DAF YP408 PW-RDR (RADAR)

De KN 88-00, het prototype van de Radaruitvoering [ link ] foto NIMH.

De radar was opgenomen in het klassieke verkenningspeloton en dat bestond uit 4 afgebouwde Landrovers met Mag, twee motorordonnansen, twee laro's voor PC en zijn vervanger en uiteraard 3 YP408 RDR, waarvan er maar twee in vredestijd bemand waren. Er stond er dus altijd een stil. De radarbemanning bestond uit een dpl. sergeant, twee radarbedienaars en een chauffeur.

De ZB 298 gevechtsveldbewakingsradar van het Britse Marconi Avionics, werkte in de 3 cm band. Hij kon personen detecteren tot een afstand van 5 km en voertuigen tot 10 km.

Voertuig nrs. bij de painfbat's: vóór 1980: S75, S76, S77 en na 1980: S59, S60, S61.
Waarde: fl. 135.000.-
Omgebouwd van GR/CO naar RDR: 29
Bewaard gebleven: geen

Uit: 'De Onderofficier' okt 1981. Foto dankzij Fred Klijndijk.

Verkenner aan het werk. Foto: Jur Snijder

Radar uitvoeringen verdeeld over de SSV Cie's van de baltaljons. Tot nu toe (21 van 29 gevonden) bekende voertuigen:

11 painfbat nummers
  88-11  'A'
  88-07 S76/S60
  89-77  
12 painfbat nummers
  88-08 S59
  89-42 S60
  89-72 S61
13 painfbat nummers
  88-10 S59
  88-15 S60
  -  
     
43 painfbat nummers
  -  
  88-09 S60
  -  
44 painfbat nummers
  88-03 S59
  89-60 S60
  89-74 S61
45 painfbat nummers
  88-01 S59
  85-50 S60
  89-75 S61/SBV/OCC
     
48 painfbat nummers
  88-05 S59
  88-06 S60
  88-00 S61
School Bat. Verkenning
  88-14  
  89-87  
  89-75 OCC/SBV/45
 
 

Foto Leen Dubbelt [ link ] [ klik voor groot ]

Foto Leen Dubbelt, de S76 KN 88-07 van het 11 painfbat 1977 - 1978 [ klik voor groot ]

Foto's: Willem

Foto: Robbie Zwaneveld.

Een RDR van boven gezien. Foto: Rob van T.

De ZB 298 gevechtsveldbewakingsradar van het Britse Marconi Avionics, werkte in de 3 cm band. Hij kon personen detecteren tot een afstand van 5 km en voertuigen tot 10 km.

Concept Inbouwvoorschrift t.b.v. YP-408 PW RDR (.pdf)

RDR KN 89-75, foto uit het Vienna Document. Opschrift: SBV 383 (School Bataljon Verkenning)

Willem de Boo: Ik was in de periode 1985-88 op het OTCMAN bij het School Bataljon Verkenning (SBV) werkzaam. In het bijzonder bij het SMVE staf en Materieel Verzorgings eskadron (SMVE) en betrokken bij het beheer en onderhoud van de voertuigen. Hiertoe behoorden ook 2x YP ten behoeve van de radar opleiding. Een van de voertuigen was de 89-75 zou de 89-74 niet de tweede geweest kunnen zijn?

Dat het OCC later OCMAN YP's had kwam door dat de opleiding van de wielverkenners (ook een vergeten groep) die voor zowel infanterie als Cavalerie op het OCC/OCMAN plaatsvond. De wielverkenners werden opgeleid bij het School Eskadron Radar Wielverkenning (SERW) dat weer onderdeel was van het SBV = School Bataljon verkenning. Vandaar dat we die YP 408 PWRDR hadden. Deze YP's zaten op hun beurt weer in het Staf en Materieel Verzorgings Eskadron (SMVE).

Dit was een voertuigpool van waaruit de voertuigen geleverd werden ten behoeve van de opleidingen.

Ik weet dat bij de Cavalerie tankbataljons de wielverkenners drie radarvoertuig (M113/YPR) hadden. Hoe dat bij de infanterie zat weet ik niet maar ik vermoed dezelfde organisatie.

Dat er twee YP's waren ben ik zeker, maar of het er misschien drie waren kan ook. Om te oefenen gingen de verkenningspelotons er altijd organiek uit.

De bedienaars waren gelijk en om de beurt .50 schutter, dus uitkijk-naar-rechts voor de chauffeur. Dit was volgens mij in zover bijzonder omdat de overige voertuigen een vaste boordschutter hadden. Alle bemanningsleden, waren ook radarbedienaar. De YP-RDR had zo dus een kleine bemanning. Tot zover het personeel.

Open dag Johan van de Kornput Kazerne Steenwijk
Foto: Willem.

De binnenkant kwam voor wat betreft het rechtergedeelte geheel overeen met de personeelsuitvoering, echter de linkerzijde bestond geheel uit het radargedeelte. Ophangpunten en rekken voor de kabels en de randapparatuur. De radar kon met een driepoot buiten het voertuig worden geplaatst, waarbij de randapparatuur binnen bleef, maar ook kon de radar geplaatst op een speciaal door bestaande voet op de bovenkant van het voertuig. De randapparatuur, (voorzover ik mij kan herinneren) bestond uit een grote kast met display en koptelefoon. De koptelefoon, omdat het een zogenaamde doppler radar was die voornamelijk op geluidsherkenning werkte.

Foto: Leen Dubbelt

Daarnaast een aantal snoeren en extra materiaal zoals de korito, het kompasrichttoestel, waarmee de radar waterpas werd gezet en accu bak, zodat de radar geheel kon worden uitgebouwd. De RDR had verder twee radiosets en bovenal tot groot plezier van de bemanning dezelfde kachel als de CO. En volgens mij was ook weer het enige voertuig wat naast de CO was uitgerust met een kachel. De kachel was voornamelijk bedoeld om de radarspullen op temperatuur te houden, maar ik kan mij menige koude nacht op de Lüneburger heide herinneren waarbij de kachel ons warm hield. Niet te vergeten het klaarmaken van het eten op het uitlaatpijpje op het dak!
Tekst: Willem, YP radar chauffeur van het 45e painfbat Oranje Gelderland.

In opstelling onder aan de Ketelbrug Flevoland. Foto: Willem.

Radar in stelling, foto door Jur Snijder

Bron: post Reddit Wargames

TERUG