Hielke Merkus, lichting 68-6, 43 painfbat Assen voor zijn wagen [ klik
voor groot ]
Chauffeur bij het 43 painfbat op o.a. de KN 88-82 en de KN 89-63
1969-1970
"In 1969 en 1970 mocht ik rijden in de O-10, kenteken KN-89-63. Het
rekencentrum van een mortierpeloton. Vervolgens de O-2, kenteken
KN-88-82 Het rijdende compagnies commandocentrum. Ook heb ik nog even
gereden in de YP-408 van de bataljonscommandant, maar daar heb ik geen
foto's van.
Enkele achternamen van de op de foto's getoonde mensen ken ik nog,
helaas geen voornamen.
Ik herinner mij nog, dat ik een keertje tijdens het terreinrijden achter
op een mortier trekker ben geknald die vast kwam te zitten. Een licht
gewonde .50 schutter en een behoorlijke schade was het gevolg.
Beter ging het mij af tijdens een oefening in Duitsland. Daar weigerden
de remmen in een dorp op een lichte helling naar beneden. Door gebruik
van de bergrem op de motor en de handrem kwam het gevaarte na een
kruising tot stilstand zonder ongelukken. In onze tijd kwamen de
mortiertrekkers in dienst. In die tijd moesten deze worden ingereden.
Vele kilometers zijn toen in een maand gemaakt. Ook de 120 mm mortieren
kwamen in het 43e bataljon. Deze werden in Assen door de Fransen in
elkaar gezet."
1970 oefening Duitsland[ klik voor groot ]
1970, onderweg naar Sennelager.
1970, oefening Duitsland.
De KN 88-82 O2 43 painfbat in 1969 op de veerpont Olst-Wijhe.
1970 oefening in Havelte.