DAF YP408 PWCO

De CO (compagniescommandant) versie had extra radioapparatuur aan boord. Verder was hij voorzien van een werktafel met speciale verlichting. Het voertuig was ingericht om langere tijd op dezelfde plaats te blijven staan. Aan de achterzijde kon een tent worden bevestigd en er waren extra accu's ingebouwd. De bemanning bestond uit een chauffeur, een boordschutter, drie soldaten en natuurlijk de CC zelf.

Wat de PWCO bijzonder populair maakte was de extra ingebouwde diesel gestookte "Eberspächer" kachel. Terwijl het in andere uitvoeringen met stilstaande motor blauwbekken geblazen was in de winter, was het behaaglijk in de CO. Later werden ook de TOW (AT) versies uitgerust met een standkachel. CO's zijn te herkennen aan de uitlaatverlengslang op de linker flank en de extra antennepotten.

Waarde: fl.150.000.- (1964)
Gebouwd: 179

De CC aan het woord met de stafkaart op tafel. Fotocollectie NMM, met dank aan Wim den Dunnen.

Achterdeuren geopend met op de binnenzijde rechterdeur de brandblusser, antennepot voor lange mast en afgedekte spiegel. Voor de beide deurluiken "verduisteringskappen" omdat een PWCO TL-verlichting heeft. Boven de achterdeuren de "overkapping" waarop de aanbouwtent hoort te liggen [ link ]

Opklapbaar bureau voor hfu Sie 2 met A1-65 waarnemingskijker en radio's FM 4600.

Zitbanken opgeklapt, vredeskap rechts opgeborgen (niet de organieke plaats).

Flexibele slang om de uitlaatgassen buiten de aanbouwtent te leiden. Bij de uitlaat de mastvoet (kantelbaar) om de antenne naar 9 meter tophoogte te brengen voor de verbinding tussen bataljon en brigade.

Foto dankzij Jacques Bartels.


De populaire kachel (Foto: DAF)

Foto: Gerard Martens

De KN 90-01 met commando tent (Harskamp 2004) [ link ]

Klik op plaatje om het artikel 'Hoe beladen we de PWCO' te lezen, uit DE ONDEROFFICIER, officieel orgaan voor de onderofficieren der Koninklijke Landmacht, nr. 2, april 1967. Met dank aan Sander Ruys.

TERUG