Dirk Boon

Dirk Boon, korporaal chauffeur, lichting 66-4, 13e Painfbat. Schalkhaar

De chauffeurs waren net van piroc afgekomen en de voertuigen waren uitgereikt. Het kader vond het een goed idee om ons te instrueren hoe wij een voertuig, wat vast was komen te zitten, weer los konden takelen. Zij dachten van laten wij ze een poosje terrein rijden op de hei van Ermelo, dan komt er vanzelf iemand vast te zitten. Niet dus, op de foto zie je een voertuig wat "kunstmatig" is vast komen te zitten.

De chauffeurs waren net van piroc gekomen en de voertuigen werden uitgereikt. Een van de chauffeurs was erg bijgelovig en maakte bezwaar tegen zijn voertuig, de C 13. De luitenant zei dat ze daar in dienst niet aan deden. De volgende dag gingen wij een rit door Nederland maken, daar verheugden wij ons geweldig op. Want wij wilden wel eens weten hoe onze voertuigen reden en vooral hoe hard. Wij reden in colonne met een sukkeldrafje van 40 km. Er werd oogluikend toegestaan dat wij op de snelweg ons terug lieten zakken om dan hardrijdend weer op te sluiten.

Toen wij den Bosch naderden, kregen wij de opdracht om op te sluiten. Er werd toen veel te hard gereden en om dat een burgervoertuig voor de stoplichten moest stoppen, moesten wij ook plotseling stoppen. Er ontstond een geweldige ravage, 5 YP's waren boven op elkaar gereden. Nooit had ik kunnen vermoeden dat motorkappen zo makkelijk konden scheuren en 4 voertuigen zijn geruime tijd uit de roulatie geweest. De C 13 had wel de grootste schade.

De in puin gegooide Hitler bunker van de Lunenburgerheide. De naam van deze fuselier is Frank Wessels

TERUG