DAF YP408 De Modelbouwer

Artikel uit
De Modelbouwer
Het magazine voor de modelbouw
nummer 3 - 2014
www.modelbouwers.nl

DAF YP408
Gerrit Volgers

Mijn eerste “kennismaking” met de DAF YP408 was in 1968. Samen met een studievriendje wilden we een radiobesturing maken volgens het boekje: “Maak het Zelf Radiobesturing”. Om er wat mee te kunnen doen was een model nodig, wat in mijn geval een wegvoertuig zou moeten zijn. Het moest snel en eenvoudig te bouwen zijn, uiteindelijk ging het om de ervaringen met radiobesturing. Ik zat in militaire dienst en daar vond ik een algemeen plan tekening van de DAF YP408. Op het eerste gezicht wat vlakke platen die eenvoudig tot een model uit triplex omgezet zouden kunnen worden.
De eerste problemen deden zich voor met de vraag hoe de wielophanging precies was. Ook stonden er lijnen op het zijaanzicht die ik niet thuis kon brengen. Toen ik via mijn broer aan het handboek Basisveldonderhoud kwam (waar militaire dienst al niet goed voor is..) bleek duidelijk dat het minder eenvoudig was dan dat ik me had voorgesteld. Twee gestuurde assen, torsievering voor, aandrijving via wormwielkasten en een zeer ingewikkelde “hull” om ruimte te scheppen voor de aandrijving. Maar het kwaad was geschied: nu werd het een uitdaging om dit model functionerend te krijgen!
Nadat banden gevonden waren dit wat betreft afmetingen geschikt waren (meer keus had je toen niet) is het model gebouwd. Schaal 1:10. In 1972 reed hij....

RC model, schaal 1:10. 40 jaar oud…. meer

Ik had het origineel nog nooit van dichtbij gezien. Wel kwam ik contact met De Grave die het model gebouwd had in schaal 1:6,5. Tekeningen van dit voertuig zijn te vinden in de set van de NVM onder nummer 4.22.004.
Eind jaren ’70 kwam ik in contact met Paul Hofstra van VH modelbouw. Deze bouwde modellen uit polystyreenplaat in schaal 1:50. Zijn visie was daarbij: het moeten goed gelijkende modellen zijn die tegen een redelijk prijs op de markt gebracht kunnen worden. Voor de perfectionisten kunnen ze dienen als basis model om verder te detailleren.
Het plan was om de YP408 ook als bouwpakket in schaal 1:35 uit te brengen. Daarvan is uiteindelijk niets terecht gekomen. Wel kreeg ik toen de wielen voor dit model. Paul is enkele jaren overleden en zijn modellen zijn inmiddels verzamelaarsobjecten geworden.
In 2004 bracht MR (Mathias Roth) Models de YP408 in 1:35 als resin bouwpakket uit. Nu nog leverbaar als gebouwd model. In 1:87 levert MR Models en sinds kort ook Artitec dit bekende Nederlandse legervoertuig.
Als oefening in Inventor tekenen van plaatconstructies en de toegang tot laserstraalsnijders was er aanleiding om te kijken of er eenvoudig een YP408 gebouwd kon worden via het concept van VH modelbouw.

Het origineel
Pikant is dat het pantserinfanterievoertuig YP408 in 1957 door DAF niet is ontwikkeld als voertuig voor de infanterie, maar om bij een Russische inval de koninklijke familie te kunnen evacueren! Er werden door de landmacht 3 besteld voor de Koninklijke Marechaussee! Pas in 1963 werd door de Koninklijke Landmacht een 0-serie besteld van 6 voertuigen. Uitgevoerd als 8x6 (tweede aslijn niet aangedreven) was hij uitgerust met een DAF dieselmotor DS575 van 165pk met turbo.
In totaal zijn er 261 geleverd, ze werden in 1987 uit de operationele dienst afgevoerd. (Deze gegevens zijn ontleend aan het boek “DAF YP408 en tijdgenoten” van Hans Stoovelaar.)
Illustratief voor de ervaringen met het voertuig zijn niet alleen de verhalen in het boek, maar ook de artikelen die zijn verschenen op de website: www.dafyp408.nl
Hierin is ook informatie over geschiedenis en de modellen die zijn gebouwd.

Het model
In principe bestaat het basismodel uit de body (“hull”), de opbergkisten, de .50 affuit, de wielen en asjes. Daarmee is de basis aanwezig voor het aankleden van het model met details als rookgranaatwerpers, mitrailleur, rek met werktuigen e.d. Dit wordt over gelaten aan de bouwers, die gebruik kunnen maken van de onderdelen in de rommeldoos van 1:35 modellen.
Gebruikt is polystyreen plaat van 0,3, 0,5 en 1mm dikte. De wielen kunnen worden besteld bij MR Models. www.mrmodellbau.com. Ze worden thuis geleverd voor €22,50. (MR Modelbau levert het model overigens ook als compleet bouw pakket)
Asjes zijn stukjes draad van 2mm.
Hieronder is het algemeen plan weergegeven en de tekening van de onderdelen

Het algemeen plan

Tekening van de onderdelen.

