Het Vaderland woensdag 3 juni 1959
De 53-72, ( klik voor groot
) de eerste Marechaussee wagen die door DAF werd teruggehaald voor de verdere
ontwikkeling van de YP408. Met recht is dit dus de 'oer YP'. Op de voet
gevolgd door binnen- en buitenlandse pers en militaire vertegenwoordigers
zijn er tientallen foto's van bekend, van binnen en buiten, in verschillende
stadia van ontwikkeling. De 53-72 zou uiteindelijk door DAF zelf verschroot
worden.
Alle foto's: dank aan Hans Molter!
Demonstraties Oirschotseheide 1959
Het Vaderland Delpher 17-06-1959 met dank aan Aale van der Veen
Binnenzijde KN 53-72 [ klik voor groot ]
1 | snelheidsmeter/tachograaf | 4 | keuzehandels brandstoftanks |
2 | bediening grill/lamellen | 5 | keuzeschakelaar verlichting |
3 | schakelaar richtingaanwijzers | 6 | Radio/versterker AM-65/RT-70 |
RT-70 (bron: WorthPoint)
Detail. Te herkennen zijn twee Ohio Brass MP-48a antennevoeten. |
[ hele artikel ] Eindhovensch dagblad 17-06-1959 Delpher, met dank aan Aale van der Veen.
Tubantia 17-11-1964 Delpher met dank aan Aale van der Veen
Foto website Warwheels.net
Illustratie bij een artikel getiteld 'Gemechaniseerde infanterie' dat
verscheen in 'De Infanterist' nummer 5 van september 1961. Aardig is dat
de auteurs daarin de YP 408 nadrukkelijk een 'transportmiddel' noemen
hetgeen ook uit het fotobijschrift blijkt.
Met dank aan Willem Paulus
Wat is er van het prototype geworden. Aanvankelijk werd aangenomen
dat dit door DAF zelf was verschroot.
André van Empel: "Op de Oirschotse Heide stond in de tweede helft van de
jaren '60 een casco van een van de exemplaren uit de testserie ... Het
casco (of wat daarvan over was) lag zo'n 100 meter van het hek om de
legerplaats. Ik zag het voor het eerst toen ik in de zomer van 1967
gedetacheerd was bij 17 painfbat (instructieteam proefcie
diensttijdverkorting) en toen ik eenmaal naar PIROC overgeplaatst was
tijdens formatierijden nog regelmatig.
Er was niet veel meer van over (geen wielen of wielophanging, geen
luiken etc) ..."