Foto: Hans Molter
Paddy van der Baan in 2008: "De YPX is een experimenteel voertuig met 2 aangepaste trado stellen.
De motor is een Detroit V6 cyl. 2takt diesel uit een M113. Het voertuig
rijdt nog. Met dit voertuig heeft men de zogeheten “skip” techniek willen
testen. Voor het maken een linker bocht worden het linker voor- en achterwiel
d.m.v. lucht op getrokken en het 2de en 3de wiel geblokkeerd. Voor het maken
van een rechterbocht gebeurt hetzelfde. De “carrosserie” is van hout en
is gemonteerd op stalen frame. De test had niets met de opvolging van de
YP 408 te maken, zo wordt benadrukt. Er zijn alleen de trado-stellen van
de YP408 gebruikt. Het voertuig heeft jarenlang in Schayk in opslag gestaan,
maar is onlangs overgebracht naar Museum van de TD in Soesterberg. Voormalig
medewerker DAF Militaire Zaken Jan Paul Mutsaerts heeft de YPX nooit gezien.
Hij denkt dan ook, dat het een van de laatste stuiptrekkingen van SP is
geweest. De officiële overdracht van het voertuig door DMO aan het TD Museum
in Soesterberg was op 27-02-2008."
Foto’s door Werner Koemans.
Foto: Werner Koemans
Foto: Werner Koemans
Foto: Werner Koemans
Opstelling in TD museum 2008. Foto: Theo Ringeling
Opstelling in TD museum 2008. Foto: Theo Ringeling.
Een foto van de YPX tijdens testrijden uit een DAF promotiefolder. Het optrekken en het wringen van de wielen is hier goed te zien. Collectie Gertjan Schut.
2021 Tank Event in het Nationaal Militair Museum
Tijdens het Zomeroffensief in het NMM op 4 en 5 september 2021 werd de YPX voor het eerst aan het grote publiek getoond. Samen met een keur aan (pantser)voertuigen en tanks uit de rijdende collectie.
Foto Roland Godschalk www.rojapers.nl/soesterberg-zomeroffensief/
Erik van der Veen, vrijwilliger bij de Stichting Mobiele Artillerie en YPX bestuurder: "De eigenaar van de YPX is de RCKL. Wegens ruimte gebrek werd deze in 2021 ondergebracht bij het Nationaal Militair Museum en toegevoegd aan rijdende collectie. Maar niet na een grote beurt door de mannen van de SMA in Nieuw Vennep. Hier werd ook rot houtwerk vervangen. Het plaatmateriaal aan de bovenzijde is weggelaten. Het voertuig heeft de bijnaam vanwege zijn uiterlijk gekregen als 'De pantoffel'. De transmissie en het motorblok, een tweetakt Detroit diesel, kennen we vanuit de YPR, de M113 en de MGM-52 Lance. De versnellingsbak, een halfautomaat met 3 versnellingen, is identiek aan YPR. Er zit geen brandstofmeter op. De toerenteller zit achter, tussen de bestuurder en bijrijder in. Karakteristiek voor de YPX is dat de vooras en achteras kunnen opgetild worden om wringen in een bocht te voorkomen. Dit zou automatisch moeten kunnen, maar dat systeem werkt niet meer. Om een bocht te maken moeten ventielen (Luchtdruk) vroeg genoeg die de assen bedienen handmatig opengezet worden. De YPX is goed door één man te besturen en het leuke is dat hij net als een Leo op zijn plek kan zwenken (draaien). De topsnelheid is niet uitgetest. Het is een lomp voertuig met lucht balgen in combinatie met bladveren. Hij staat nu opgeslagen in de depot van het NMM." Alleen bij speciale gelegenheden komt hij naar buiten en wordt er mee gereden.
Erik van der Veen en Jan de Weijer. Foto Erik van Garderen
Filmpje door Erik van Garderen
Filmpje door Jan de Weijer
Foto: Erik van Garderen [ klik voor groot ]
Foto: Erik van Garderen [ klik voor groot ]
Foto: Erik van Garderen [ klik voor groot ]
Foto: Erik van Garderen [ klik voor groot ]
Zomeroffensief evenement bij het NMM op 4 september 2021. Foto Daniël Swets [ klik voor groot ]
Zomeroffensief evenement bij het NMM op 4 september 2021. Foto Daniël Swets [ klik voor groot ]
Zomeroffensief evenement bij het NMM op 4 september 2021. Foto Daniël Swets [ klik voor groot ]
vervolg: foto's uit 2008 van de techniek
van de YPX