Vracht YP, de S90 van het 44 painfbat rechts op de foto.
Bert Verweij op Facebook 2017: "In augustus 1968 op Kamp Crailo,
Palmkazerne te Bussum kregen de “UNO Peuken” van de C-cie-44e Painfbat
JWF Zuidlaren een week lang als “ME oproerpolitie” oefeningen in het
beheersen van rellen en massa demonstraties.
Uitgerust met speciale
helm, bullepees en rotan schild. Ik woonde in Hilversum op 8 km afstand,
dus dacht ‘s avonds met verlof te mogen. Helaas mochten we het kamp niet
verlaten om VN veiligheidsredenen. Bestond zo’n speciale anti-oproer
eenheid in VN verband later ook nog, bijv. bij de Libanon gangers? De
foto’s zijn van het 2e pel, gemaakt door dienstmakker Alle
Tepper van de Bravo-groep."
Inmiddel 1979. Unifil Libanon. Bron: Utrechts nieuwsblad. Met dank aan Theo Baljet.
"Mijn foto van YP408 KN 90-68 met UN nummer 4382 bij het binnenrijden
van Libanon. We hadden de voertuigen opgehaald uit Haifa (Israel) en naar
Libanon gereden. Vlak over de grens met Libanon hebben we overnacht (met
als bewaking slechts één UZI voor het hele konvooi) en daarna is de UN nummering
aangebracht.
Als boordschutter (op de achterste YP S90) ben ik met het voertuig naar
Harris gereden en heb aldaar de YP afgeleverd. Ik heb de YP nooit meer teruggezien,
tot nu op jullie site. Geweldig. Ik hoop dat je deze foto ook op de site
kunt zetten, die is gemaakt door een fotograaf van het Parool. Ik heb door
toeval het origineel in bezit.
Met vriendelijke groet,
Eddy Woortman"
Deelvergroting van de foto van Eddy. Daarop is een ongebruikelijke .50 uitvoering te zien, met langwerpige openingen ('barrel support') i.p.v. ronde. Kennelijk een eerdere versie uit WO2. Zie foto hieronder.
"Wat betreft die .50, het was me eerlijk gezegd nog nooit opgevallen,
maar ja: het is een ander type.
In Israël mochten we niet gewapend rondrijden. Alle wapens zaten in verzegelde
vrachtauto's. Toen we 's avonds de grens overgingen bleven de wapens in
die vrachtauto's tot de volgende ochtend. We vonden het wel grappig. Als
de PLO ons had willen overvallen was dat het moment geweest. Wij waren ongewapend
en hielden 's nachts de wacht met niet meer dan een steel van de schop die
op de YP was gemonteerd. De volgende ochtend werden de .50's uitgepakt en
lukraak op de voertuigen gemonteerd. FAL's, UZI's en pistolen bleven nog
achter slot en grendel. Ik was boordschutter-voor-één-dag. Mijn organieke
taak was "handlanger" bij de BEVO. Maar omdat ik in de opleiding
met alle handvuurwapens had leren omgaan (SROKI, Ermelo) en wist hoe een
boordschutter moest gidsen etc. was ik gevraagd om mee te gaan naar Haifa.
De YP's gingen naar de diverse posten. Als handlanger-met-wapenkennis heb
ik vele ritten door Libanon kunnen maken, meestal als bijrijder op een YA
328, die voorzien was van een MAG.
Ik ben nog altijd dankbaar voor- en trots op mijn tijd in Libanon. Ik had
het niet willen missen.
Eddy"
"American soldiers with Browning M2HB machine gun in a town in Normandy, France, 1944"
Foto Jan ter Horst [ link ] [ klik voor groot ] 1981
Foto door ? Met dank aan Bert Meijer
Foto Nico Bobeldijk. Onderweg van Naquora naar Haris via de zuidelijke route (die ook wel: "Road Under Construction" genoemd werd). Möppien.