Herkenning 1959

Tijdschrift voor vliegtuigherkenning, scheepsherkenning, tankherkenning. 11e Jaargang 5 september 1959, bladzijde 114. Herkenning betrof een officiŰle uitgave koninklijke marine, koninklijke landmacht, koninklijke luchtmacht.

 

Met een volledig bemand en uitgerust voertuig kunnen hellingen van 50% op en afgereden worden, terwijl waterdiepten van 1.20 meter, zonder speciale voorzieningen, genomen kunnen worden. Het gepantserde compartiment biedt plaats aan 12 volledig bewapende personen, bestuurder en commandant inbegrepen. De opbouw is voor een groot gedeelte tussen de wielen aangebracht, waardoor de hoogte sterk gereduceerd kon worden. De totale hoogte bedraagt dan ook maar 180 cm.
De 2 grote achterdeuren in de laadbak maken het in- en uitstappen buitengewoon gemakkelijk. Bovendien zijn aan beide zijden nog scharnierbare luiken aangebracht.
Vanzelfsprekend is een goede co÷rdinatie tussen de gepantserde voertuigen onderling en tussen deze met andere, ondersteunende eenheden, zeer belangrijk. Hiertoe is de YP-408 uitgerust met een zend- en ontvanginstallatie, aangebracht in de cabine.
Enige maanden geleden is de nieuwe, geheel in Nederland gebouwde, troepencarrier YP-408 aan de pers getoond tijdens een demonstratie van legermaterieel.
Dit 8-wielige gepantserde personeelsvoertuig is ontwikkeld en gebouwd voor het snel verplaatsen van een tirailleur- en mortiergroep in het gevechtsterrein. De bepantsering en terreinwaardigheid van dit voertuig maken het mogelijk de infanteristen dieper in het vijandelijk gebied in te zetten. De constructie is dan ook zodanig, dat de betreffende groep zeer snel kan uitstappen en indien nodig, vanuit het voertuig kan deelnemen aan het gevecht.
Het bijna 9 ton wegende voertuig is voorzien van een krachtige 8-cilinder Hercules motor met verhoogde compressie. De snelheid kan variŰren van 2 tot 90 km per uur. De besturing van de vier vˇˇrwielen is hydraulisch bekrachtigd, hetgeen een snel wenden in het terrein mogelijk maakt. De draaicirkel bedraagt slechts 18 meter.
 
 
 
 

TERUG