KN
90-49

Gewondentransporter KN 90-49 met voertuignummer S126 deed dienst bij het 43 painfbat op de Johan Willem Frisokazerne in Assen. Een Staf, Staf -en Verzorgingscompagnie van een pantserinfanterie bataljon had de beschikking over drie van deze voertuigen. De GWT’s van o.a. Assen werden regelmatig ingezet bij levensbedreigende situaties, ontruimingen en gijzelingen.

De KN 90-49 was een van de eerste YP’s die bij treinkaping De Punt in 1977 na de bevrijdingsactie de trein bereikten. Op de voorzijde is nog het gele embleem van de 43 painfbat te zien, de Citadel van Antwerpen. De contouren van de citadel met een dolk er loodrecht op. Het enig bekende voertuig waarbij dit embleem nog origineel is.

In de jaren ‘90 werd de KN 90-49 geruild met het Brusselse tankmuseum en heeft tientallen jaren onaangeroerd in Fort Kapellen bij Brasschaat (BE) gestaan. Bijgevolg is hij vrijwel ongewijzigd en origineel. Hij werd in 2019, o.a. voor het evenement '55 jaar DAF YP408', technisch in orde en rijdend gemaakt en kreeg een vaste plek in het Gunfire museum. Lees het laatste nieuws [ hier ].

Historie

Foto YP chauffeur Wilfred van den Hoogen, lichting 71-3. [ link ] De 90-49, S63.

Mannen van de SSV Cie GNK pel 43 painfbat op en voor de KN 90-49. [ klik voor groot ]
Foto Wilfred van den Hoogen.

Foto Wilfred van den Hoogen.

Foto: 90-49 chauffeur Hans Hogedoorn [ klik voor groot ] De 90-49 vrtg nummer S63.

Gewondentransporter 90-49 met chauffeur Hans Hogedoorn, nabij De Punt 1977 [ link ]

Hans: "De YP GWT inzet bij treinkaping De Punt was puur als inzet voor afvoer van gewonde mariniers hetgeen niet nodig is geweest. Ook in de YP aanwezig een arts en assistent die als eerste de trein in gingen na sein veilig.
Op het veld waar wij 2 weken waren was alleen deze YP en de 1 tonners GWT van het 42 Gnk.comp. uit Assen en heel veel ziekenauto's en een afdeling van het rode kruis. De YP was er nog de hele dag en later kwam er de afzetting van het gebied door het 48e. Infanterie collega's van het 43e heb ik eerder niet gezien bij onze positie.

We hebben daar vanaf dag 1 gezeten en de kogelvrije pakken ook van begin af aan uitgereikt gekregen. Waarom? Wel nodig als er een vuurgevecht tijdens ontknoping zou zijn en gewonde mariniers weggehaald moesten worden, hetgeen de reden van de inzet van de YP was. Mijn andere collega's kpl1 Koos van der Hoek en kpl1 Hans de Munnick waren de volle gijzelings periode in Smilde erbij met hun YP-GWT."

11 juni 1977, de 90-49 bij de trein.

Hans: "Het moment dat deze foto genomen is zal zijn 10 minuten vanaf de start van de actie. De start voor ons was klaar staan bij de spoorwegovergang op zo'n 1200 meter vanaf de trein, kregen daarna het commando op te rijden naar de trein en gelijk achter ons vandaan die vliegtuigen en spervuur links van ons op de trein in combinatie met de naverbranders van de F104's. Op deze foto kan je dus geen beschadiging aan de trein zien omdat er alleen van links van de trein is gevuurd. Zie foto hieronder"

Foto: Hans Hogedoorn. 1977

Op de plaats van de JWF kazerne in Assen. Nu omgenummerd naar S126. Foto: Rob Groen.

Vrijwel zeker de KN 90-49 op een foto van Yeb-Jan Joustra. Eind jaren 70 voor restaurant 'de Fluessen' in Elahuizen (Fr).

