NB:
Bij de beproevingen in 1963 werd gebruik gemaakt van de zg. préserie, de
eerste zes productie YP's. De KN 75-01 t/m KN 75-04 werden hiervoor
intensief aan tests onderworpen. De 75-06 in mindere mate bij de Demcie.
De 05 is ook betrokken geweest bij de beproevingen en deed daarna dienst
bij het 48 painfbat als C23.
Foto's van H.Visch 1961/03, Demcie Limburgse Jagers, 3e peloton soldaat
1, 1961-1962. Waarvoor dank. Let op de carosserie details.
Vier foto's van de beproevingen. Met dank aan John Bom. Let op de testapparatuur.
De YP in definitieve uitvoering, de KN-75-01. De diesel ligt erin, de luchtinvoer van de motor zit boven het tweede kastje. Rookgranaatwerpers en affuit zijn aangebracht, maar infra-rood ontbreekt nog. De goede banden zijn gemonteerd. De brugclassificatie is 10 maar dat werd 13. Duidelijk zie je de deksel op de motorkap die op alle latere modellen zat. Deze is om lucht in de motorruimte toe te laten.
De uitlaat zit op de goede plaats. De goede luiken zijn aangebracht en het pioniersrek zit daar waar het hoort. Op het schuine vlak zie je de drie doppen die het luik vast houden. De richtingaanwijzers (voor het pioniersrek ) zijn nog van het kleine model. Dat zijn later de torentjes geworden net zoals op de YPR, M-113 en Landrover. Je ziet ook de opstap onder de middelste kast.
De KN-75-01 tijdens de beproevingen. Toch zijn nog kleine verschillen te zien met het uiteindelijke model, zoals de motorkap- sluitingen en handvatten. Het opstap-richeltje boven de uitlaat bestaat nog uit twee delen.
Tijdens zogenaamde "beproevingen" wordt getest of een voertuig
voldoet aan de vooraf door de Landmacht gestelde eisen, zoals een 60% klimvermogen
en 0,70 meter opstapvermogen.
Ook hier de KN 75-01 aan het werk.
De 75-01 [ klik voor groot ] Foto dankzij het Defensie Uniform Privé Museum: www.dupm.nl
[ klik voor groot ] Foto dankzij het Defensie Uniform Privé Museum: www.dupm.nl
De KN 75-01 [ klik voor groot ] Foto dankzij het Defensie Uniform Privé Museum: www.dupm.nl
De eerste zes productie YP's, de KN 75-01 t/m 06, werden de Pré-serie
genoemd en bestemd voor beproevingen en demonstraties, o.a. door de Demcie.
De zes hadden één kenmerk gemeen, de sleuf aan de voorzijde van de motorkap
(1) en de inbussluitingen in de frontplaat. Die kenmerken kwamen bij de
daarop volgende serie gebouwde YP's niet meer terug.
De zes verschilden wel op details. Zo waren de 01, 03 en 06 voorzien van
een mag affuit(2) in plaats van .50 affuit. Op de 02 en 03 stonden de spiegels
nog op paaltjes (3) zoals op het prototype en was de opstaphoeklijn (4)
nog in tweeen gedeeld.
De KN 75-02 tijdens de hellingproef.
Meer foto's van de beproevingen. Klik op de plaatjes.
De KN 75-04 in 1963 tijdens de testperiode bij de Demonstratie Compagnie (Demcie) in Harderwijk (Kranenburg-Noord of -Zuid). Bij een ongeval met dit voertuig, op 20 augustus 1963 nabij Havelte, was ook het, waarschijnlijk eerste, YP408 gerelateerde dodelijke slachtoffer te betreuren.
Ongeval van Soldaat Thijs [ klik ].
Nogmaals de KN 75-01 in 1963, nu met .50 affuit
Foto gemaakt tijdens de beproevingen.
Tijdens de rit richting de Alpen?? Foto: diacollectie Wim den Dunnen
Met twee van de préserievoertuigen, KN 75-02 en KN 75-03 maakten in de
zomer 1963 enige DAF-technici en specialisten van het detachement
beproeving voertuigen ITD een laatste oriëntatierit van 4000 kilometer
dwars door de Franse Alpen en de Pyreneeën. Als men niet per dag 500
kilometer had moeten rijden bij een temperatuur van 35 graden Celsius
zou het voor deze deskundigen een vakantieritje zijn geweest, want
moeilijkheden deden zich niet voor. Eenmaal moesten volgens het boekje
de banden worden verwisseld, wat bij een tropische hitte natuurlijk geen
aantrekkelijke kluif was. Met zo weinig onder het hoofd
"bijzonderheden'' slaagde de YP 408 glansrijk voor zijn eindexamen.
(bron: legerkoerier 1965) De Legerkoerier, maart 1985, publiceerde
onderstaand artikel. Sommige vragen die er in worden gesteld zijn nog
steeds actueel.
Roel van Essen schrijft hierover:
"Ik denk dat het de 75-01 is [
klik voor groot
] gezien de twee-delige opstapjes aan de zijkant en de inbus-sluitingen
op de frontplaat. Op de achtergrond trouwens ook historie: Een oud type
2CV, waarvan je net de voorwielen en het neusje kan zien... We praten
over najaar '63. De rit(ten) in de Alpen vormden een onderdeel van de
'troepenbeproeving' van de YP. Doel was enerzijds om te kijken of ons
werkpaardje wel tegen ijle luchtjes kon, anderszijds natuurlijk ook
"showing the Daf-flag", in het kader van: Adverteren doet wellicht
verkopen! Destijds waren er nog illusies dat de YP wellicht te verkopen
was aan andere landen. Door wie de foto genomen is? Geen flauw idee. Het
beproevingsteam was vrij klein.
Met een van de chauffeurs heb ik destijds (1979)
veel gepraat over de YP; hij was een collega (ondertussen SgtI geworden)
instructeur op het TSOC-Zuid. Een geweldig verteller, die in de
jaren '60 betrokken was bij de invoering van de YP. Voordat ik in 1979 naar Assen ging heeft hij me (althans theoretisch) enigszins van kennis over de YP voorzien. Een paar jaar geleden las ik dat hij overleden was. Waar exact? Zie kaartje: in het grensgebied tussen Italië, Zwitserland en Frankrijk." |