DAF YP408 PW-V


Foto: collectie Wim den Dunnen

De V van vracht versie had slechts een chauffeur en een boordschutter. Achterin was een laadvloer bestaande uit 5 demontabele platen aangebracht. Hierdoor ontstond een nuttig laadvermogen van 1500 kg. Een veiligheidshek [ link ] met deurtje scheidde de lading van de bemanning. De deurklinken aan de binnenzijde van de achterdeuren zijn door middel hek- en plaatwerk beschermd. De V is o.a. te herkennen aan de verkorte uitlaat. Dit moest het gevaar voor vonken in de laadruimte (met munitie) verkleinen. Voorts kunnen op de linker flank brancards ten behoeve van gewondentransport worden vastgemaakt als bij een PW-GWT. De V was niet uitgerust met radio's en dus antennes. De hefbomen om de luiken vanaf de binnenzijde te openen en sluiten ontbraken aangezien deze geen praktisch nut hadden. De affuiten van de V-uitvoeringen werden niet met de verbeterde elevatieinrichtng gemodificeerd. De V wordt ook wel PW-Cargo genoemd.

De KN-90-88, S44 van het 48 painfbat. Foto's: chauffeur Leo Peeters 67-1. [ klik voor groot ]
Let op de riempjes voor vastsjorren van brancards op de linker flank.

Gebouwd: 28, kentekens KN 90-67 t/m KN 90-94
Er rest nog één exemplaar, de 'Bofroe' kenteken onbekend, in Suriname. De laatste PW-V in Nederland, een schietdoel op de Vliehors Vlieland, werd in 2005 gesloopt.

Painfbat   S42/90 S43/91 S44/92   nog onbekend  
11   .. 90-72 ..   90-67 90-83
12   .. 90-75 90-76   90-71 90-89
13   90-77 90-78 90-79   90-73 90-90
43   .. .. 90-82   90-74 90-91
44   90-68 90-69 90-70   90-80 90-94
45   .. 90-84  90-85   90-81  
48   90-86 90-87 90-88      

Voertuignummers:
Een SSV Cie was uitgerust met drie Vracht YP's. Afgaande op de tot nu toe bekende foto's zijn deze vanaf de jaren '80 respectievelijk genummerd 90, 91 en 92. Maar over de jaren heen zijn zeker vier andere nummeringen gebruikt.

Jaar Voertuig 1 Voertuig 2 Voertuig 3
voor 1970 S42 S43 S44
  S33 S34 S35
na 1970 S56 S57 S58
1982 - 1993 90 91 92


Met dank aan Rob van der Burg [ link ]

Dit artikel met veel extra info over de PW-V uit tijdschrift 'De Infanterist' werd ingestuurd door Peter de Balen , Dienstplichtig lichting 62-5 in Vught-Hedel-Reek-Wezep en Geniepark Maarn.

Download het hele artikel als .pdf (7 Mb) Met dank aan Wim den Dunnen.

Foto: collectie Wim den Dunnen.

[ klik voor groot ] Een van de drie V-uitvoeringen in dienst bij Unifil Libanon. Het gaat hier waarschijnlijk om de Unifil 4377, de KN 90-70 van het 44 painfbat. Dit voertuig werd o.a.ingezet voor munitietransporten van het vliegveld in Beirut. Foto Facebook Patrick van Hout.

... en zo ging de B-Cie van het 48 painfbat in 1967 op oefening. Foto Leo Peeters [ link ]

De laatst overgebleven PW-V staat in Suriname. [ lees er hier meer over ]

De laatst bekende (Nederlandse) PW-V, de S90 KN-90-77 op Vlieland in 2005 gesloopt. Foto: Niels Quist.

TERUG