DAF YP 104

Eind jaren 50, Haagsche Courant, met dank aan John Bom

De Telegraaf, 1961.

Verkenningswagen YP 104
Uit hoofdstuk 11 “Vanaf de jaren vijftig door DAF en haar rechtsopvolgers ontwikkelde pantserwielvoertuigen” uit manuscript “DAF-pantserwagens voor de regimenten huzaren” van John Bom.

"Eind jaren vijftig werd DAF eveneens verzocht in nauw overleg met de Technische Staf een lichte gepantserde verkenningswagen voor de Koninklijke Landmacht te ontwikkelen. Voor deze verkenningswagen gingen de ontwerpers van DAF weer uit van een zelfdragende gelaste pantserromp met zo schuin mogelijke geplaatste wandvlakken. De zelfdragende romp werd van een vierwielig loopwerk voorzien, waarvan alle wielen door middel van een H-aandrijving werden aangedreven en de voorwielen werden bestuurd. Voor deze wielophanging en de aandrijving werd zoveel mogelijk gebruik gemaakt van componenten van de 4 x 4 wapendrager YA 126, die eerder bij DAF voor de Koninklijke Landmacht was ontwikkeld en in grote aantallen was gebouwd.
De verkenningswagen zou over een groot acceleratievermogen en hoge maximumsnelheid gaan beschikken om zich aan een sterke vijand te kunnen onttrekken. Voorts werd de wagen van een dubbele besturing voorzien, zodat snel van rijrichting kon worden gewisseld indien de tactische omstandigheden dit vereisten. De wagenbemanning bestond uit drie personen: een wagencommandant, een hoofdchauffeur en een achterchauffeur. Voor zelfverdediging zou de verkenningswagen, die inmiddels als YP 104 werd aangeduid, van een mitrailleur worden voorzien.
In opdracht van de Koninklijke Landmacht vervaardigde DAF van de YP 104 een prototype, waarmee in de eerste helft van de jaren zestig uitgebreide beproevingen werden verricht. Uiteindelijk werd de verkenningswagen YP 104 echter onvoldoende geschikt bevonden om bij de Koninklijke Landmacht te worden ingevoerd, zodat zijn verdere ontwikkeling werd gestaakt. Het beproefde prototype YP 104 met militair kenteken KZ-99-78 is bewaard gebleven; het bevindt zich momenteel bij de Geschiedkundige Verzameling Technische Dienst op het Kamp Soesterberg."

Een ontwerptekening van de YP 104 is te vinden in het archief van het NIMH [ link ]

Filmpje van de KZ-99-78 uit 1959, bij een demo in Oirschot

Legerkoerier januari 1961

Van de YP 104 werden twee (sommige bronnen beweren drie) prototypes ontwikkeld, voorzien van de kentekens KZ-99-77 en KZ-99-78. Hierboven de KZ-99-77 voorzien van handelaarsplaat FH-56-59 ten behoeve van het rijden op de openbare weg. De 99-77 was nog voorzien van de een Mag affuit in plaats van de .50 zoals later op de 99-78. Let ook op de kleine spiegels, de combat banden rondom en de koplampen aan de achterzijde die nog bovenop het spatbord zijn gemonteerd. Foto collectie: Gertjan Schut

Hetzelfde voertuig op dezelfde plek, onder een andere hoek gefotografeerd. Foto collectie: Gertjan Schut

Nogmaals de KZ 99-77 maar nu rondom met een ander type band. Dit type band is vandaag nog terug te vinden als reservewiel op de KZ 99-78. Uit Pantservoertuigen I van Fred Vos

Waarschijnlijk een van de laatste foto's van de KZ 99-77 tijdens de beproevingen. Let op de grote platen op het achterdek. Er zijn geruchten dat de KZ 99-77 werd gebruikt om een put te dichten op de DAF terrein en nu onder een laag beton ligt

Met dank aan Martin Hoogerwerf en Gertjan Schut

TERUG VOLGENDE