Chris Planje

Mijn naam is Chris Planje. Ben een van de eerste YP 408 chauffeurs geweest van het 48 Painfbat in Nunspeet. Mijn lichting was 66-3.

De allereerste chauffeur op een YP 408 bij het 48e was Rob Rietbroek, deze knaap ging mij 2 maanden voor en wel om de reden dat ik gezakt was voor mijn eerste examen op de Piroc te Veldhoven ( reden het begon te sneeuwen en 50 kilometer door Eindoven rijden) met een YP 408 was toch wel een hachelijke onderneming vonden mijn examinatoren ( ik had er 3 achterin ).
Als ik het goed heb was ik de 2e chauffeur in een YP 408 bij het nieuw opgerichte van Heutsz bat en wel in januari / februari 1967, samen met Bennie van der Vaart uit de Lier en Kees Schouten uit Den Haag en nog te herinneren ene Pasveer uit Hoensbroek ?? In ieder geval kwamen er vlak na mij meerdere chauffeurs van de Piroc naar het 48e Painfbat.

De allereerste Alfa Compagnie onder leiding van de kapitein Couffreur als ik zijn naam goed spel en de Luitenant Ooms. Een Staf en een Ondersteuning Compagnie. Ik kan dan nu ook zeggen dat ik heel veel met de YP 408 heb uitgespookt, zoals ( zie het goed ) naar de disco in Duitsland met de YP 408 met Punt 50 en al en vrouwtjes naar huis brengen ( open rijopdracht ). En heb het genoegen Prins Bernard te mogen rijden tijdens een inspectie als Inspecteur generaal tijdens een bezoek van hem aan het 48e ergens in 1968/1969 in 's-Hertogenbosch op de Willem I.
Mocht je of anderen geÔnteresseerd zijn in meer gegevens uit die periode 1967 - 1970 van het 48e laat het me weten.

Om mijn verhaal niet te lang te maken sluit ik het hierbij af met de groeten aan een ieder die dit leest en nog uit deze periode herinneringen heeft.

Chris Planje

Inspectie 1969 Prins Bernard bij het 48e Painfbat

Inspecteur Generaal Prins der Nederlanden in juni 1969 op inspectie bij het 48 painfbat.
De Prins wordt gereden in een YP408 van de Alpha compagnie 3e peloton. Chauffeur Kpl1 Chris Planje.

A3 van het 48e painfbat, Leopoldsburg BelgiŽ, zomer 1967 ( schietoefeningen .50 ). Ik reed de pvcc van de 1e A cie van het net opgerichte 48 painfbat, 2e lt Ooms, 1e kapt was (ik hoop dat ik het goed spel) Couffreur.

2e Alpha Cie 48 painfbat oktober 1969 ( klik voor groot )

Chauffeurs van de 3e A cie 48e painfbat 1970

Kees van de Broek Boordschutter I 48 - A3

Chris Planje controle van de motor op de hei in Nunspeet 1967.
De bewegende front armen van de YP werden altijd als kapstok
gebruikt, zie net nog de binnenhelm.

YP 408 I 48 - A2 kenteken onbekend. Op de hei bij Nunspeet in 1967. Links voor Kees van de Broek boordschutter A3. Achter het stuur kpl Rob Rietbroek. Boordschutter van de A2, zijn naam is mij ontschoten, maar het dienstmaatje van Kees van de Broek. Tegen de YP opstaand Ltn Ooms.
IN de YP wijzend Kapt Couffreur ( kan de naam mogelijk weer fout gespeld hebben )

Op de hei bij Nunspeet 1967. Zittend op het chauffeursluik ikke. Achter de .50 Kees van de Broek. Net te zien er achter Ltn Ooms.

Ondergetekende in Leopoltsburg BelgiŽ, 
voor de I 48 - A3 met het kenteken KN 89-79.

Het YP 408 rijbewijs van Chris. ( en voor de YA 616, de YA 328 en de YK 616 ).

TERUG