Simon Le Fèvre

De foto´s zijn genomen tijdens oefeningen in Duitsland en op de kazerne van het 11e painfbat Garde Grenadiers uit Arnhem (Saxen Weimar Kazerne). De soldaten waren van lichting 81-5, het kader van 81-4. Het betreft de Charlie Compagnie van kapitein Kervink en eerste luitenant Van Dorp.

Een oefening met de 11e Brigade. Bereden aanval in Duitsland met luchtsteun van de A10; de aanvallende partij is het 13e painfbat Garde Fuseliers uit Schalkhaar en wij waren dit keer oefenvijand.

Vastgelopen C23 die door de C21 achterwaarts losgetrokken gaat worden, pelotonssergeant Rijkers (met tankoverall!) van het 2e peloton geeft aanwijzingen. Het is bij deze klus duidelijk te zien dat de 2e as niet aangedreven is; hij blijft op de zachte bosgrond staan. Rijden op verharding ging altijd prima, zodra wij na enige regenval het terrein ingingen was het voor de chauffeur oppassen geblazen. Foto genomen tijdens oefening in Vogelsang.

De C03 (PWCO) van kapitein F.C. Kervink, commandant van de Charlie Compagnie met sergeant verbindingen Boerboom. Fijne bak met goede kachel vooral voor wachtcommandanten te velde. Het temperatuurverschil tussen binnen en buiten kon in de winter oplopen tot zo´n 30°.

De C21 van de alfa-groep in afwachting van de verplaatsing terug naar Nederland, sgt Le Fèvre, kpl chauffeur Van den IJssel, boordschutter Peeters en plv Ton. Natuurlijk weer regen in Vogelsang. Op het achterdek wel de ritselkits met belangrijke inhoud paraat.

Dezelfde colonne tijdens een stop. Het colonne rijden kon voor iedereen vermoeiend zijn. Als laatste voertuig in een colonne kon het gebeuren dat je een groen stoplicht of overwegslagbomen niet meer haalde. Dat betekende dat je zelfstandig de reis kon vervolgen in eigen tempo en route. Vaak kwam je eerder op de plaats van bestemming dan de rest van de maten.

De C32 op een open dag van de Saxen Weimar kazerne in Arnhem. De boordschutter had nooit losse flodders voor z´n .50, vaak geprobeerd om te regelen, nooit gelukt.

De C20 tijdens motoronderhoud op de kazerne, de man met de handen in de zakken is pc vaandrig Den Bleker, de man op de motorkap is sgt Bulthuis. De bakken en het materiaal sleten meer van onderhoud dan van het gebruik. Het derde echelononderhoud (technische dienst) nam soms defecte bakken in de takels mee op oefening naar Duitsland. Tijdens de verplaatsing konden bepaalde onderdelen opeens wel geleverd worden.

Het interieur van de C21, klein en vol uitsteeksels, met 10 bankjes, heen en weer slingerend, te warm, te koud. De bankjes waren zo breed gemaakt dat je er net niet op kon slapen. Als je dit toch probeerde kwam je met de schrik vrij op de vieze, roestige bodem van de YP. Achterin aan de rechterkant de ingebouwde radio (RT3600) voor verbinding binnen het peloton, de C20 en C23 hadden een dubbele radio voor een verbinding op compagniesniveau met de C03.

Front van de C22 van de bravo-groep van sgt Looren de Jong.

6 april 2002:

Als onderdeel van de reünie van het dienstplichtig- en beroepskader van de Charlie Cie 11e Painfbat Garde Grenadiers, lichting 81-4, georganiseerd door Frans Kervink, Simon Le Fèvre en Vincent Salari, werd een bezoek gebracht aan de Oranjekazerne in Schaarsbergen. Voor de gelegenheid was ook de KN 90-01 naar Schaarsbergen gereden. Zoals elders op de site is beschreven, staan op de grote parkeerplaats van deze kazerne al 3 YP's gestald, waardoor er op dat moment 4 YP's bij elkaar stonden. Een zeldzame gebeurtenis.

De zojuist gearriveerde KN 90-01 met op de achtergrond de allereerste YP, de KN 75-01.

Vier YP's op één parkeerplaats.

Ook aanwezig, een in topconditie verkerende Munga met aanhanger.

Het hoogtepunt van de dag; een ritje met het kader van de C-cie (na 20 jaar).

Foto: Wout Jansen

Foto: Wout Jansen

TERUG