Na het afzwaaien in mei 1980 (lichting 79-2), heb ik weer dienst genomen
als TS'er in mei 1984.
Na diverse opleidingen kwam ik in september 1984 op het PIROC terecht voor
een opleiding tot chauffeur YP408. Dit was dus mijn eerste echte kennismaking
met een YP 408.
Ik moet wel zeggen dat het eerst wel even wennen was. Ik zat te hoog en
zat constant met mijn schouders klem. In de loop der tijd ben ik een lagere
zitpositie gaan aannemen en zat dus toen ook wat beter
Op zo’n helling ziet een YP er toch best wel indrukwekkend uit. Later toen ik paraat zat was het allemaal wel wat spannender. Maar ik heb vaak de dubbele chauffeurskap gemist. Wat een luxe hadden we toch tijdens de opleiding
En toen kwam de dag dat we door de waterbak mochten. Ik weet nog dat
we toch allemaal wel een beetje opgelaten waren want je was al gewaarschuwd
dat het allemaal niet te hard moest gaan ivm een nat pakkie!
Ja dat was wel effe schrikken toen die boeggolf op je afkwam
En weer bovengekomen viel het eigenlijk allemaal wel weer mee. Let trouwens eens op de waterlijn aan de achterzijde. Indrukwekkend en het was voor mij in ieder geval de eerste en laatste keer geweest dat ik met een YP in zo diep water heb gereden
Was ergens op de hei bij het PIROC in de buurt. De exacte plaats weet ik niet precies meer maar als je verder de foto’s bekijkt zal voor sommige deze plek toch bekend voorkomen
Komen er herinneringen bij sommige van jullie boven drijven?
Lijkt wel een kwisvraag maar wie weet nog waar deze plek was?
Ja hier kan ik over vertellen dat de chauffeur in opleiding achter het stuur Bert Smit heet. De achternaam zal misschien niet helemaal goed gespeld zijn. (Sorry Bert!) Met Bert heb ik nog een hele tijd samen op de Saksen Weimar Kazerne gediend
Een foto van mijzelf moest er gewoon effe bij voor het nageslacht. Een van de weinige foto’s zonder een sigaret in mijn mond in die tijd
En uiteraard de zijkant moesten we ook niet vergeten te fotograferen. Al met al begonnen we tijdens de opleiding het voertuig steeds meer te waarderen
Uiteraard is in de loop der jaren de YP voor een ieder een indrukkend voertuig geworden en zal dat bij veel mensen ook zo blijven, maar ik denk dat het voertuig hierboven toch het meest is gewaardeerd tijdens heel veel gelegenheden. Voor ons in opleiding was het in ieder geval belangrijker dan de YP op dat moment
![]() |
![]() |
Fred van Vliet
- TS’er van mei 1984 t/m december 1988
- mei en juni 1984 opleiding in Roermond
- juli en augustus 1984 rijopleiding Yal 4440 Nijmegen?
- september 1984 rijopleiding YP 408 PIROC te Veldhoven
- vanaf oktober 1984 t/m december 1988 gelegerd op de Saksen Weimar Kazerne
in Arnhem bij het 11 painfbat GG. Hier heb ik bij de B-cie gezeten en later
bij de SSV-cie als YP chauffeur van de BC.