KN
89-63

1970, onderweg naar Sennelager.
Foto: Hielke Merkus, chauffeur bij het 43 painfbat op o.a. de KN 88-82 en de KN 89-63 1969-1970.

"In 1969 en 1970 mocht ik rijden in de O-10, kenteken KN-89-63. Het rekencentrum van een mortierpeloton. Vervolgens de O-2, kenteken KN-88-82 Het rijdende compagnies commandocentrum. Ook heb ik nog even gereden in de YP-408 van de bataljonscommandant, maar daar heb ik geen foto's van.
Enkele achternamen van de op de foto's getoonde mensen ken ik nog, helaas geen voornamen.
Ik herinner mij nog, dat ik een keertje tijdens het terreinrijden achter op een mortier trekker ben geknald die vast kwam te zitten. Een licht gewonde .50 schutter en een behoorlijke schade was het gevolg.
Beter ging het mij af tijdens een oefening in Duitsland. Daar weigerden de remmen in een dorp op een lichte helling naar beneden. Door gebruik van de bergrem op de motor en de handrem kwam het gevaarte na een kruising tot stilstand zonder ongelukken. In onze tijd kwamen de mortiertrekkers in dienst. In die tijd moesten deze worden ingereden. Vele kilometers zijn toen in een maand gemaakt. Ook de 120 mm mortieren kwamen in het 43e bataljon. Deze werden in Assen door de Fransen in elkaar gezet."

1970, oefening Duitsland. Foto: Hielke Merkus

1970 oefening Duitsland. Foto: Hielke Merkus

1970 oefening in Havelte. Foto: Hielke Merkus

[ klik voor groot ] Treinkaping nabij Wijster december 1975. De Ost 10 KN 89-63 in de binnenstad van Beilen. Foto uit het archief van Peter de Kock [ link ]

De 89-63, nu als Ost 21, vuurleiding mortieren 43 painfbat Assen 1981. Foto: Bram Moerman [ link ]

[ Volgende ] TERUG