Ontwikkeling & beproevingen 3   [ 1 ] [ 2 ] [ 3 ] [ 4 ] [ 5 ] [ Home ] [ TERUG ]

De YP in definitieve uitvoering, de KN-75-01. De diesel ligt erin, de luchtinvoer van de motor zit boven het tweede kastje. Rookgranaatwerpers en affuit zijn aangebracht, maar infra-rood ontbreekt nog. De goede banden zijn gemonteerd. De brugclassificatie is 10 maar dat werd 13. Duidelijk zie je de deksel op de motorkap die op alle latere modellen zat. Deze is om lucht in de motorruimte toe te laten.

De uitlaat zit op de goede plaats. De goede luiken zijn aangebracht en het pioniersrek zit daar waar het hoort. Op het schuine vlak zie je de drie doppen die het luik vast houden. De richtingaanwijzers (voor het pioniersrek ) zijn nog van het kleine model. Dat zijn later de torentjes geworden net zoals op de YPR, M-113 en Landrover. Je ziet ook de opstap onder de middelste kast.

De KN-75-01 tijdens de beproevingen. Toch zijn nog kleine verschillen te zien met het uiteindelijke model, zoals de motorkap- sluitingen en handvatten. Het opstap-richeltje boven de uitlaat bestaat nog uit twee delen.


Tijdens zogenaamde "beproevingen" wordt getest of een voertuig voldoet aan de vooraf door de Landmacht gestelde eisen, zoals een 60% klimvermogen en 0,70 meter opstapvermogen.
Ook hier de KN 75-01 aan het werk.

 De 75-01 [ klik voor groot ] Foto dankzij het Defensie Uniform Privé Museum: www.dupm.nl

[ klik voor groot ] Foto dankzij het Defensie Uniform Privé Museum: www.dupm.nl

De KN 75-01 [ klik voor groot ] Foto dankzij het Defensie Uniform Privé Museum: www.dupm.nl

De eerste zes productie YP's, de KN 75-01 t/m 06, werden de Pré-serie genoemd en bestemd voor beproevingen en demonstraties, o.a. door de Demcie. De zes hadden één kenmerk gemeen, de sleuf aan de voorzijde van de motorkap (1) en de inbussluitingen in de frontplaat. Die kenmerken kwamen bij de daarop volgende serie gebouwde YP's niet meer terug.
De zes verschilden wel op details. Zo waren de 01, 03 en 06 voorzien van een mag affuit(2) in plaats van .50 affuit. Op de 02 en 03 stonden de spiegels nog op paaltjes (3) zoals op het prototype en was de opstaphoeklijn (4) nog in tweeen gedeeld.

De KN 75-02 tijdens de hellingproef.

kn75-01-15.jpg (67490 bytes) kn75-02-02.jpg (67960 bytes) kn75-01-21.jpg (63493 bytes) kn75-02-03.jpg (55388 bytes)

Meer foto's van de beproevingen. Klik op de plaatjes.

De KN 75-04 in 1963 tijdens de testperiode bij de Demonstratie Compagnie (Demcie) in Harderwijk (Kranenburg-Noord of -Zuid). Bij een ongeval met dit voertuig, op 20 augustus 1963 nabij Havelte, was ook het, waarschijnlijk eerste, YP408 gerelateerde dodelijke slachtoffer te betreuren.

Ongeval

Ongeval van Soldaat Thijs < klik >.


Meer over DEMCIE en beproevingen < klik >

Nogmaals de KN 75-01 in 1963, nu met .50 affuit

 [ Home ] [ TERUG ] [ volgende ]