PIROC staan. Echter ook de 85-18 hebben we destijds opgehaald in Baarle Nassau en heeft in mijn tijd in dienst ook bij het 43e gereden. De chauffeur destijds was, als ik het me goed herinner ene Gep Schijf.

Wij hebben alle YP's destijds opgehaald in Baarle Nassau, helemaal nieuw met 0 kilometer op de klok. Zijn van daaruit naar Assen gereden. De weken daarna hebben we onder andere een ritje gemaakt om het IJsselmeer omdat ze ingereden moesten zijn voor ze het terrein in mochten.

We hadden daar destijds kapitein Cornelissen. Regelmatig ben ik op zijn verzoek met diverse chauffeurs en boordschutters naar de DAF in Eindhoven geweest om YP's op te halen. Ik kreeg die opdracht omdat zuiderling was. Ik woonde in Tilburg en wist volgens hem dan wel de weg. Waren altijd leuke ritten.

Met vriendelijke groet,
Cees Gadella.
Waalwijk

[ klik voor groot ]

[ klik voor groot ]

[ klik voor groot ]

[ klik voor groot ]

[ klik voor groot ]

[ klik voor groot ]

[ klik voor groot ]

[ klik voor groot ]

[ klik voor groot ]

[ klik voor groot ]

[ klik voor groot ]

[ klik voor groot ]

Deze laatste foto is volgens mij genomen op een feestelijke bijeenkomst in Tiel. Ik weet niet meer wat er te doen was, maar wel dat het koud en nat was.

Ik herinner me ook nog dat we een keer bij DAF YP's op hadden gehaald, niet naar de brandstof hadden gekeken en prompt voor een verkeerslicht in Eindhoven, om de hoek bij DAF, stilvielen. De tank was helemaal leeg. Het was in de avondspits en zie dan maar even aan brandstof te komen!!
Met een van de andere wagens naar PIROC gereden om brandstof te halen. Zie je die puinhoop voor je. Sta je voor het stoplicht met zo' n joekel, brandstof vullen vanuit jerrycans, dan ontluchten en dat was een gedoe, en dan tenslotte een aantal uren verder kun je eindelijk weer op weg naar Assen.
Werd dus echt nachtwerk en je had wat uit te leggen aan de kapitein.

Maar allemaal leuk, zeker op die leeftijd. Een keer daarna zijn we op de terugweg met een aantal voertuigen op bezoek geweest bij mijn zusje die toen in de Annastraat in Nijmegen woonde. De straat liep uit, ze wisten niet wat ze zagen. Allemaal leuk en geloof maar dat we plezier hebben gehad.

Ik herinner me ook nog altijd het probleem met de begrenzings kabels van het tandemstel. We waren op oefening, ik weet niet meer waar. Ik schiet in volle vaart door een slootje en jawel hoor alle vier de kabels waren gebroken. En toen was er weer iemand boos. Acuut blijven staan en de t.d moest ter plekke komen.

Dit zijn allemaal van die voorvallen die je nooit vergeet. En ongetwijfeld zullen er nog meer van die voorvallen zijn. Volgens mij kan dat tegenwoordig allemaal niet meer. Wat was het een prachtige tijd. Jammer dat we in het begin maar 1 gulden en 75 cent per dag verdienden die per 10 dagen werd uitbetaald en dan van die 17 gulden 50 cent ook nog een afdracht moesten doen voor de koningin. Dit laatste speelde zich af in de tijd dat we rekruut waren in de Tapijn kazerne in Maastricht.

[ klik voor groot ]

Deze foto van de 85-19 heeft jarenlang in mijn portemonee gezeten...

TERUG