KN
85-46
UNIFIL 4347

Historie

De KN 85-46, C10 van het 12 painfbat op de foto van Bas de Ruijter, lichting 65-3 geplaatst op Facebook Garde Jagers en 12 Pantserinfanterie bataljon juli 2024. [ klik voor groot ]
Voor de publicatie van deze foto was het gissen naar de herkomst van de KN 85-46. Inmiddels voor Unifil veteranen een bekende verschijning met een rijke historie.

De KN 85-46 klaar voor verscheping naar Libanon? Maart 1983. Op de achtergrond de watertoren bij het Churchilldok in de haven van Antwerpen. Maps: N51 17.064' E004 22.212'.
De klep aan de linker zijkant van de motorkap staat open. Technisch probleem? Mogelijk de reden waarom hij uiteindelijk niet in Libanon terecht kwam, maar in het Legermuseum Delft?
Foto Directie Voorlichting Min. van Defensie. Archief Wim den Dunnen [ klik voor groot ]

Ansichtkaart voormalig Legermuseum Delft: Foto Hans de Lijser, copyright © legermuseum

Foto: comtourist.com

De 85-46 is oorspronkelijk een PC uitvoering dienende bij het 12 Painfbat als C10. Volgens opgave van het Legermuseum (nu NMM) werd het voertuig in de 502 Herstelwerkplaats in Alphen a/d Rijn wit gespoten, in afwachting van verscheping naar Libanon ter ondersteuning van het Dutchbat Unifil detachement. Toen deze levering niet door ging kreeg hij een plek in het, in juni 1986 geopende Koninklijk Nederlands  Leger- en Wapenmuseum in Delft. De 85-46 is tegenwoordig eigendom van de Rekwisieten Commissie KL.

(2012) Het Legermuseum in Delft wordt in januari 2013 gesloten en in afwachting van de nieuwbouw van het Nationaal Militair Museum zal de collectie worden overgebracht naar Soesterberg. In het NMM Soesterberg zal straks de KN 85-88 worden tentoongesteld als vertegenwoordiger van de Unifil-inzet. De 85-46 zal door beheerder en vaste chauffeur Albert Vrijborg in Havelte weer operationeel worden gemaakt, waarna deze als rijdend monument bij militaire evenementen, zoals Veteranendag, Bridgehead en reunies, wordt ingezet.

Op 21 februari 2013 werd na een urenlange voorbereiding de 85-46 na ruim 25 jaar stilstand weer gestart. Het Legermuseum bleek 'm uitstekend geconserveerd te hebben weggezet, want het was 'starten-lopen' en op wat verdroogde rubbers na is het loopwerk oke en zijn de remmen in goede conditie. Zodra er een aantal andere museumstukken zijn verplaatst kan de 85-46 later dit voorjaar op eigen kracht het Armamentarium uitrijden.

Opstarten van de KN 85-46 in het legermuseum verslag door Albert Vrijborg.

Op 21-02-2013 zijn we begonnen met startend maken en rijdend van de KN-85-46. De mensen die er bij waren zijn:

Albert Vrijborg (rekwisieten KL en beheerder KN-85-88/KN-85-46)
Auke Osinga (geneeskundige museum en chf/monteur van de gwt yp KN-90-55)
Jan de Weijer (kmar museum en chf/monteur van de kmar yp KN-75-74)
Bert Keizer (kmar museum en chf/monteur van de kmar yp KN-75-74)
Andre Terlouw (unifiler en eigenaar van een witte web radiobak )
Henk Goos ( beheerder van de grote yp site www.dafyp408.nl

Na veel overleg de afgelopen maanden tussen Legermuseum en mij/rekwisieten zijn we op 21-02-2013 ermee begonnen.

Samen met Jan ben ik begonnen om te gaan kijken of de motor vast zat dat was niet het geval. Jan heeft toen nagekeken of de turbo niet vastzat en de filter nagekeken, zijn toen begonnen om leidingen aan te sluiten zodat we de tanks konden omzeilen.