In de tekening zijn de uitslagen van de onderdelen opgenomen, gegroepeerd naar plaatdikte.
Hierin hebben de lijnkleuren de volgende betekenis:

Om de instellingen te kunnen bepalen (vouwen mogelijk, doorsnijden) is het zinvol om vooraf een proefje te doen met verschillende waarden.
Getest is of het mogelijk was om aan twee zijden te graveren. Dit was gewenst voor de bovenplaat van de hull: aan de buitenzijde de lijnen van de luiken. Aan de binnenkant de vouwlijnen voor de vorm.

Graveren van twee zijden.

Ga om dit te realiseren als volgt te werk:
1. Teken het product met daarin de lijnen in verschillende kleuren. In dit geval zijn de te graveren lijnen aan de buitenzijde groen.
2. Trek om het product een rechthoek, en wel zo dat het symmetrisch in deze rechthoek ligt. Geef deze rechthoek een andere kleur, in dit voorbeeld cyaan.
3. Bepaal de instellingen voor het “graveren” en snijden.
4. Positioneer de getekende rechthoek met de linker bovenhoek op het 0-punt van de machine (op het scherm)
5. Leg het materiaal met de linker bovenhoek in de machine
6. Graveer de bovenzijde (groen) en snij de rechthoek (cyaan). Niet de andere kleuren!
7. Neem de rechthoek uit en spiegel hem om de symmetrie-as. Leeg hem weer met de (nieuwe) bovenhoek in de machine.
8. Graveer de blauwe lijnen en snij tenslotte de omtrek uit. (Paars resp. rood)
Als alles goed is gegaan zijn de graveerlijnen aan de boven en onderkant aanwezig op de juiste plaats.
(NB. In de tekening zijn twee mogelijkheden voor het chauffeursluik aangegeven: paars voor open, groen voor gesloten)

De onderdelen na uitsnijden op de laserstraal machine

Om de onderdelen te vouwen wordt de graveerlijn aan de bovenzijde wat verbreed. Dit gaat het beste met een linoleum mes. (Maar kan ook worden gemaakt van een oud zaagblad) Houdt dit schuin, zodat een V-groef ontstaat.

Hulpgereedschap voor het maken van groeven

Controleer voorzichtig of de juiste buighoek gemaakt kan worden. Voor de onderkant van de hull kan dit het beste gedaan worden door de naad te “weken” met polystyreen lijm of met een beetje thinner.
Als de boven en onderkant gezet zijn kan begonnen worden met samenstellen. Eerst is de onderhelft van de hull aan de beurt. Om hem in vorm te krijgen wordt eerst het middenschot er in gelijmd, samen met de steun voor de middelste opberg kisten. (Controleer op symmetrie, vandaar de hartlijnen). Dan volgen het voorste schot en de binnenplaat van de achterkant. De hull heeft nu zijn basisvorm. Vijl en schuur de randen en vlakken waar nodig. Lijm de buitenplaat van de achterkant. (bovenkant gelijk met de binnenplaat)
Boor de 2mm gaatjes voor de asjes wat uit, maak van gaatjes voor eerste en derde as een sleufgaatje) Dat zorgt er voor dat alle wielen op de grond staan..)
Schuin de naad bij de inkeping voor de bovenplaten wat af en lijm ze in vorm. Lijm dan de beide platen op elkaar, referentie is het gat voor de ringaffuit.
Doe hetzelfde met de motorkap. De bovenplaat van het motorventilatie luik is 3mm dik. In de tekening zijn 3 plaatjes van 1mm getekend, maar dit is niet noodzakelijk. Lijm ze op elkaar en vijl en schuur in de juist vorm. Lijm daarna het ventilatorluik op de motorkap.
Plaats de motorkap op de bovenplaat van de hull, schuin de onderranden af, zodat er geen kier meer is. Lijm hem vast. Lijm de zijplaatjes aan de voorkant tegen de bovenplaat.
Bij de ringaffuit is nog een klein plaatje met een dikte van 3mm aanwezig. Zijkanten afschuinen, op de bovenplaat lijmen en bovenzijde vlak maken met de hull.
Controleer of de bovenplaat goed past op de onderkant van de hull, eventueel nog corrigeren.

Een nauwkeurig klusje is het samenstellen van de opbergkisten.

Samenstelling opberg kist

Lijm het tussenplaatje op het achterste plaatje. Eventueel zijkanten glad maken.
Rits de vouwlijnen van de buitenplaat en lijm dit om de tussenplaat. Als laatste wordt het voorplaatje er op gelijmd. In de tussenplaat van de middelste kisten zit een gleufje, hiermee valt hij op de steun
Aan de rechterkant zit het toevoerrooster voor de luchtverversing. Dit wordt afgewerkt met een stukje fijne zeef. Aan de linker kant wordt hetzelfde materiaal gebruikt voor het afschermrooster van de uitlaat.
Aan de achterkant komen nog de achterspatschermen.


Hoofdonderdelen van de hul voor op elkaar lijmen

De ringaffuit wordt samengesteld uit de onderdelen die op de tekening staan (en gesneden zijn)
Er zijn 8 buisjes Ø4x1 nodig om de wielen op hun juiste plaats te houden. De lengte hangt af van de gebruikte wielen. Voordat deze gemonteerd worden wordt het model gespoten in de gewenste kleur: legergroen of UN wit.
Daarmee is de YP408 “Look a Like” gereed en kan als basis dienen voor verdere detaillering.


Klaar voor de spuiter…..

~~~~

[ klik voor groot ] RC model, schaal 1:10.

[ klik voor groot ] RC model, schaal 1:10.

Met dank aan Gerrit Volgers ....

TERUG