Ik was van lichting 66-1 en na opkomst in Amersfoort, vervolgens door
naar de basis opleiding in Maastricht en later geplaatst bij de chauffeurs
opleiding bij het centrum PIROC.
Mooie tijd aldaar en gelegerd naast de startbaan van vliegveld Eindhoven
waarbij wij ‘s ochtends gewekt werden door de opstijgende Thunderstreaks
(F-84F). Vervolgens na de opleiding naar de Johan van Kornput Kazerne in
Steenwijk bij het 45e PAINFBAT als (korporaal) chauffeur.
Het ongeluk met de 87-63 was in September/Oktober 1966. Het verhaal er
achter was dat ik als chauffeur in een smalle straat en flauwe bocht van
een dorp ergens bij Zevenaar in de buurt, een schilder welke op een ladder
stond en een moeder met kind die ook daar langs liepen moest ontwijken.
Van de andere zijde kwam een DAF truck met oplegger met hoge snelheid welke
(bleek achteraf) ook nog kapotte remmen had. Ik kon deze wagen niet meer
ontwijken tenzij ik de schilder en moeder met kind omver zou rijden. De
keuze was snel gemaakt en zorgde ervoor dat de YP langs de oplegger schampte
waarbij deze grote schade opliep.
De YP schoot vervolgens door tegen een prachtig hek van een landgoed en
kwam toen tot stilstand. De enigste die verwond werd was ik zelf vanwege
het afgebroken luik. En uiteraard de jongens achterin die behoorlijk de
schrik te pakken hadden, maar gelukkig niks mankeerden.
Oefening in Duitsland. Overigens heb ik in die periode ook nog YP’s ingereden en bezochten we met 4 wagens de adressen waar de chauffeurs woonachtig waren. Een kop koffie en een broodje halen en weer verder.