|
Jan van Nassaukazerne 1976, op de achtergrond de huizen van de Prins Frederik Hendriklaan in Harderwijk. Links YP's, rechts AMX-PRI en rechts achterin een van de eerste YPR-365.
Foto van Muus de Waart [ link ] 1978
Hoeveel DAF YP408 waren organiek ingedeeld bij het OCI en welke? Wat waren
hun taken? Wat zijn de ervaringen van hun chauffeurs en andere gebruikers?
Twee YP pelotons; 1e PW pel. infanterie, 2e PW pel. AT en mortier? Uit
hoeveel vrtg bestonden de pelotons, hoe waren ze verdeeld?
Kun je hier wat over vertellen, opmerkingen, correcties, mailen! [
info@dafyp408.nl ]
Muus de Waart, lichting 78/2, OCI Harderwijk:
"Heb mijn op leiding gehad op piroc Veldhoven. Daarna ingedeeld in
Harderwijk OCI. Geweldig tijd gehad. Ons werk bestond uit voertuigen te
leveren met chauffeur en boordschutter voor opleidingen vanuit de Generaal
Spoor kazerne in Ermelo.
Elke maandag rond 8.00 uur moesten wij ons melden in Ermelo voor een bivak
van maandag tot en met donderdag voor de opleiding van stip / sergeant/
luitenant dienstplichtigen. In mijn tijd reed daar geen beroeps mee in mijn
team.
Vrijdag was een dag van onderhoud van de YP met de groep waar we de midweek
mee weg waren. Schoonmaken, bandenspanning, vetnippels na lopen en nog veel
meer."
Marcel Zwarts, lichting 85/6 [
link ]
"De eerste keer dat wij in aanraking kwamen met de YP was in het donker
na het sporten op Kranenburg Noord. Groot, donker, breed met lichten aan
maakte deze veel indruk op ons. Na een korte opleiding YP408 en .50 kregen
we onze bestemmingen te horen. In mijn geval werd dat de Verzorgingscompagnie
van het Opleidingscentrum Infanterie (OCI) te Kranenburg Zuid in Harderwijk.
Dit leek in eerste instantie een mooie plek, niet te ver van huis, goed
bereikbaar en Harderwijk is een gezellige stad. Dit bleek echter een vergissing.
Elke lichting twee verse mannen erbij en twee man afzwaaien, een kader dat
er geen zin in had was een voedingsbodem voor een slechte diensttijd. Het
saamhorigheidsgevoel wat je bij veel mannen leest die bij de parate hap
hadden gediend ontbrak volledig bij deze eenheid. Ook zouden de YP408 Pelotons
een paar maanden na mijn diensttijd opgeheven worden.
Het werk in deze periode bestond uit
het onderhouden van de wapen systemen van de YP's welke diende bij
het tweede YP peloton. Het eerste Peloton was uitgerust voor infanterie
opleiding en ons tweede voor Antitank en Mortier. Wij leverden en
onderhielden de voertuigen die gebruikt werden voor de opleiding
van Onderofficieren en Officieren te Ermelo op de Generaal Spoor
Kazerne ( J.v Schaffelaar). Zo werden de leerlingen opgeleid op de Ermelose heide en
de Elspeetse heide. Aan het einde volgde er altijd een oefening
in het landelijk gebied rondom Zwolle."
1970 - 1996
Het OCI heeft vanaf de oprichting in 1970 zijn thuisbasis gehad op de Harderwijkse
Jan van Nassau kazerne, die in 1913 werd geopend. Ook voor 1970 was een aantal
infanterieopleidingen al in Harderwijk gevestigd. Het Opleidingscentrum Infanterie
(OCI) werd op 1 juni 1996 opgeheven.
Wat er tot nu toe bekend is:
Nummering
Net als bij het PIROC waren de OCI voertuigen doorgenummerd. Met een
complete lijst van deze nummers wordt het herkennen van voertuigen een stuk
eenvoudiger.
Uitgaande van de tot nu toe op foto's gevonden nummers zijn door de jaren heen
kennelijk drie reeksen gebruikt:
1. Vanaf 1971 tot 1976: 170-171-172 ... 195 hoogst tot nu toe bekende
2. Vanaf 1976 tot 1982: 351-352-353 ... 387 hoogst tot nu toe bekende
3. Vanaf 1982 tot 1988: 301-302-303 ... 369 hoogst tot nu toe bekende
350 en opvolgend AT pel.(1985)
360 en opvolgend MT pel.(1985)
Het tegeltje van Marcel Zwarts. 2 YP peloton. Het nummer 362 op de YP wijst naar periode '76 - '82 en niet naar lichtingsjaar '85. Oude tekening op nieuwer tegeltje? |
OCI - YP's
De 50 tot nu toe bekende voertuigen welke op enig moment bij het OCI hebben gediend.
In de kolom ernaast het voertuigtype en indien bekend, het(de) OCI volgnummer(s).
