KN
75-01

De KN-75-01, augustus 2013, fris gespoten als ornament voor Gebouw 31, Oranjekazerne Schaarsbergen waarin de historische verzameling Garderegiment Grenadiers en Jagers is ondergebracht. Zie onderaan deze pagina.
Foto dankzij Simon Le Fèvre.


Historie

1963

Het kenteken KN 75-01 werd afgegeven aan de allereerste productie YP, welke op 19 maart 1963 van de band rolde. De 75-01 behoorde tot de zogenaamde pre-serie van zes voertuigen, toen nog als groepsvoertuig met MAG-affuit. Niet veel later werd de 75-01 verbouwd en uitgerust als de eerste commandouitvoering. Een bijzonder voertuig met rijke historie en terecht bewaard gebleven. Zie ook Ontwikkeling en beproevingen 3.

Afgebeeld in een van de technische handleidingen rond 1964

Deze bordjes met de afbeelding van de 75-01 uit een TH9 hingen boven de deuren van de legeringsgebouwen chauffeursopleiding PIROC

... en op een tegeltje van het 48 painfbat

Terrein naast de DAF fabriek, inmiddels voorzien van een .50 affuit.

De 75-01 vereeuwigd op een sigarenbandje van Ernst Casimir. Zie: [ link ]

1983

KN 75-01, omgebouwd tot Commandovoertuig, in 1983 als A-02 van de Alfa ''Koningscompagnie'' 11 Painfbat op oefening in Haltern (BRD). Foto: Hans Oesterholt

Facebook foto van Hans Karssen. Met dank aan Bertus Schaap.
De 75-01 met daarachter de 76-05 [ klik voor groot ]
11 painfbat Garde Grenadiers Arnhem: [ https://www.facebook.com/groups/792222004124520/ ]

1987

Legerkoerier 1987, in een artikel over oefening Last Wheels: De Garde Grenadiers van 11 Pantserinfanteriebataljon hebben een heel bijzondere YP meegenomen naar Last Wheels. Het is het oudste exemplaar, dat er het allerlaatste uit gaat. Het is de 'commandobak' van kapitein M. van der Giessen van het A-team van 11 painfbat (...) (...) de oudste YP van 11 painfbat verdwijnt niet zo maar van het toneel! De voorganger van Van Breugel, luitenant-kolonel W.A. Huijssoon, heeft indertijd de idee geopperd het voertuig op een sokkel te plaatsen op het terrein van de Saksen Weimarkazerne in Arnhem. De huidige bataljonscommandant heeft dat opgepakt en een verzoek daarvoor ingediend bij de bevelhebber der landstrijdkrachten. Het wachten is nu op toestemming en het lijkt onwaarschijnlijk dat die er niet komt."

1989

De 75-01 naast het monument bij de poort van de Saksen Weimarkazerne in Arnhem omstreeks 1989. Foto van Alex Harteveld, waarvoor dank ! [ Klik voor groot ]

1989/91

De KN 75-01 op de Koning Willem I kazerne in Den Bosch. Foto's door: Remco Roeleveld, dienstplichtig soldaat, gelegerd op de Willem I van half november 1990 tot 2 Juli 1991.

Foto's: Remco Roeleveld, waarvoor dank!

Het daadwerkelijke verhaal achter de KN-75-01 op de Koning Willem I kazerne in Den Bosch is als volgt:

"Door het Onderhoudspeloton onder leiding van de kapitein Jan van Bremen is met zijn toestemming een van de ornamenten, welke waren opgesteld op het kazerneterrein, opgeknapt. Het betrof hier een getrokken 25-pounder van Britse origine. De leiding van de werkzaamheden lag daarbij in handen van sergeant-majoor TMK Fred Reinewald. Na de werkzaamheden wilde men het opgeknapte ornament op een ludieke wijze aanbieden aan de kazerne- tevens bataljonscommandant. De gedachten ging daarbij uit naar het gebruik van een YP-408.

Helaas, de YP-408 welke als ornament op het kazerneterrein stond opgesteld was niet rijvaardig. Voor zover ik mij het kan herinneren was de dieselmotor of althans componenten van de dieselmotor gedemonteerd. Dus diende te worden gezocht naar een YP-408 welke zich nog op eigen kracht kon verplaatsen. Deze werd gevonden bij het 11 Pantserinfanteriebataljon Garde Grenadiers gelegerd op de Saksen Weimarkazerne te Arnhem. Helaas mocht en kon het wielvoertuig om verzekering technische redenen niet op eigen kracht over de weg verplaatsen naar 's Hertogenbosch. Hier moest een list worden verzonden, waarbij de drie C's een hoofdrol speelde.

Onder het mom van terugbrengen van een gerepareerd rupsvoertuig YPR-765 van de directe steunende herstelcompagnie te Schaarsbergen wist men het wielvoertuig met een dieplader naar Den Bosch te krijgen. Aldaar diende het volgende probleem zich aan. Het commandovoertuig was niet uitgerust met een trekhaak, alleen bij de mortiertrekker was een trekhaak toegepast.

Wat op de foto niet te zien is dat de 25 pounder met behulp van touwen en houten balken is vastgemaakt aan het interieur van de YP-408. Korporaal 1 de Wit diende dan ook met open achterdeuren en vloeiend te rijden. De verbinding YP-408 en 25 pounder was niet star met gevolg het trekoog van de vuurmond met de regelmaat tegen de achterwand van de YP-408 sloeg. Na de overdracht heeft de bataljonscommandant, luitenant-kolonel Paul P. Sonnenschein ten overstaan van het aangetreden bataljon nog een rondje gereden met de YP-408. Oude liefde roest niet.