10 jaar later, 1987 op foto's van René van Lint [ link ]
Chauffeur Hans Vullings juli 1987 [ klik voor groot ]

[ klik voor groot ]

Foto Michel Stravers, lichting 83-4 op Facebook 43e pantser infanterie bataljon: "1987: Laatste grote oefening met de YP... toen hield de S 126 ermee op.. We hadden pech. Wat ik me nog kan herinneren is dit ergens in Duitsland tijdens een oefening op kamp Vogelsang. De eerste week op het oefenterrein en de tweede week in dorpjes en openbaar gebied. Dit was dacht ik de tweede week.
Ik was gewondenverzorger/ hospik. Wij hadden geen vast voertuig.
Ons peleton wisselde steeds van samenstelling. De chauffeurs hadden wel een vaste bak. Ik heb op van alles gezeten eerst Yp toen Ypr en ook op de Laro. 87/88 de overgang van Yp naar Ypr. Als ik het goed heb kwam de 126 uit het jaar 1965. [ klik voor groot ]

Kapellen, Brasschaat (B) 2003

Het Koninklijk Legermuseum in Brussel is nu de eigenaar van de 90-49. Het voertuig werd in 1993 geruild met het Legermuseum Delft en stond jaren in de reserves van het museum in Fort Kapellen ten noorden van Antwerpen, dat normaal niet open staat voor publiek.

 
     
De barakken van Fort Kapellen aan de Fortsteenweg 47 te Kapellen (B). Deze foto's zijn gemaakt op 15 juni 2003, tijdens de Open Dag ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van het depot.   Achterin de laatste loods, geen deel uitmakend van de expositie, de KN 90-49. Zo op het oog is het voertuig de laatste 10 jaar niet meer verplaatst.

Voor de belangstellenden is op het rechter spatbord een A-4tje gelegd, met de tekst: "DAF YP408 oorsprong Nederland."

Volledig origineel. De dennennaalden uit Soesterberg liggen er nog op.

"43-I" en "S-126" is weggeschilderd en ook de kentekenplaat ontbreekt, maar dit is in Soesterberg gedaan.

Al met al zou de technische staat (motorisch, loopwerk) mee kunnen vallen. Hij staat tenslotte binnen en droog. (2003).

Zie en lees ook het foto-album van René van Lint, chauffeur van de KN 90-49 in 1987.

 Foto's 2003 door Paddy van der Baan.

Kapellen, Antwerpen 18 november 2007
"Ik kan u met plezier melden dat de Daf YP die in Kapellen in Antwerpen in de reserve van het tankmuseum stond, verhuist is naar de werkplaats om terug in volle glorie te hersteld te worden. Daar wij vrijwilligers zijn die aan de voertuigen werken zal der natuurlijk wel even een beetje tijd over gaan.

Hierbij stuur ik u een paar foto’s door van het voertuig in zijn huidige staat. Op webshots heb ik een album gestart waar er nog een paar meer te bekijken zijn en dit zal later aangevuld worden naar mate we vooruitgang maken.

Met vriendelijke groeten Marco en Johan het DAF team "

Foto: www.warwheels.net

Foto's: William Testaert juni 2011 [ klik voor groot ]

Wings & Wheels Ursel (B) 2011. 

Bericht van Kris Zwiers van 19 februari 2013
"Deze DAF is onlangs overgebracht naar onze nieuwe locatie in Brasschaat en ondergaat restauratie. Het nieuwe Gunfire museum zal vermoedelijk later dit jaar open gaan voor het publiek. De DAF zal deel uitmaken van deze collectie."

Alles informatie over Gunfire Brasschaat hier: https://site-gunfire-brasschaat.be/

Zomer 2016. Foto door Marc Tempels [ klik voor groot ]

Zondag 23 juli 2017.
Rondleiding in de werkplaats van het Gunfire Museum in Brasschaat. Met veel dank aan Johan. De 90-49 neemt er een prominente plaats in.
Op een paar onderdelen na is de 90-49 inmiddels bijna rijvaardig. Hij bleek vanaf het begin al in goede technische staat. Het project ligt stil in afwachting van de restauratie van een Churchill tank. Maar het team is enthousiast, is zich bewust van de bijzondere historie van de 90-49 en is vastbesloten hem weer rijdend te presenteren. Voorlopig staat hij warm en droog.

[ klik voor groot ] Overzicht werkplaats

[ klik voor groot ]

[ klik voor groot ]Beschildering na 30 jaar nog helemaal origineel

[ klik voor groot ]

[ klik voor groot ]

[ klik voor groot ]

In het midden van de foto. Het laatste restje van de allerlaatste originele 'Citadel van Antwerpen'.

[ klik voor groot ] Voorzien van een nieuwe, in eigen beheer gemaakte uitlaat.