75-34 | PC 351 | 76-30 | AT 351 | 85-76 | GR 366 |
75-35 | GR | 76-31 | AT | 86-18 | MT 367 |
75-36 | GR | 76-32 | AT 384/353 | 86-19 | MT 191/359 |
75-40 | GR 170 | 76-33 | AT 354 | 86-20 | MT 369/360 |
75-41 | GR 355 | 76-34 | AT | 86-75 | MT 361/370 |
75-46 | GR 175 | 76-48 | GR/AT | 86-80 | MT |
75-48 | GR | 76-50 | GR 304 | 87-37 | GR 310 (verm) |
75-51 | GR 351 | 76-51 | GR 356 | 87-80 | GR 188/374/314 |
75-54 | GR | 76-52 | GR 357/306 | 87-97 | GR 315 |
75-58 | GR | 76-53 | AT | 88-21 | GR |
75-64 | GR 173/359 | 76-56 | GR/AT | 88-34 | GR 377 |
75-66 | GR 360 | 76-64 | GR 358 | 88-44 | GR 320 |
75-69 | AT | 76-86 | GR 164 | 88-85 | CO 378 |
75-86 | GR 361 | 76-93 | GR 364/308 | 88-87 | CO 363 |
75-88 | GR 362 | 85-20 | GR | 89-99 | CO 379 |
75-89 | GR 363 | 85-49 | AT 371 | 90-08 | CO 195/365 |
76-27 | AT 350 | 85-65 | GR 365/311 |
Hieronder vier OCI YP's op rij in 1978 met kenteken en vrtg nummer [ klik voor groot ]
75-66 | 75-41 | 88-34 | 85-45 |
360 | 355 | 377 | 365 |
Verschillende logo's
Goed te herkennen, de verschillende logo's aan de voorzijde, een dolfijn, letters
OCI in witte rechthoek, een tactisch teken, het COKL embleem en meer... Aan
de hand hiervan kan grofweg het opnamejaar van een foto worden achterhaald.
Dolfijn als logo (1971-1980),
opschrift OCI en volgnummer 378 uit de tweede reeks. Foto is dus genomen
tussen 1976 en 1979. [ link ] |
|
351, tweede reeks, OCI in rechthoek met witte rand. | |
363, embleem van het Commando Opleidingen van de Koninklijke Landmacht (COKL), tactisch teken(welk?) en het 'nulli cedo' schild met zwaard. | |
387, embleem van het COKL, tactisch teken en de gele driehoek. Leo Tap: 'De gele driehoek was een dromedaris bedacht door Hans Wicherschreur' | |
Embleem COKL en een tactisch
teken. Voertuignummer 301, foto dus genomen tussen '82 en '88? |
|
Tabel OCI volgnummers voor zover tot nu bekend
OCI nr. | Jaar | Kent | Vrtg type | Bijzonderheden |
Eerste reeks (1971 - 1976 ) | ||||
170 | 1971 | 75-40 | dolfijn embleem | |
171 | ||||
172 | ||||
173 | 75-64 | later 359 | ||
174 | 87-80 | GR | eerst 188 dan 174 als laatste 314 | |
175 | 75-46 | GR | dolfijn embleem | |
188 | 1973 | 87-80 | GR | eerst 188 dan 174 als laatste 314 |
195 | 1973 | 90-08 | CO | later als 380? en 365(1985) |
Tweede reeks (1976 - 1982 ) | ||||
351 | 1977 | 75-34 | PC | |
(351) | 1982 | 75-51 | GR | |
352 | ||||
353 | ||||
354 | 76-33 | AT | ||
355 | 1979 | 75-41 | GR | dolfijn |
356 | 76-51 | GR | ||
357 | 1981 | 76-52 | GR | 306 in 1982 |
358 | ||||
359 | 75-64 | GR | eerder als 173 | |
360 | 75-66 | GR | 86-20 | |
361 | 75-86 | GR | ||
362 | 1976 | 75-88 | GR | dolfijn embleem |
363 | 1976 | 75-89 | GR | |
(363) | 1982 | 88-87 | CO | |
364 | 1979 | 76-93 | GR | |
365 | 1978 | 85-65 | GR | later 311 |
366 | 1976 | 85-76 | GR | dolfijn embleem |
367 | 1977 | 86-18 | MT | dolfijn |
368 | 1976 | MT | ||
369 | 1982 | 86-20 | MT | OCI in rechthoek |
370 | 1981 | 86-75 | MT | geen logo. ook als 361 met tactisch teken |
371 | 1982 | 85-49 | AT | OCI in rechthoek en tactisch teken. |
372 | ||||
373 | ||||
374 | 87-80 | GR | eerder als 188, later als 314 | |
375 | ||||
376 | ||||
377 | 1978 | 88-34 | GR | dolfijn |
(377) | 1981 | 88-44 | GR | |
378 | ||||
379 | 89-99 | CO | ||
380 | 1982 | 90-08 | CO | ook als 365 |
381 | ||||
382 | ||||
383 | ||||
384 | 1982 | 76-32 | AT | geen logo (AT) |
385 | 1985 ? | 90-08 | CO | tactisch teken, eerder als 195 |
386 | ||||
387 | 1982 | 76-64 | GR | tactisch teken, gele driehoek |
Derde reeks (1982 - 1988 ) | ||||
301 | 75-51 | GR | eerder 351 | |
302 | ||||
303 | ||||
304 | ||||
305 | ||||
306 | 1982 | 76-52 | GR | eerder(1981) als 357 |
307 | ||||
308 | 1986 | 76-93 | GR | eerder als 364 |
309 | ||||
310 | 1984 | 87-37 | GR | (10 op vredeskap) |
311 | 1984 | 85-65 | GR | eerder als 365 |
312 | ||||
313 | ||||
314 | 87-80 | GR | tactisch teken. eerder als 188 en 374 | |
315 | 1985 | 87-97 | GR | |
320 | 1983 | 88-44 | GR | eerder('81) als 377 |
350 | 1985 | 76-27 | AT | |
351 | 1985 | 76-30 | AT | |
352 | ||||
353 | 1985 | 76-32 | AT | |
359 | 1984 | 86-19 | MT | was eerder 191 |
360 | 1985 | 86-20 | MT | 86-20 was 369 in '82 |
361 | 1985 | 86-75 | MT | |
362 | ||||
363 | 1985 | 88-87 | CO | |
369 | 1982 | 86-20 |
Opmerkingen, aanvullingen en correcties: info@dafyp408.nl
tot zover, augustus 2023 bijgewerkt.