Samen met Jan heb ik toen de fijn filter verwijderd en hebben ze toen schoongemaakt en nieuwe filters er in gedaan, daarna hebben we het weer gemonteerd.

Andre en Auke zijn ondertussen met het onderstel aan de gang gegaan, accu gemonteerd en gekeken of de stroom beestjes wilden lopen dat was gelukkig het geval.

Daarna zijn Auke en Andre begonnen met het nakijken van het onderstel hoe het met de worm wielen was die waren gelukkig perfect.

Na ongeveer 3 uurtjes konden we de motor gaan starten eerst met motor stop erop zodat er eerst olie druk kwam.

Toen kwam het grote moment, het eerste sinds 1984, eerst met de leidingen los zodat lucht uit het systeem kon en daarna de leidingen weer dicht en toen kwam het moment, het was gelijk starten lopen zoals jullie op het filmpje kunnen zien. Zie link hieronder:

http://youtu.be/FT8Es0Aj_CY

We hebben ook gekeken of die kon rijden en remmen dat was gelukkig ook het geval kun je ook zien in het filmpje hierboven.

Nu is het wachten op bericht van legermuseum wanneer we met een dieplader mogen komen en de KN-85-46 daar weg te halen en er aan te beginnen.

Met vriendelijke groet, Albert vrijborg

Met dank aan Auke Osinga, Jan de Weijer, Bert de Keijzer, Andre Terlouw, Henk Goos en het personeel van het Legermuseum.

Jan, Bert en Albert bespreken een warteltje.

Het loopwerk werd door Andre en Auke onder handen genomen.

Jan de Weijer aan het gidsen voor de camera. Op vrijdag 7 juni 2013 was het eindelijk zover. Nadat Albert voor overdracht van Legermuseum naar Rekwisieten had getekend, kon de 85-46 na heel veel manoeuvreren naar buiten worden gereden.

Omdat Albert de remmen niet vertrouwd, gesleept door een 4440 naar de dieplader buiten het centrum.

Aangekomen op de Johannes Post in Havelte.

Bekijk de [ foto's van de restauratie ] van de 85-46 in het archief.

April 2014. Na de uitgebreide restauratie door Albert Vrijborg en zijn team staat de 85-46 weer te glimmen op de wasplaats in Havelte.

Na complete restauratie door Albert & friends.
2015 naast het NMM Soesterberg. Foto: Sjaak Duine. Klik voor groot.  

Uit checkpoint 6-2015.

25 maart 2016
YP staat klaar om opgehaald te worden, het tijdperk stalling in Havelte is voorbij. Foto: Albert Vrijborg

Vanwege een tekort aan opslagcapaciteit op de Johannes Post kazerne in Havelte moet de YP uitwijken naar een andere locatie.
Albert Vrijborg hierover op Facebook:"Het bataljon heeft het lang kunnen tegenhouden maar nu moesten ze wel toegeven. Het zat er al jaren aan te komen .. Maar samen met Paul Held heb ik een nieuwe locatie gevonden en die heeft RCKL geregeld voor ons. De locatie gaat worden Vriezeveen waar ik werk. Daar zal de YP ook droog staan en ik kan er op de vrijdagen aan verder werken."

POMS-site, nu afstotingscomplex Vriezenveen , het nieuwe onderkomen. Foto Albert Vrijborg.

7 mei 2016 Hembrugterrein. Foto: Peter Hoep [ klik voor groot ]

Nieuwe Michelin banden en een onderhoudsbeurt, mei 2019. Foto Albert Vrijborg

[ klik voor groot ] Foto Albert Vrijborg

Tijdens evenement '55 jaar DAF YP408' mei 2019 in het Nationaal Militair Museum

Op weg naar de Unifil reünie op 29 september 2019 in Breda. Foto Albert Vrijborg.

Februari 2020. Albert: "Begonnen met het vervangen en reviseren van het handrem systeem. De handrem zelf is al helemaal gereviseert. Nu alles nog aan de buitenkant los halen, richten en stralen."