De de YP-408 diende daarna ook nog terug te worden gebracht naar de rechtmatige eigenaar. Dit zou plaats vinden onder dezelfde mom, maar nu door een defect rupsvoertuig aan te bieden ter herstelling bij 11 Herstelcompagnie te Schaarsbergen. Op de dag van transport terug naar Arnhem werd het bataljon in een klap, tijdelijk tien YPR-765 armer. Er stonden namelijk op die dag tien trekkers met opleggers op de Koning Willem I Kazerne voor EEN YP-408. Deze konden onder geen enkel beding leeg huiswaarts worden gezonden. Na overleg met het bedrijfsbureau van de herstelcompagnie konden een aantal rupsvoertuigen welke in aanmerking kwamen voor correctief of preventief onderhoud op transport worden naar Schaarbergen.

Dit is het verhaal achter de KN-75-01 op de Koning Willem I Kazerne.

Echter het jaartal 1989 klopt in ieder geval niet. Betrokkenen is met ingang van 5 december 1989 bij het 48ste Pantserinfanteriebataljon Regiment van Heutsz geplaatst in de functie van bataljonswapenhersteller. SM Reinewald en vermoedelijk ook de kapitein v Bremen zijn nog later bij het bataljon geplaatst. Voor mijn gevoel heeft deze overdracht plaats gevonden in 1991, vlak voordat bekend werd, tijdens een oefening in Frankrijk, dat het bataljon mobilisabel zou worden gesteld."

Met vriendelijke groet
Aoo bd Piet Smits
Destijds SM Bataljonswapenhersteller

Foto's: Remco Roeleveld

Chris Planje vult aan:

"Henk, in het verhaal KN 75-01 op de Willem 1 geeft Adj Aoo bd Piet Smits aan, dat de datum niet klopt. Wat hij zegt is juist het betreffende kanon moet na 29 oktober 1990 afgeleverd zijn.
Op 29 okt 1990 Was er een commando overdracht van LKol G. Van Oppen aan LKol P. Sonneschein
Indien L.Kol Sonneschein met de betreffende YP gereden heeft, is dit na deze datum geweest.
Zelf heb ik op onze reünie in 2004 met het zelfde kanon op de KW1 rondgereden met de YP 408 Mortier trekker, zonder touwen de KN 86 72 oud Ost 48e"

Groetjes

KPL1 b.d. Chris Planje

2000

Inmiddels 2000. De KN 75-01 als monument aan het verloederen op een betonnen sokkel op de Oranje Kazerne te Schaarsbergen.

2002

Nieuws op 21 december 2002: "De KN-75-01 wordt gered. Na een technische renovatie bij de MCW (Mechanisch Centrale Werkplaats) in Soesterberg, wordt het gespoten en in afwachting van verdere avonturen in ieder geval binnen gezet. Dankzij de Rekwisieten Commissie Koninklijke Landmacht wordt een uniek stuk Hollands Glorie hiermee voor de toekomst veilig gesteld."

< Parkeerplaats Oranje Kazerne (april 2002).

2005

Inmiddels weer twee jaar verder, januari 2005. Het schiet nog niet echt op met de 75-01 en hij is er niet op vooruitgegaan. Hij staat nu voor een barak van het 11e LuMob, Oranje Kazerne Schaarsbergen.

Februari 2007

Oranje Kazerne Schaarsbergen. Van het barak van 11 Lumob weer terug naar de grote parkeerplaats. Foto's gemaakt door Erwin Coops (dank!!!) op 19 februari 2007. Klik op de plaatjes hieronder.

augustus 2007

Augustus 2007. De KN 75-01 staat in Mob cplx Maaldrift (Wassenaar), thuisbasis van de Rekwisieten Commissie KL. Foto's door Ton Kaptein ( Dank! )

Bekijk de [ foto's in het archief ]

2010

Juni 2010: Er zou sprake zijn van sloop van de 75-01 voor de onderdelen (lees wormkasten). Gertjan Schut van de Stichting Leger DAF nam contact op met Defensie en kreeg eind augustus 2010 antwoord. Lees de brief hier (.pdf). De brief brengt dus goed nieuws. De 75-01 wordt deels gerestaureerd is op termijn bestemd voor het Legermuseum. Wormkasten zijn gewisseld met een GWT ( KN-90-55 )

Stand van zaken oktober 2010. Foto's: Pieter van der Baan. Laatste nieuws: Na restauratie in Milligen krijgt hij een nieuwe opstelling in Schaarsbergen.

Foto Alf van Beem op www.military-vehicle-photos.com. Voertuigenloods Maaldrift 2010

2013

Voormalige OO-mess, thuisbasis  van de Historische Verzameling Garderegiment Grenadiers en Jagers. Foto's dankzij Yep-Jan Joustra en Simon Le Fèvre.

Gebouw 31, Oranjekazerne Schaarsbergen.

Voorzien van opschrift 'StSt 11'. Dit had natuurlijk 'A11 02' moeten zijn. De NL balk staat ook niet op de juiste plek. Om 'm af te maken graag een (dummy) .50 plaatsen.

Yep-Jan Joustra voor de oudste en eerste YP-408.

Voorlopig weer even voor het nageslacht bewaard.....

December 2013.
Foto's door: Guido Zuuring.
( klik voor groot )

Bijzonder detail. Alle plaatjes met voertuiggegevens zijn blanco, inclusief kenteken, motor- en chassisnummer. Mogelijk is bij de ombouw van PWI naar PWCO besloten deze te vervangen. De nieuwe nummers inslaan is er niet meer van gekomen. Foto dank aan Hans Karssen.

Juli 2016

28 juli 2016. Hans Karssen en Jan de Weijer op de 75-01.

Eigendom/beheer: Rekwisieten Commissie KL.

TERUG