[ klik voor groot ]

[ klik voor groot ]

[ klik voor groot ]

[ klik voor groot ]

[ klik voor groot ] Voor meer foto's van het Gunfire museum [ zie het archief ]

Zondag 13 januari 2019

Foto: Alex De Groot Ernst.
Op zondag 13 januari 2019, in voorbereiding op de deelname aan '55 jaar DAF YP408' en na drie jaar stilstand, wordt de 90-49 weer opgestart met hulp van Dick Sleutelbak, Wesley Neven en Alex De Groot Ernst. En er volgt ook een proefrit. Foto's en filmpje hiervan worden gedeeld op Facebook. Het team gaat de komende weken de 90-49 technisch in orde maken voor het evenement. Na afloop krijgt het voertuig een vaste plek in het Gunfire museum naast de Nederlandse M113 C&V.

Update: 18 mei 2019. Tot ieders verdriet is het niet gelukt om de 90-49 naar Nederland te halen. Als voornaamste oorzaak de beperkte financiele middelen van de organisatie van '55 jaar YP' en het ontbreken van een (transport) sponsor.

Alles informatie over Gunfire Brasschaat hier: https://site-gunfire-brasschaat.be/

September 2020 foto FB Dick Sleutelbak. Hulde aan deze mannen die de 90-49 feitelijk van de ondergang hebben gered en bij de restauratie oog hadden voor de historische details.

Maar nu..... maart 2021:


bron: vrt.be

Maart 2021. Het Gunfire museum gaat sluiten, erg slecht nieuws voor de vrijwilligers.
De collectie verhuist deels naar Ieper, deels naar Bastogne.
Ham-vraag: wat gebeurt er met de KN 90-49? Past het voertuig in de collectie van het nieuwe Koude Oorlog museum in de Ieper kazerne? Blijft hij achter in Brasschaat? Verdwijnt hij in het particuliere circuit? Hopelijk blijft de 90-49, die door de inspanningen van vrijwilligers als Dick, Alex, Wesley en Johan weer in fraaie rijdbare staat verkeerd, behouden. Een voertuig van de buitencategorie dat natuurlijk in een Nederlands museum had moeten staan...... Wordt vervolgd.


bron: youtube site-gunfire-brasschaat.be 2020

Hans Hogendoorn bij 'zijn' YP om na 44 jaar een kijkje te nemen.
Boven: Brasschaat 27 april 2021
Rechts: De Punt mei 1977.

Hans: "Over het bezoek aan het museum Gunfire kan ik alleen maar zeggen dat ik samen met mijn maat prima ontvangen ben en begeleid naar de garage waar de KN-90-49 staat. Helaas waren de sleutelaars niet aanwezig om praatje mee te maken. Ik kan iedereen sowieso aanraden een keer het museum te bezoeken. Super leuk al die opgestelde vtg en thema hallen."

Mei 2021. Het onderhoud wordt weer opgepakt. Facebookpagina Herstel yp408 [ link ] "Het herstellen en opknappen van DAF YP 408 gewonden transport. Eigendom van Gunfire museum te Brasschaat. Dit gebeurt door vrijwilligers. Het museum is te bezoeken op zondagen."

2022

Update 3 april 2022.
Vier foto's door Hans van Oorschot tijdens zijn bezoek aan Gunfire [ klik voor groot ]

Hans van Oorschot 2022 [ klik voor groot ]

Hans van Oorschot 2022 [ klik voor groot ]

Hans van Oorschot 2022 [ klik voor groot ]

KN 90-49 terug naar Nederland?

Een bericht op Facebook, maandag 4 december 2023. Een nieuw hoofdstuk in het bewogen leven van de KN 90-49. Komt hij terug naar Nederland? Als het aan de sleutelaars/vrijwilligers in Brasschaat ligt
wel. [ link naar FB aankondiging ]

Zoals bekend gaat het Gunfire museum inkrimpen of sluiten en verhuisd een deel van de collectie naar een nieuw museum in Ieper. De loodsen in Brasschaat zijn in slechte staat en voor de KN 90-49 is geen plek meer. Er wordt gezocht naar een stichting of andere constructie in Nederland waar de 90-49 en de vier bijbehorende sleutelaars/vrijwilligers onderdak kunnen vinden, het liefst in de omgeving van Breda. Belangrijk in het bericht: de YP is niet te koop maar wordt voor een periode van 5 jaar in bruikleen gegeven. Hij blijft eigendom van het Belgische War Heritage Institute (WHI).
Wordt dus vervolgd.....

~~~~~~~~

De KN 90-49 1 op 16. ± 39 cm x 15 cm x 11 cm. Open scratchmodel inclusief brancards door Jan Snippe februari 2014.

Het door Artitec uitgebrachte schaalmodel 1-87 van de KN 90-49 [ link ]

Door Robert van Raamsdonk 2023 [ link ]

 

[ Volgende ] TERUG