John Angenent

Deze serie is gemaakt in Libanon, bij post 7-16 (Al Yatun), in de eerste helft van 1980. Ik reed in mijn Nekaf achter deze YP die op vlagvertoonpatrouille ging met een groep Libanese militairen. Plotseling zagen we hem rechtsaf richting de wadi in schieten, die ter plaatste een paar honderd meter diep was met een steile helling. Gelukkig bleef de YP hangen op een rotsblok vlak voordat hij de wadi in gevallen zou zijn.
De oorzaak was een afgebroken rechter voorwiel, en de breuk was kennelijk een kwestie van metaalmoeheid, scheurtjes en overbelasting. Iets dergelijks heb ik daarna nooit meer meegemaakt met een YP. Destijds was ik commandant van het stafwachtpeloton/force reservepeloton.

Als dienstplichtige was ik van lichting 76-1, als KVV'er opgeleid bij lichting 77-4 en daarna in 1978 YP-er geworden bij 48 painfbat, met een individuele uitzending naar Libanon bij 44 painfbat :-) Daarna terug naar 48 painfbat en van daar uit o.a. de rij- en onderhoudscursus gedaan op het PIROc waar de piroc-plaatjes van zijn. Bij het 48ste deed ik de opleidingen schoolmortierpeloton en anti-tankers voordat die de TOW opleiding op het OCI gingen doen.

Vriendelijke groet,
John Angenent

Als extra een foto van een YP model dat al sinds 1982 mijn studeerkamer siert - bewijs dat technisch lego (dat toen net uitkwam) vele mogelijkheden biedt.

Nog een setje foto's van het doorwaden met de YP op het piroc. Ik deed er de rij- en onderhoudscursus eind 1980, ik meen in september.

Een foto van een YP met Mag-affuit op het OCI te Harderwijk

TERUG