2022

Maart 2022, weer voor een jaar goedgekeurd. Alle foto's Albert Vrijborg. [ klik voor groot ]

[ klik voor groot ]

Maart 2022 [ klik voor groot ]

[ klik voor groot ] Facebook 44 Painfbat RI PJWF Blauwe Koord 6 april 2022:  "Een parcours met uiteenlopende opdrachten moest worden afgelegd in de omgeving van de Johannes Postkazerne. Dit alles onder toeziend oog van onze UNIFIL-veteranen met als doel het felbegeerde Blauwe Koord te verdienen. "

Mei 2022. Foto Daniël Swets op Facebook Nederlandse defensie voertuigen mei 2022."defilié op 5 mei te Wageningen". [ klik voor groot ]

Foto Daniël Swets [ klik voor groot ]

Foto Daniël Swets [ klik voor groot ]

defilié Wageningen, Stationstraat, 5 mei 2022. Foto René van der Zwan [ www.jeepie.nl ] op Facebook Nederlandse defensie voertuigen [ klik voor groot ]

2023

16 juni 2023. Albert op Facebook Unifil 4347:"YP nagelopen voor veteranendag 2023. Alle olie peilen oke. Tanks vol. Banden spanning oké. Afgespoten en netjes gemaakt. Blijft altijd een ding ik er niet bij maar ze is in goede handen. Hubert Schartman hij is klaar voor je.... Geniet ervan !!!!" [ groot ]

Onbekende fotograaf [ klik voor groot ]

Hubert Schartman op Facebook Unifil 4347: "Veteranendag 2023. Een bijzondere editie dit jaar, geen Albert erbij (voor mij een eerste editie zonder Albert!) en voor het eerst meerijden in het defilié en dus niet alleen static staan op het Malieveld.
Op het Malieveld weer veel bekende tegengekomen, die toch de vraag stelde: waar is Albert dan ?!? Je werd behoorlijk gemist Albert!
Ook kreeg ik de eer om goede vriend Erik Kuiper mee te nemen als boorschutter tijdens het defilié.
De grootste lol gehad en bijzondere zaken gezien en meegemaakt tijdens het defilié. Na Den Haag kwam Zoetermeer, waar we een prachtige rit gereden hebben met als afsluiter even static op de markt in Zoetermeer. Voor deze rit had ik Vincent als boordschutter. Uiteindelijk de YP netjes terug gebracht naar het complex en gereed gemaakt voor transport zodat Albert hem terug krijgt zoals hij gewend is. Ik wil graag iedereen bedanken die ik gezien,gesproken heb voor de gezelligheid en het vertrouwen en tot de volgende keer!"

defilié Veteranendag Den Haag 24 juni 2023. Foto door RJ Army Militaria Merchandise [ klik voor groot ]

Onbekende fotograaf [ klik voor groot ]

"Vandaag 24-6-2024 zag ik op de A12 richting Den Haag ter hoogte van Gouda een gloednieuwe dieplader van defensie met daarop een antieke witte UNIFIL YP-408. Ik vermoedde dat die naar het Malieveld ging voor de Veteranendag 2024. Ik moest goed op het verkeer letten daar, omdat er daar een weefvak is, maar ik kreeg toch een brok in mijn keel bij de aanblik van dit unieke exemplaar. Het ging allemaal in een flits en toch kon ik nog net zien dat het de A30 was die daar trots op de lo-lo pronkte. Het was dus de KN 85-46 uit Vriezenveen. Terwijl ik in weemoed afzwenkte richting Rotterdam denderde het gevaarte onverwijld door naar weer een nieuw moment van glorie in Den Haag, ongeveer een halve eeuw nadat deze werd ingezet in Libanon.

Met vriendelijke groet,

Daan Koppenol
Sergeant B.D. 43 PIB" [ link ]

~~~~

Het 1 : 50 schaalmodel van de 85-46 door ScaleMasters [ link ]

Website KN 85-46:

Eigendom: RCKL, beheer: Albert Vrijborg, thuisbasis POMS-site Vriezenveen.

[ Volgende ] TERUG